Ispod Baltičkog mora
86

Prekinut jedini podmorski komunikacijski kabal koji povezuje Finsku sa ostatkom Evrope

Piše: F. H.
Mapa: Ruuti Kotkanoja / Yle
Mapa: Ruuti Kotkanoja / Yle
Cinia finska kompanija koja gradi optičke mreže i pruža telekomunikacijske usluge saopćila je da je podmorski kabal C-Lion1, koji povezuje Finsku i Njemačku prekinut. Ovo je jedini podmorski kabal koji povezuje Finsku sa Evropom.

Sve telekomunikacije koje vode podmorskim kablom su prekinute.

"Razlozi se istražuju. Smetnje se događaju s vremena na vrijeme i mogu biti razni razlozi. Na primjer, osjetljivi su na vremenske uvjete i oštećenja uzrokovana sidrenjem brodova. Bitno je da se problemi identificiraju i poduzmu korektivne mjere", rekao je Samuli Bergström šef komunikacija u Finskom nacionalnom centru za kibernetičku sigurnost Traficom.

Bergström je potvrdio da prekid utječe na međunarodne veze Finske.

"Međutim, dobro je imati na umu da podatkovne veze izvan Finske idu s nekoliko različitih mjesta. Sada je jedna od tih veza prekinuta, što može opteretiti druge ali učinci vjerovatno nisu vidljivi prosječnom građaninu", kazao je.

Vjerovatnije je da je puknuće kabela rezultat namjernog čina nego nesreće, rekao je za Yle Tapio Frantti profesor kibernetičke sigurnosti na Univerzitetu Jyväskylä. Svoju ocjenu temeljio je na preliminarnim medijskim informacijama.

"Ako ovo gledate sa stajališta vjerovatnosti, onda da, ovo je na strani namjere. Kad kabal pukne, postavlja se pitanje zašto se to dogodilo i ko bi mogao imati motiv učiniti nešto ovako", rekao je Frantti.

Prema njegovom mišljenju, Rusija bi mogla imati takav motiv, na primjer.

"Čini se da stvarno misle da imaju posebno pravo raditi takve stvari. Motiv za sabotažu je obično to što se radi jer se može", dodao je.

Frantti je rekao da iako posljedice jednog puknuća kabla nisu jako ozbiljne, bilo bi zabrinjavajuće kada bi se otkrilo da je taj čin bio namjeran.

"Pada mi na pamet da bi to mogla biti praksa za neki veći čin ako za to bude potrebe", rekao je.

Finska sigurnosna i obavještajna služba (Supo) rekla je za Yle u ponedjeljak poslijepodne da je prerano za procjenu uzroka pucanja kabla. Agencija je zabilježila da se svake godine širom svijeta dogodi oko 200 prekida podmorskih kablova.

"Najčešći uzrok pucanja kablova je ljudska aktivnost, poput pecanja ili sidrenja", rekao je glasnogovornik.

Kabal dugačak 1173 kilometra vodi između otoka Santahamina u Helsinkiju i njemačkog Rostocka.

Cinia je saopćila da je brod za popravak spreman za odlazak na mjesto i da su radovi na popravku započeli. Kompanija je rekla da još ne zna koliko će vremena trebati da se popravi veza, ali dodaje da je vrijeme popravka za podvodne kablova obično 5-15 dana.

Polaganje kabela započelo je u oktobru 2015., a pušten je u rad u proljeće 2016. To je jedini finski podmorski kabal koji vodi izravno u srednju Evropu.

Prema stranici vijesti Verkkouutiset, kabal C-Lion1 ima osam parova optičkih vlakana s kapacitetom prijenosa od 144 terabita u sekundi. Prilikom puštanja kabla u uporabu, Cinia je rekao da će ga koristiti operateri podatkovnih centara Hetzner Online i TeliaSonera, kao i ruski telekom operater Avelacom, koji je u to vrijeme planirao spojiti kabel na vlastitu mrežu koja se proteže od Finske do Moskva.

U oktobru 2023. pokidani su električni kabal i plinovod između Finske i Estonije, očito od strane sidra kineskog broda. Otprilike u isto vrijeme, Švedska je objavila odvojeno oštećenje kabla koji je povezuje s Estonijom.

Prošlog januara vlasti su rekle da oštećenje drugog električnog kabla između Finske i Estonije vjerovatno nije uzrokovano vanjskim faktorom. U međuvremenu, uništenje plinovoda Sjeverni tok između Švedske i Danske 2022. ostaje neriješeno.