Tragedija u SAD-u
13

Kako se dogodilo to da se vojni helikopter i putnički avion sudare u najkontrolisanijem zračnom prostoru na svijetu?

Piše: B. R.
Olupina u rijeci Potomac nakon sudara letjelica (Foto: Reuters)
Olupina u rijeci Potomac nakon sudara letjelica (Foto: Reuters)
Svijet avijacije pokušava shvatiti kako se dogodio sudar vojnog helikoptera i putničkog aviona u onome što je jedan stručnjak nazvao najkontrolisaniji dio zračnog prostora na svijetu.

Helikopter američke vojske Black Hawk (Crni jastreb) s tročlanom posadom preksinoć se sudario s avionom kompanije American Airlines sa 64 putnika, i to nekoliko sekundi prije nego što je avion trebao sletjeti na Aerodrom Ronald Reagan u Washingtonu. Avion je letio iz grada Wichita u saveznoj državi Kansas. Obje letjelice su nakon sudara pale u ledenu rijeku Potomac. Ostaje nepoznat tačan uzrok nesreće u kojoj nema preživjelih.

Nadležni će preliminarni izvještaj objaviti u roku od 30 dana. Crne kutije su uzete i one bi trebale pomoći u utvrđivanju okolnosti nesreće.

Ograničen zračni prostor

Zračni prostor iznad Distrikta Columbia je jako ograničen kako bi se zaštitila nacionalna sigurnost i zgrade ključnih institucija Sjedinjenih Američkih Država. Komercijalnim avionima je zabranjeno da lete iznad zgrade Ministarstva odbrane (Pentagona), Bijele kuće i drugih značajnih građevina.

Međutim, kako je napomenuo pravni stručnjak u oblasti avijacije, advokat Jim Brachle, uprkos ograničenju, ovaj zračni prostor ima intenzivan saobraćaj. Osim komercijalnih letova, učestali su letovi privatnim avionima i helikopterima kojima se prevoze političari i druge značajne ličnosti.

"Postoje uski prostori za ulazi i izlaz te je mnogo zagušenja i aviona, tako da je zapravo mnogo letjelica u malom zračnom prostoru", ukazao je Brachle.

Bivši istražitelj avionskih nesreća u Saveznoj upravi za avijaciju (FAA) Jeff Guzzeti je izjavio da se čini da je helikopter prije nesreće imao komunikaciju s kontrolnim tornjem te da je kontrola leta ukazala pilotu helikoptera na let American Airlinesa.

"Pilot helikoptera je dao doznanja da vidi avion i da će se distancirati od njega, a ubrzo nakon toga dogodila se nesreća. Tako da će biti mnogo pitanja o tome šta je pilot helikoptera tačno vidio", istakao je Guzzetti.

Helikopterske zone

Todd Inman, član petočlanog Odbora za nacionalnu transportnu sigurnost (NTSB), također je ukazao da je Distrikt Columbia jedinstveno okruženje zbog helikoptera i specifičnih zona u kojima im je dozvoljen let.

"Ako pogledate Distrikt Columbiju, vidite mnogo helikoptera koje se spuštaju na ovo područje, tako da postoji vrlo dobro definisan sistem u tom pogledu", naveo je Inman.

No, nije mogao procijeniti na kojoj visini je bio helikopter prije nego što se sudario s avionom. Brachle, koji vodio brojne sudske sporove u vezi aviona i Aerodroma Ronald Reagan, na koji je trebao sletjeti avion American Airlines, naglasio je da ostaje pitanje kako su ove dvije letjelice završile u istom zračnom prostoru.

"Ono što je zaista jedinstveno s Aerodromom Ronald Reagan jeste upravo rijeka. Postoji i trasa helikoptera kroz taj prilaz koja na ili ispod 200 stopa (60 metara)", objasnio je.

Ukazao je da se ukrštavaju trase helikoptera i aviona.

"Upućuju se dvije različite letjelice u zaista mali zračni prostor. Ako jedna leti malo niže, a druga leti malo više, onda će se dogoditi da budu na istom mjestu", kazao je Brachle.

"Neksus" zračnih sistema

Konsultant za avijaciju Philip Butterworth-Hayes je rekao da se nesreća dogodila u "neksusu (spletu) različitih sistema avijacije", što se odnosi na civilni i vojni sistem, kao i na procedure specifične za aerodrome.

