SDP će gotovo sigurno biti dio vlasti u Federaciji BiH, ali hoće li Nermin Nikšić biti premijer?
Formiranje vlasti u Unsko-sanskom kantonu koju će činit NES, SDA, DF i Stranka za BiH je dovelo u pitanje da li je Osmorka stabilna na nivou Federacije BiH. I pored toga budućnost za SDP po pitanju formiranja vlasti u FBiH i nije tako crna.
Nakon održanih Općih izbora u nekoliko navrata se činilo da je SDP pogubio konce i da i pored što ima drugi najbolji izborni rezultat na entitetskom nivou ne koristi to i dopušta da druge stranke vode procese.
Naime, SDP je prilikom izbora rukovodstava parlamenata na nivou entiteta FBiH i državnom nivou zadovoljio se samo jednim zamjeničkim mjestom u Domu naroda FBiH, ali izbor Igora Stojanovića na mjesto potpredsjednika FBiH iz reda srpskog naroda je učvrstio položaj SDP-a.
U postizbornom periodu jedno od ključnih pitanja je i odnos NES-a i Stranke za BiH sa strankama Trojke. Dok su stranke Trojke pokazale to da su sposobne održavati svoj savez, održavanje onoga što je nazvano Osmorka se pokazalo puno težim.
Prvo su NES i Stranka za BiH na nivou države odstupile od stranaka Trojke i izbjegle ulazak u državnu vlast, uputivši čak i oštre kritike na račun Trojke. Ipak, i tada su tvrdili da ostaju vjerni sporazumu o formiranju vlasti na nivou FBiH sa ostalim strankama Osmorke.
Drugi udarac odnosu Trojke i saveza NES-Stranka za BiH je bio izbor delegata u Dom naroda BiH kada su se zbog glasanja ove dvije stranke iz SDP-a osjećali prevarenim, ali su opet ostala uvjeravanja da savez na nivou eniteta FBiH ostaje.
Do trećeg udarca je došlo potpisivanjem koalicionog sporazuma u Unsko-sanskom kantonu između NES-a, SDA, Stranke za BiH i DF-a. Ovim sporazumom su van vlasti ostale SDP, Naša stranka i NiP. Značajno je to i da u dosadašnjem sazivu vlasti u USK, SDP je bio dio vladajuće koalicije sa NES-om.
Tek nakon ovog trećeg napuštanja koje su NES i Stranka za BiH priredili SDP-u, od predsjednika SDP-a Nermina Nikšića je došla reakcija koja bi mogla uzdrmati trenutni raspored snaga u Federaciji Bosne i Hercegovine.
"Nemaju dovoljnu većinu da mogu formirati vlasti, a upitno je da li Trojka sa preostalim partnerima može osigurati potrebnu većinu ukoliko SBiH i NES izađu. Mi imamo njihova uvjeravanja da se to neće dogoditi. Nemamo se ni mi namjeru praviti mrtvi. Sporazum je očito prekršen. Čeka nas da potpuno otvoreno razgovaramo. Ponavljam da je do večeras bilo potpuno izvjesno da su potpuno zatvorena vrata bilo kojoj drugoj priči. Sad su malo odškrinuta vrata. Ako neko ko je potpisao sporazum može da razgovara, ne vidim zašto Trojka ne može", kazao je Nikšić.
Ovom izjavom je Nikšić poručio strankama sa manjim brojem glasova da SDP neće dozvoliti da bude zaobiđen na taj način prilikom formiranja vlasti u FBiH. Raspored pozicija i političkih snaga u Federaciji, zapravo gotovo sigurno garantuje SDP-u da će biti vlasti.
Prva opcija: Opstanak Osmorke
Opcija koja bi rukovodstvu SDP-a vjerovatno najviše odgovarala jeste da priča o Osmorci i HDZ-u opstane na entitetskom nivou. Za takvo formiranje vlasti neophodno bi im bilo da Christian Schmidt nametne izmjene Ustava FBiH koje bi omogućilo zaobilaženje jednog od potpredsjednika prilikom imenovanja premijera FBiH.
Kako su iz Stranke za BiH nagovijestili da neće u vlasti učestvovati ukoliko Schmidt nametne jednokratne izmjene, a i dugoročno za SDP, najviše bi odgovaralo nametanje u kojem bi za zaobilaženje predsjedničkog/potpredsjedničkog "veta" bila dovoljna jedna trećina delegata u klubu naroda.
