Pet činjenica koje vjerovatno niste znali o najvećoj krađi umjetnina u historiji
Naime, tada je ukradeno 13 umjetničkih djela čija je vrijednost procijenjena na pola milijarde dolara. Među tim umjetninama bila su djela Rembrandta i Vermeera, a sva djela su ukradena tokom noći. Dvojica čuvara su vezani ljepljivom trakom i ostavljeni su u podrumu.
Jedan od tih čuvara Rick Abath je dao samo jedan intervju u kojem je ispričao šta se desilo te noći. Taj intervju je 2013. dao za CNN, a preminuo je u februaru ove godine u 57. godini. Spomenuta pljačka je riznica iznenađujućih činjenica i neočekivanih obrata i zapleta. CNN je izdvojio pet činjenica koju ovu pljačku čine tako zanimljivom.
Žena osnivačica muzeja
Isabbella Stewart Gardner je osnivačica muzeja, pa otuda je i jasno zašto je muzej nazvan po njoj. Riječ je o fascinantnoj ličnosti. Muzej je izgradila za smještaj svojih umjetnina, a bila je i filantrop.
"Kada je 1903. otvorila muzej, odlučila je da posjeta muzeju bude besplatna kako bi stekla poštovanje i privukla posjetitelje iz cijelog Bostona. Njezin muzej je u tom trenutku predstavljao najveću privatnu zbirku umjetnina u cijeloj Americi", napomenuo je Stephen Kurkjian, autor knjige "Maestralne pljačke: Bostonski banditi koji su ukrali najveće umjetnine na svijetu (Master Thieves: The Boston Gangsters Who Pulled Off the World's Greatest Art Heist)".
Gardner je bila povezana s kampanjama za politička prava žena. Pa su tako u njezinom muzeju izložene fotografije i pisma njene prijateljice Juliae Ward Howe koja se borila za to da i žene imaju pravo glasa, kao i fotografija kompozitorke Ethel Smyth koja je bila bliska prijateljica engleske aktivistice za politička prava žena Emmeline Pankhurst.
Gardner je upoznala Smyth preko zajedničkog prijatelja, slikara Johna Singera Sargenta. Dojam je bio da Gardner uživa u skandalima i tračevima. Nakon što je Mona Lisa ukradena 1911., svojim muzejskim čuvarima je kazala da trebaju pucati i ubiti one koji budu pokušali opljačkati njezin muzej.
Najvrednija umjetnina nije ukradena
Kada se njezin muzej našao na meti pljačkaša 1990., nije ukradena najskuplja umjetnina u muzeju, a koju je Gardner 1896. za tada rekordnu cijenu kupila od Londonske umjetničke galerije. Riječ je o slici "Silovanje Evrope" čiji je autor Titian.
Zašto izvesti najveću pljačku umjetnina u historiji, a ne ukrasti i najskuplji muzejski artefakt? Pretpostavka jeste da su razlog za to dimenzije spomenute slike. Naime, ova slika je široka 1,8 metara te je visoka 2,1 metar.
Napoleonov faktor
Policijska istraga iz 2005. o ukradenim djelima zaobišla je francusku Korziku. Dvojica Francuza, koji su navodno bili povezani s korzikanskom mafijom, pokušali su da prodaju Rembrandtovu i Vermeerovu sliku.
Bivši FBI-ov agent Bob Wittman je u cilju da rasvijetli krađu pokušao kupiti spomenute umjetnine, ali je operacija propala jer se ispostavilo da su dvojica spomenutih muškaraca prodavali umjetnine ukradene iz Muzeja savremene umjetnosti u Nici.
Zašto bi korzikanska mafija bila zainteresovana za pljačku muzeja u Bostonu? Odgovor bi mogao biti u bronzanom orlu kao ukrasu od 25 centimetara, a koji se nalazio na Napoleonovoj zastavi. Ovaj ukras je među 13 umjetnina ukradenih 1990. iz bostonskog muzeja.
Za napomenuti je da je Napoleon bio Korzikanac. Ovaj francuski vladar je rođen 1796. na ovom otoku, a u njegovoj porodičnoj kući sada je muzej.
Roker kao osumnjičeni
Pljačka iz 18. marta 1990. nije bila prva pljačka u kojoj je iz jednog od bostonskih muzeja ukradeno Rembrandtovo djelo. Naime, Myles Connor je 1975. iz Bostonskog muzeja lijepih umjetnosti ukrao jedno od Rembrandtovih djela. Tako da je nakon pljačke iz 1990. bio prvoosumnjičeni. Međutim, sumnje u njega i nisu bile toliko utemeljene.
Kada ne bi krao umjetnine, Conor se bavio muzikom. Na svirkama je upoznao Al Dotolija koji je radio sa zvijezdama, među kojima su Frank Sinatra i Liza Minelli. Conor je upravo Dotolija iskoristio kao posrednika u predaji umjetnine koju je ukrao 1976., a kako bi dobio blažu kaznu.
Nevidljivi lopov?
Među 13 umjetničkih djela iz bostonskog Muzeja "Isabella Stewart Gardner" bilo je i ono Eduarda Maneta "Chez Tortoni" koje se nalazilo u Plavoj sobi na prvom spratu. Ova slika se ističe iz dva razloga. Prvi razlog je neobično mjesto gdje je ostavljen njen okvir. Naime, okvir nije ostavljen u prostoriji iz koje je slika ukradena, već je ostavljen na stolici u prizemlju muzeja, a koju je koristilo osiguranje. Inače su sve slike, ukradene tu noć, izvađene iz okvira.
Ono što je još nevjerovatnije jeste što u Plavoj sobi nije aktiviran niti jedan detektor pokreta. Zbog toga su istražitelji posumnjali da je neko iz muzeja bio umiješan u pljačku. FBI-ov agent Bob Wittman je ukazao da je FBI u 89 posto slučajeva otkrio da je u pljački muzeja bio umiješan neko ko je radio u muzeju. Kako je izjavio, tako se stvari i kradu, piše CNN.