"Ovdje je granica tri ili četiri sistema avijacije, i to na granicama gdje se događa većina nesreća", ukazao je.

Međutim, britanski stručnjak za avijaciju John Strickland je naglasio da intenzitet komercijalnog zračnog saobraćaja u tom području nije po sebi objašnjenje zašto se nesreća dogodila. Podsjetio je da su se u blizini nalazili i aerodromi Washington Dulles i Baltimore.

"Mora postojati upravljanje saobraćajnim tokovima kako bi se održala distanciranost. To je slično situaciji koja postoji u Londonu, gdje se mora upravljati saobraćajnim tokovima između aerodroma Heathrow, Stansted, Gatwik i London City", obrazložio je Strickland.

Shodno tome, kako je konstatovao, Distrikt Columbia se u tom smislu ne razlikuje od Londona ili New Yorka.

Butterworth-Hayes je naglasio da je ovo zračni prostor koji se najviše kontroliše na svijetu.

"Postoji američka vlada i civilni sistemi - Aerodrom Ronald Reagan je u vlasništvu vlade i jedan je od rijetkih koji je u vlasništvu vlade. Ovo je zaista najsigurniji i trebao bi biti najsigurniji zračni prostor na svijetu, s obzirom na broj sigurnosnih i civilnih organizacija koje djeluju na tom području", dodaje.

Letjelice bile na radarskim sistemima

Posljednja fatalna nesreća sličnih razmjera, u kojoj je učestvovao komercijalni avion, u SAD-u se dogodila u februaru 2009. Zvaničnici i stručnjaci su podsjetili da su ovakve nesreće nevjerovatno rijetke zbog strogih sigurnosnih ograničenja za sve vrste letova.

Na videosnimku iz kontrole leta, koji je objavio BBC, vidi se da su letjelice bile jasno vidljive na radarskim sistemima. S audiosnimka, koji je također objavio BBC, može se čuti da je pilot helikoptera bio u kontaktu s kontrolom leta dok je helikopter bio prizemljen na aerodromu.

Pilotu helikoptera je rečeno da je u blizini aviona te da prođe iza njega. Nakon toga, kako se može čuti s audiosnimka, kontrolori leta su shvatili da se sudar dogodio te da su ostale avione usmjerili na susjedne aerodrome. Butterworth-Hayes smatra da nekoliko stvari treba krenuti naopako da bi se ovakva nesreća dogodila.

Ukazao je da bi vojni helikopter trebao imati transponder koji upozorava druge letjelice da bi mogao letjeti u civilnom zračnom prostoru. To znači da bi obje letjelice trebale biti vidljive, kako je naveo, uz to da kontrola leta uputi instrukcije.

"U ovom slučaju su dva različita sistema i oba su trebala biti u mogućnosti da letjelice održe distanciranima", dodaje.

Helikopter Black Hawk je bio u sastavu čete B, 12. bataljona avijacije. Napustio je vojnu bazu Fort Belvoir u saveznoj državi Virginia te je učestvovao u obuci.

Helikopterska posada "prilično iskusna"

Američki ministar odbrane Pete Hegseth je izjavio da je posada helikoptera bila prilično iskusna i da je učestvovala u godišnjoj obuci noćnog leta.

Penzionisani pukovnik američkog ratnog zrakoplovstva Cedric Leighton je kazao za CNN da je uobičajeno da obuka noćnog leta vojne letjelice bude u tom području, posebno zbog toga da bi se osiguralo da znaju koristiti instrumente potrebne za noćni let.

Podsjetio je da je jedna od dužnosti bila da prevozi visokopozicionirane zvaničnike po Washingtonu. Od pilota se očekuje da budu vješti u letenju, što znači i to da su istrenirani da izbjegnu ovakve nesreće. Butterworth-Hayes je naveo da samo iskusni piloti mogu učestvovati u obuci u toliko malom zračnom prostoru.

Kako je naveo, ako je riječ o obuci za nove sisteme ili opremu, mora se znati koje sisteme je pilot uključio u helikopteru i da li su imali sve sigurnosne sisteme ili su pokušavali uvesti novu proceduru ili novu rutu, prenosi BBC.