Haris Muratović, brand manager Das WeltAuto i MOON: Jasna strategija i plansko djelovanje su preduslov za uspjeh
Mreža punjača i njihova dostupnost jedni su od glavnih preduslova za ozbiljnije širenje elektromobilnosti i prodaju električnih automobila, kako u svijetu tako i u našoj zemlji. Ovom prilikom razgovarali smo sa Harisom Muratovićem, rukovodiocem ove dvije marke i osobom koja je intenzivno uključena u stvaranje boljih uslova za elektromobilnost u našoj zemlji i pokušali saznati kojim tempom napreduje elektromobilnost kod nas.
Porsche BH je jedna kompanija koja najviše ulaže u elektromobilnost u našoj zemlji. Uz postojeće marke tu je sada i MOON. Koliko je važna prisutnost ove marke u BiH, i koji su kratkoročni i dugoročni planovi MOON-a u BiH?
Infrastruktura je važan preduslov za uspješnu realizaciju projekta e-mobilnosti i potrebno je osigurati dovoljan broj električnih punionica u Bosni i Hercegovini.
Vođeni tom činjenicom, u prethodne smo 2 godine investirali više od 700.000 KM u infrastrukturu električnih punionica i zaista ste u pravu kada kažete da smo pionir na polju elektromobilnosti na našem tržištu. Trenutno imamo blizu 180 električnih punionica od kojih su više od pola punionice koje su instalirane kroz naše društveno odgovorne projekte.
Važno je da možemo propratiti kompletan sistem od narudžbe do instalacije električnog punjača na samoj destinaciji. Stoga je brand MOON sa svojom širokom lepezom električnih punionica, počevrši od punionica za kućnu upotrebu od 11 kW, do najsnažnijeg punjača od 300 kW za javnu upotrebu veoma važan brend u našem portfoliu. Kratkoročno želimo prije svega proširiti mrežu javno dostupnih punionica, ali isto tako i ponuditi naše punionice u procesu prodaje električnih vozila.
U tekućoj godini želimo proširiti naše djelovanje po pitanju kvaliteta usluge, na način da ćemo pronaći partnere instalatere koji će biti osposobljeni da pružaju kompletnu uslugu od izlaska na teren, provjere instalacije, planiranja sistema, izrade ponude, prikupljanja dokumentacije, montaže i stavljanja sistema u pogon. Dugoročno, zajedno sa našom mrežom ovlaštenih partnera za prodaju i servisiranje vozila, želimo obezbijediti i dodatnu ponudu vezanu za generisanje energije iz obnovljivih izvora, obzirom da u našoj lepezi imamo u ponudi solarne panele i baterije za skladištenje energije.
Svjesni smo činjenice da kompletna autoindustrija mijenja koncept pristupa krajnjem klijentu kroz proširenje usluge i djelovanja na polju elektromobilnosti, tako da se mi lokalno već unazad 3 - 4 godine za to pripremamo.
Nadalje, dugoročno želimo obezbijediti i preduslove da se napajanje električnih vozila vrši iz obnovljivih izvora energije na način što ćemo ponuditi sisteme upravljanja energijom, solarne panele i baterije za skladištenje električne energije.
MOON je instalirao i najsnažniji punjač za električne automobile u BiH. Sa snagom od 150 kW može napuniti auto za manje od pola sata. Slažete li se da su upravo ovakvih punjači neophodni za popularizaicju i lakše korištenje električnih automobila? Koliko ih možemo očekivati u BiH u narednom periodu?
Ovakva vrsta punjača ima dvostruku značajnu ulogu, prvenstveno jer psihološki pozitivno utiče na krajnje korisnike da je moguće brzo dopuniti automobil, a s druge strane ovi punjači su odlični kada su u pitanju duže destinacije i putovanja. Očekujemo da bi u tekućoj godini trebalo biti instalirano još 10-tak brzih DC punionica, možda ne sa ovolikom snagom, ali zasigurno će ih biti sve više. U ovoj godini imamo 2 strane kompanije koje su se registrovale u Bosni i Hercegovini sa ciljem pružanja prodaje i umrežavanja punionica.
Velika prepreka elektromobilnosti u BiH same procedure i legislative za izgradnju električnih punionica, pogotovo brzih DC punionica kao samostojećih objekata. Koliko je to prepreka za Porsche BH i MOON, ali i samo širenje elektromobilnosti u našoj zemlji?