U ovom razvoju prema ranijem sporazumu između Osmorke i HDZ-a, za premijera Federacije Bosne i Hercegovine bi bio imenovan predsjednik SDP-a Nermin Nikšić. Također, u kasnijoj raspodjeli ministarstava i javnih preduzeća SDP bi naplatio popuštanja prema koalicionim partnerima na drugim nivoima vlasti i u rukovodstvima parlamenata.
Druga opcija: Koalicija sa SDA
Nikšić je u reakciji nakon formiranja vlasti u USK-a otvorio mogućnost da SDP uđe u razgovore sa nekim drugim partnerima, a a kako je naveo da postoje četiri bloka jasno je da se radi o bloku kojeg čine SDA i DF.
Ako bi SDP, HDZ i blok SDA-DF formirali vlast to bi značilo da nema potrebe da Schmidt nameće izmjene Ustava jer ove stranke kontroliraju i rukovodstvo Federacije BiH koje imenuje budućeg premijera. Također, ovako formirana vlast bi imala 68 ruku u Parlamentu FBiH, a čak ni DF ne bio neophodan jer HDZ, SDA i SDP imaju 56 zastupnika u Parlamentu FBiH.
U ovom slučaju bi se SDP na određeni način osvetio NES-u i Stranci za BiH zbog njihovog kalkulisanja prilikom formiranja vlasti i izbacio ih iz kombinacija na entitetskom nivou.
Nije potpuno jasno šta bi ovakve kombinacije značile po budućnost Trojke i vlast na državnom nivou i nivoima kantona, ali u nekoj od varijanti Stranka za BiH bi mogla ostati bez udjela vlasti u Kantonu Sarajevo.
Osim napuštanja političkih postavki koje SDP gradio od 2018. godine, koalicija sa SDA bi značila vjerovatno i drugačiji raspored snaga u odnosu na dogovor kojeg SDP ima Osmorkom i HDZ-om. U tom slučaju bi SDA kao najjača stranka vjerovatno tražila mjesto premijera, a ranije su se čuli glasovi da im Nikšić nakon svega ne bi bio prihvatljiv za tu funkciju.
Prema tome i u slučaju novog političkog definisanja u Federaciji, SDP bi ostao dio vlasti, ali sa znatno lošijim položajem u odnosu na kojeg ima kao najjača stranka Osmorke.
Treća opcija: SDP van vlasti
Postoji i treća opcija, praktično najmanje moguća, ali teoretski ostvariva. Naime, u ovoj opciji Schmidt bi nametnuo izmjene koje bi omogućilo zaobilazak jednog od potpredsjednika FBiH, ali ta izmjena ne bi bila iskorištena za zaobilazak Refika Lende nego Igora Stojanovića.
U ovoj teoretskoj mogućnosti, Stranka za BiH i NES bi pristupile bloku SDA-DF i na taj način zajedno imali 47 poslanika u Parlamentu FBiH. Kada se ovom broju dodaju stranke sa hrvatskim predznakom, SDP bi ostao bez vlasti.
Ipak, u tom slučaju bi Stojanović mogao odbiti da potpiše imenovanje premijera, a ukoliko bi Schmidt i nametnuo izmjene Ustava, za zaobilazak Stojanovića bi trebalo da zajedno glasaju SDA, HDZ i DF, što je prilično čudna kombinacija ili neke od manjih stranaka iz srpskog kluba u Domu naroda FBiH koje bi sigurno tražili određeni dio vlasti.
Endgame
Političke karte u Federaciji Bosne i Hercegovine su se posložile tako da je SDP i dalje prihvatljiv partner u vlasti za sve političke činitelje, te bi trebalo se desiti pravo čudo da ukoliko se formira nova Vlada FBiH SDP ne bude njen dio.
U varijanti nove političke stvarnosti koja bi značila kraj Osmorke i Trojke i koaliciju sa SDA, SDP bi ipak bio manjinski partner i uz zlu krv iz dosadašnjeg perioda cijenu bi vjerovatno platio Nermin Nikšić koji ne bi postao premijer Federacije BiH.