Putinovi influenseri profitiraju od ratne propagande, Z-blogeri haraju Telegramom
Pored svakodnevnog niza jezivih video snimaka napada dronovima i lažnih tvrdnji o ukrajinskom predsjedniku Volodimiru Zelenskom ovi influensreri dijele oglase za sve, od kriptovaluta do odjeće, otkrio je BBC.
U Rusiji poznati kao "Z-Blogeri" zbog svoje podrške ratu koji je često simboliziran slovom Z, često su povezani s ruskom vojskom i objavljuju snimke sa linije fronta gdje pozivaju mlade Ruse da se prijave.
Milioni pratilaca
Od početka potpune invazije u februaru 2022. godine, proratni influenseri stekli su milione pratilaca na Telegramu, platformi društvenih medija kojoj su se mnogi Rusi obratili nakon što je predsjednik Vladimir Putin zabranio Instagram, Facebook i Twitter.
Ta eksplozija broja korisnika dovela je do porasta tržišta oglašavanja na Telegramu.
Oni prodaju oglasne prostore za kompanije koje žele doći do mlade publike.
Kako bi saznali koliko naplaćuju oglašavanje, reporteri BBC-a su se predstavili kao vlasnici hotela zainteresovani za postavljanje oglasa. Kontaktirali su neke od najistaknutijih influensera.
Jedan od njih je bio Alexander Kots , veteranski dopisnik provladinih novina, sa više od 600.000 pratilaca na svom privatnom Telegram kanalu.
Semjon Pego , poznat kao WarGonzo, bio je drugi kojem su se obratili. On je možda i najpoznatiji "Z-bloger", ima više od 1,3 miliona pratilaca.
Alexander Kots je rekao da će oglašavanje koštati 48.000-70.000 rubalja (440-680 funti) po objavi na njegovom kanalu, ovisno o tome koliko dugo je oglas bio na vrhu njegovog Telegram feeda.
WarGonzo je rekao da će oglašavanje koštati 1.550 funti po objavi. Ratni influenseri objavljuju najmanje jedan oglas dnevno, tako da njihov potencijalni prihod premašuje prosječnu mjesečnu platu u Rusiji od 66.000 rubalja (550 funti).
Za oglašavanje na kanalu Aleksandra Simonova , dopisnika web stranice Ria Fan koju je osnovao šef plaćenika Jevgenij Prigožin, agent je naveo 180 funti po objavi.
BBC je pokušao da intervjuiše istaknute ratne blogere, ali Alexander Kots je jedini od njih pristao na razgovor.
Govoreći iz okupiranog ukrajinskog grada Bakhmuta, opisao je sebe kao reportera. Ipak, shvatio je da ruska propaganda djelimično zavisi od ljudi poput njega.
"Ministarstvo odbrane nas često sluša, a mi imamo direktan kanal da im privatno prenesemo informacije. Sve je to iza kulisa i ja to radim", rekao je.
Lažne informacije
Rastuće tržište materijala Z-blogera održava se stalnim objavama ekskluzivnih videa. Snimak im donosi sljedbenike, od domaće publike do zapadnih i ukrajinskih analitičara koji pokušavaju razumjeti šta se zapravo događa u ruskim rovovima.
Međutim, neki od videa koje su objavili proratni blogeri su lažni. Prošlog marta, istaknuti influenseri, uključujući Alexandera Kotsa, objavili su video s kontrolne kamere na kojem se navodno vide dva ukrajinska vojnika kako zaustavljaju automobil sa ženom i malim djetetom.
"Z-blogeri" su rekli da je video savršen primjer kako se Ukrajina odnosi prema civilima.
Međutim, locirano područje Ukrajine okupirale su proruske snage od 2014. godine. Nemoguće je da je ukrajinski vojnik mogao djelovati na ovoj okupiranoj teritoriji.
Uz to, upotreba kontrolnih kamera je ilegalna u Ukrajini. Zabrana je uvedena nakon potpune ruske invazije kako bi se kretanje trupa sačuvalo u tajnosti.
To je jedan od mnogih lažnih videa koje šire "Z-blogeri" kako bi ohrabrili mlade Ruse da podrže rat, a postoje dokazi da u tome uspijevaju.
Predsjednik Ruije Vladimir Putin pokazao je da cijeni napore "Z-blogera".
On je imenovao Aleksandra Kotsa u predsjednički savjet za ljudska prava, a Semjona Pegova i nekoliko drugih blogera učinio članovima radne grupe za mobilizaciju.
"Borba u informacionom prostoru je bojno polje. Ključno bojno polje", rekao je Putin.