Zašto i mi ne bi preuzeli
31

Kako je Finska pomoću KiVa metode skoro iskorijenila vršnjačko nasilje

T. K.
Foto: University of Turku
Foto: University of Turku
KiVa metoda inovativni je finski program protiv zlostavljanja temeljen na školi, istraživanju i dokazima za sprječavanje zlostavljanja i zaustavljanje uznemiravanja u učionicama i izvan njih.

Promiče ličnu dobrobit i obrazovanje te pruža odgovarajuće alate za iskorjenjivanje slučajeva zlostavljanja i uznemiravanja, kao i kontinuirano praćenje situacije u školama.

Uključuje nastavni plan koji je namijenjen svim učenicima usmjeren na prevenciji zlostavljanja te niz radnji koje treba poduzeti kada se otkrije slučaj uznemiravanja.

Šta tačno predstavlja KiVa metoda?

Cilje je imati, ne samo najbolji obrazovni sistem, već i jedan od najboljih sistema protiv zlostavljanja.

KiVa dolazi od finske riječi "Kiusaamista Vastaan", što znači protiv maltretiranja. Nastala je na Univerzitetu u Turkuu 2007. godine, a realizuju ga stručnjaci za ovu materiju, a finansira Ministarstvo prosvjete i kulture.

Čak 90 posto škola u Finskoj koristi ovu metodu, koja se već proširuje i primjenjuje u drugim školama u Belgiji, Švedskoj, Estoniji, Ujedinjenom Kraljevstvu, Novom Zelandu i Španiji, što dokazuje njen uspjeh i efikasnost.

KiVa je naučno dokazana brojnim naučnim studijama, a njeni efekti se takođe procjenjuju. Pored toga, profesionalci koji koriste ovu metodu moraju biti obučeni u programu.

Ovaj program se fokusira na smanjenje, sprečavanje i kontrolu uznemiravanja među učenicima bilo koje vrste, uključujući maltretiranje putem interneta. Fokusiranje je prvenstveno na svjedoke i gledaoce i to je ključni aspekt programa, a ne isključivo fokus na žrtvu ili žrtve.

"KiVa pokušava da promjeni pravila koja vladaju u grupi. Unutar grupe su i ostali, oni ljudi koji ne maltretiraju, koji posmatraju, koji su svjedoci i koji se smiju. Kroz tu neverbalnu komunikaciju oni prenose poruku da je ono što se dešava zabavno ili dobro, čak i ako imaju drugačije mišljenje", smatra Kristina Salmivali, profesorica psihologije i jedna od kreatora programa, prenosi Lifepersona.com.

Cilj je da grupa uvidi da uznemiravanje nije zabavno, da ga nije potrebno tolerisati, da ga ne treba posmatrati kao dječje stvari i da se ne mora zauzeti pasivan i neutralan stav.

Grupa treba da učestvuje tako što će da zaustavi uznemiravanje tako što neće podržati uznemiravanje. Grupa treba da pruži podršku i zaštitu žrtvu, pokazujući da nije sama.

Sadržaj programa

Program se sastoji od tri cjeline:

  • Za uzrast od 6 do 9 godina
  • Za uzrast od 10 do 12 godina
  • Za prelazak na srednje obrazovanje, dostupno samo u Finskoj

Sadrži posebne materijale za nastavnike, učenike i roditelje, kao program koji je trajno ugrađen u škole.

Ljudstvo centra je posebno obučeno od strane programskih stručnjaka. To je bitan korak za njegovo razumijevanje, razumijevanje šta je zastrašivanje, njegove mehanizme i posljedice, dubinsko poznavanje programa, njegove glavne ideje i smjernice djelovanja, sadržaj programa kao i učinkovit način njegove provedbe.

Sastoji se od 10 lekcija i radova koji se izvode tokom cijelog tečaja, a gdje učenici pohađaju nastavu, debatiraju, provode aktivnosti i grupni rad na temu uznemiravanja i poštivanja drugih.

Učenici dobivaju nastavu o tome kako unaprijediti suživot i znanje o različitim vrstama uznemiravanja, s lekcijama o poštovanju i empatiji, učenjem kroz pomoćne materijale, audiovizualne sadržaje, video igre, kao i materijale za učitelje i razgovore za roditelje.

Osim toga, postavljen je i virtualni sandučić za one učenike koji nisu htjeli iznijeti svoju situaciju pred ostalim razrednicima čime mogu preko njega poručiti da su žrtve ili da učenici prijave situacije kojima svjedoče.

Tu su i rekreativci, koji su sami učenici i nose reflektirajuće prsluke, kako bi podigli svijest i podsjetili da su oni odgovorni za sigurnost svih.

S druge strane, svaka škola ima tim od tri stručnjaka koji su na oprezu i počinju djelovati čim saznaju za situaciju zlostavljanja ili internetskog nasilja.

"Prvo djeluju kao filter, da prepoznaju radi li se o sistemskom uznemiravanju ili nečemu tačnom. Zatim se sastaju sa žrtvom radi podrške, pomoći i umirenja. Razgovaraju i sa uhoditeljima kako bi bili svjesni svojih postupaka i mijenjali ih", objašnjava Salmivalli.

Ovaj program usmjeren je na tri glavne osi:

-Škola. Pružite ključne informacije o uznemiravanju, kako se pozabaviti uznemiravanjem i potaknite predanost svih strana.

-Razred. Utjecati na učenike da ne šute i ne prihvaćaju situacije zlostavljanja.

-Đaci. Rješavanje situacija uznemiravanja na učinkovit način i praćenje situacije.

Dokaz o efekasnosti programa

U Finskoj je procijenjeno kroz jednu studiju da KiVa metoda smanjuje maltretiranje i viktimizaciju i povećava motivaciju, akademsko postignuće, percepciju pozitivne klime u grupi, kao i smanjenje anksioznosti i depresije.

Nakon intervencije, 98 posto žrtava je reklo da im se situacija poboljšala.

Podaci iz više od 1.000 finskih škola pokazali su da je nakon prve godine implementacije programa maltretiranje i uznemiravanje značajno smanjeno.

U ovoj zemlji obrazovanje je ključno pitanje, zauzimajući prva mjesta u obrazovanju u Indeksu globalne konkurentnosti (ICG) Globalnog ekonomskog foruma.