Krešimir Macan o EU izborima u Hrvatskoj: HDZ računa na glasove iz BiH
Macan na početku kaže, kako iako kampanja za izbore za Evropski parlament nikad nije bila duža i s nikad više sredstava za potrošiti, jer je limit podignut sa 400.000 KM na 1.100.000 KM, stječe se utisak da svi jedva čekaju da kampanja završi, a da pravo nije niti počela.
"Stoga je za očekivati tek nešto veću izlaznost od posljednjeg puta kada je na ove izbore 2014. izašao tek svaki četvrti birač u Hrvatskoj, dosta manje od evropskog prosjeka. Razlog tome su možda rezultati predizbornih istraživanja koja predviđaju da bi 11 sadašnjih mandata moglo otići vrlo predvidljivo, pet HDZ-u, tri SDP-u i po jedan Živom zidu, Mostu i Amsterdamskoj koaliciji", kaže naš sagovornik.
Dodaje kako se za 12. mandat, ako do Brexita dođe poslije ovih izbora, bore HDZ i Živi zid.
"Iako istraživanja nisu rezultat niti prognoze rezultata, stječe se dojam da su ovim trendovima svi zadovoljni i da oni ne bi puno mijenjali, stoga su kampanje i manjeg intenziteta i dosta formalne. HDZ nudi nova lica predvođena Karlom Resslerom, mladim doktorom prava kojem se smiješi izvanredna karijera u Evropi i koji je autor programa Hrvatska za generacije. Zajedno s Plenkovićevem ugostio je njemačku kancelarku Merkel prošlu subotu na skupu HDZ-a koji je bio vrhunac njihove kampanje po Hrvatskoj, kojom su dominirali stranački skupovi. Velikom skupu prisustvovao je i predsjednik HDZ-a BiH Dragan Čović jer očito da ovaj put HDZ računa na glasove Hrvata iz BiH, koje je dosad u Evropskom parlamentu predstavljala Željana Zovko", izjavio je Krešimir Macan.
Zadovoljni ponavljanjem rezultata
Navodi kako je najjača hrvatska stranka zadovoljna s pet mandata koje im daju ankete jer nastupaju sami i to je bolji rezultat za HDZ od onoga 2014. kad su imali koalicijske partnere.
"SDP kampanjom traži 'Ravnopravnu Hrvatsku', kako u Hrvatskoj tako i u Evropi. S obzirom na nešto slabiju infrastrukturu, manje je stranačkih skupova pa dominira reklamna kampanja. Stoga ne čudi da su kandidata evropskih socijalista za predsjednika EU komisije Timmermansa poveli u šetnju i druženje s građanima u Rijeci. SDP-u se popularnost nešto stabilizirala čim su prekinuli unutarstranačke sukobe, a dodatni aduti u kampanji su im vrlo prepoznatljivi EU zastupnici Biljana Borzan i Tonino Picula. Borzan posebno jer se izborila da kvalitet proizvoda u cijeloj EU mora biti isti - da Nutella u Njemačkoj mora biti ista kao ona u Hrvatskoj, što dosad nije bio slučaj", kazao je.
Napominje kako SDP također izlazi sam pa će mu tri mandata biti više nego 2014. kad ih je dijelio s koalicijskim partnerima.
"Most se odlučio za suverenističku kampanju "Zemlja borbe vrijedna", kojom je krenuo malo više desno i uglavnom vodeći kampanju kroz Sabor i društvene mreže. Za razliku od HDZ-a i SDP-a čiji mandati idu grupacijama Evropskih pučana ili socijalista, Mostovci ne žele reći koju će grupaciju podržati u Evropskom parlamentu, tako da je teško iščitati jesu li više za ili protiv EU. Most je tek nešto iznad izbornog praga u istraživanjima i pitanje je da li je to dovoljno da se i taj mandat ostvari na izborima ako izlaznost bude očekivano mala", izjavio je.
Populizam Živog zida i Amsterdamska koalicija
Živi zid je ugostio predstavnike pokreta "5 zvjezdica" i potpredsjednika italijanske vlade Luigia di Maioa, koji okupljaju populističke stranke koje traže više direktne demokratije u svojim zemljama pa tako i Evropi.
"Živi zid kampanju uglavnom vodi na društvenim mrežama, a sa stabilizacijom SDP-a rejting mu je nešto padao proteklih mjeseci. No i dalje uvjerljivo od praga od 5 posto koji se mnogima u maloj izlaznosti može pokazati nedostižnim. Amsterdamska koalicija je jedina koalicija koja prelazi prag i okupljena je s tim ciljem. Nose je IDS Istarski demokratski sabor, Glas Anke Mrak Taritaš i HSS Kreše Beljaka i predstavljaju jedan miks liberala i centra koji nudi normalnu i naprednu Hrvatsku promičući liberalne evropske vrijednosti kojih još nema dovoljno u Hrvatskoj prema njihovom mišljenju", smatra Macan.
Dodaje kako je od ostalih pažnju javnosti privukao srpski SDSS na čelu s Miloradom Pupovcem s provokativnom kampanjom "kako je biti Srbin u Hrvatskoj sa ćiriličnim plakatima".
"Plakati su izazvali i protivnike koji su ih masovno šarali i cijepali, čime su samo dali cijeloj priči na vidljivosti pa im se Pupovac u finišu kampanje na tome zahvalio. Jedan od razloga što sve velike stranke toliko ne paničare pred nedjelju jeste i taj da se i na lijevom i desnom bloku pojavilo dosta stranaka (33 ako se ne varam ukupno na ovim EU izborima, više nego ikada) i tako podijelilo biračko tijelo kritično po velike stranke. Tako na svakom bloku imamo barem tri ili četiri stranke koje gađaju na isto biračko tijelo i za očekivati je da će ga dodatno razmrviti u nedjelju na izborima i ostati ispod praga od 5 posto. A moglo bi se raditi o čak jednoj trećini birača. No, ti kritični nužno baš i ne izlaze na izbore disciplirano kao oni velikih stranka", izjavio je.
U fokusu ipak domaće teme
Dodaje kako su očekivano u javnom prostoru i samoj kampanji dominirale domaće, a ne evropske teme, prije svega referendum o vraćanju granice za penzionisanje sa 67 na 65 godina.
"Tako su evropske teme najviše spominjane prilikom dolaska Merkel koja je naglasila da u Evropi već 74 godine nije bilo rata, uz iznimku naše regije koja je to prošla u devedesetim i da se današnji mir i stabilnost ne smiju uzimati zdravo za gotovo. Ovi izbori za EU parlament prvi put donose i nešto neizvjesnosti, jer ne znamo koliko će mandata osvojiti populisti ili oni koji su otvoreno protiv EU i hoće li ijedna grupacija imati dovoljno mandata da okupi stabilnu većinu u parlamentu. Ta neizvjesnost nažalost nije baš najozbiljnije doživljena u Hrvatskoj kao jedan od velikih izazova pred Evropskom unijom u sljedećih pet godina", zaključio je za Klix.ba Krešimir Macan.
Na ovi izborima pravo glasa u našoj zemlji ima oko 84 hiljade građana, bit će otvoreno 41 biračko mjesto, a prvi rezultati izbora očekuju se u nedjelju oko 23 sata.