Njemački mostovi su postali hitan slučaj, mnoge od njih treba srušiti i napraviti nove
Kako trošni mostovi mogu ugroziti ekonomiju cijele regije dobro se vidi u gradiću Ludenscheidu na zapadu Njemačke. Odande treba samo tridesetak kilometara proći autoputem do Dortmunda. No, to je samo teoretski - u praksi je tim autoputem do Dortmunda nemoguće proći. Most kroz dolinu rječice Rahmede zatvoren je još krajem 2021. godine, a onda je u maju prošle godine potpuno srušen. Izgradnja novog mosta potrajat će još tri godine.
To ne uzrokuje samo saobraćajni haos od kojeg se vozačima diže kosa na glavi, već i ekonomski teško pogađa industrijske gradiće na trasi autoputa. Kompletnoj rurskoj regiji prijeti odsijecanje od ostatka zemlje.
6.000 kamiona dnevno pred kućom
Automehaničar iz Ludenscheida Timo Holscher priča da su na lokalnoj saobraćajnici, koja prolazi ispred njegove radionice i kuće, često kilometarske kolone kamiona koji bi inače išli autoputem. Mušterije zato teško stižu do njega, pa mu je promet smanjen za trećinu.
Kako priča za javni servis WDR, čak je razmišljao da proda sve što ima i unajmi manji stan. Kaže da su brige ostavile traga i na zdravlju - nedavno je preživio srčani udar. To je svakodnevica - svakog dana kroz Ludenscheid prođe 6.000 kamiona i 14.000 automobila. Sve zbog jednog mosta kojeg nema.
Sve te probleme za ljude i ekonomiju izazvalo je grubo zanemarivanje infrastrukture, kazali su autori studije "Mostovi kao faktor rizika" s Instituta za cestovne mreže Tehničke visoke škole u Aachenu. Njih su razne industrijske i trgovačke komore regije Porajnja zadužile da ispitaju kolika je šteta uzrokovana trošnim mostovima.
Rezultat je šokantan. Od nekoliko hiljada mostova u regiji, tu se ubrajaju i mostići i veliki vijadukti, čak 650 je "teško", a 350 "vrlo teško" oštećeno. Drugim riječima, tim mostovima je istekao rok trajanja, iako se i dalje koriste. Naučnici su ukazali da je to ogroman rizik za ekonomiju regije i cijele Njemačke.
Ogromni troškovi
Christian Kestermann s Instituta njemačke ekonomije računa da bi šteta nastala samo zbog zatvaranja autoputa kod Ludenscheida mogla iznositi vrtoglavih 1,8 milijardi eura.
Dvije trećine tog iznosa otpada na dodatne troškove koji nastaju kad kamioni moraju voziti alternativnim rutama. Preostala trećina otpada na smanjenje privredne aktivnosti. Tu je vrijeme novac.
"Moramo skratiti proceduru planiranja. Ne može biti da nam treba deset godina za odobrenje za sanaciju nekog mosta", rekao je stručnjak za saobraćaj s Univerziteta u Aachenu Dirk Kemper.
Čak 16.000 mostova zrelo za sanaciju
Tek od početka 2021. odgovornost za savezne autoputeve snosi državno preduzeće Autobahn GmbH. Prije toga je svaka pokrajina bila odgovorna za dio autoputa na svom području.
Novo preduzeće planira od 2026. sanirati po 400 mostova godišnje. To je ambiciozan cilj, jer danas se ne sanira ni polovina tog broja. Njemačka ima 130.000 mostova od kojih 16.000 treba obnoviti.
Mnogo je negativnih primjera. Recimo, most na autoputu A544 kod Aachena morat će biti ponovo izgrađen i to je poznato već nekoliko godina, kazali su u preduzeću Autobahn GmbH. Međutim, isto je tako poznato da je trebalo reagirati ranije - u tom slučaju bi postojeći most mogao opstati i ne bi se morao rušiti i graditi novi.
Ove godine je, doduše, vlada u Berlinu progurala zakon o ubrzanju infrastrukturnih projekata. U skladu s njim više nisu potrebna nova odobrenja ako se stari most pri sanaciji proširuje, a za mostove više nije obavezna ni izrada studije o utjecaju na životnu sredinu, prenosi Deutsche Welle.