Mi smo na žalost primorani da širimo naše poslovanje na jedan veoma izazovan i "trnovit put", obzirom na to da nemamo sluha kod nadležnih institucija. Da pojasnim o čemu se radi, trenutno je za postavljanje jedne punionice na javnoj površini potrebna ista vrsta dokumentacije i papirologije kao da gradite veliki objekat, npr. zgradu ili kuću.
Rješenje je da se punionice svrstaju u jednostavne građevine, kao što su to uradile naše komšije u Hrvatskoj i Sloveniji, gdje se punionice smatraju uređajima i jednostavnim građevinama. Dakle, one su jednostavan priključak, kao npr. parkomat, te je potrebno maksimalno pojednostaviti proceduru za njihovo postavljanje.
Ovi zakoni su dio Kantonalnih nivoa vlasti i mi očekujemo saradnju od nadležnih institucija kako bi se poboljšao poslovni ambijent.
Uz marku MOON zaduženi ste i za WeltAuto, kako vidite djelovanje ove marke kroz prizmu elektromobilnosti i koliko je realno očekivati da će i tržište rabljenih uskoro imati više zastupljenu prodaju električnih automobila kod nas?
Pratimo situaciju na tržištu zapadnih zemalja Evrope i svjedočimo da je sve više ovih automobila zastupljeno na platformama za prodaju rabljenih vozila. Očekujemo također da naša država ukine carine koje se plaćaju na ovu vrstu automobila, što bi također ovu vrstu automobila učinilo konkurentnijom na tržištu.
Važno je naglasiti da su svi naši prodajno – servisni centri osposobljeni da pruže kompletnu uslugu popravke i servisiranja električnih automobila, što je važan preduslov za njihov plasman na tržištu rabljenih vozila.
Promjene stvaraju nove šanse
Volkswagen grupacija ima i vrlo jasne ambicije za elektromobilnost i ponudu svojih proizvoda u Evropi i svijetu. Do 2030. godine udio prodanih električnih automobila bi trebao biti oko 70 odsto u Evropi i oko 50 odsto u SAD i Kini. Koja je vaša procjena kako će taj tempo izgledati u u BiH?
Trend rasta prodaje ovih automobila je u rapidnom usponu u zemljama EU. Prethodne godine 5% vozila u EU je registrovano na alternativni pogon što je cca. 13,4 miliona vozila. Od toga su 2,2 miliona električna vozila. Uz različite vrste subvencija, što je veoma važno u samom startu projekta uspijeva se uticati na svijest potrošača. Najbolje je istaći primjer Hrvatske koja je prošle godine registrovala cca. 1.400 električnih vozila, za što je naravno zaslužna politika subvencija i stimulacija. Ukoliko se identične politike i uslovi primijene u Bosni i Hercegovini, također ćemo imati na više stotina ili čak hiljada vozila registrovanih na godišnjem nivou.
Dugoročno, prelazak na alternativna goriva je realnost. Zagađenje koje uzrokuje transport širom svijeta je cca 20%, dok je u Bosni i Hercegovini 40%. Hiljade ljudi umire od prekomjernog zagađenja. To bi trebali biti i više nego dovoljni razlozi da i mi razmišljamo intenzivno u ovom smjeru.
Aktivan ste član i Udruženja za elektromobilnost pri Privrednoj komori Federacije BiH. Koliko je važno privući što više privrednih i pravnih subjekata u ovakvo proaktivno djelovanje?
Praktično je nemoguće biti sam u ovakvoj vrsti projekata. Mi smo i osnovali udruženje jer smo mišljenja da se mora uključiti više vrsta djelatnosti i kompanija koje bi sudjelovale u ovom projektu. Stoga, u našem Udruženju pored kompanija iz autoindustrije imamo IT kompanije, kompanije koje se bave prodajom električne energije, instalatere, distributere električnih punionica, bankarski sektor, iz prostog razloga jer se radi o jednom ekosistemu.
Ukoliko budemo povezani i mobilni, možemo veoma brzo od naših gradova kreirati ambijent za oazu promjena u pozitivnom smislu. Smart City koncept je jedini moguć uz saradnju kompanija iz realnog sektora i nadležnih institucija, a smisao toga je povezivanje kako bismo imali stvarne benefite na terenu.
Benefiti bi se ogledali u optimalnom i povezanom korištenju različitih vrsta transporta, smanjenja zagađenja, ubrzanju prometa, smanjenja nesreća na cestama, smanjenja buke iz transporta, bolje rasvjete u urbanim dijelovima grada isl.
Također, predsjednik ste i Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima pri Privrednoj komori Federacije BiH koje se bavi poboljšanjem poslovnog ambijenta za uvoznike automobila i prodajno-servisne centre u BiH i praćenjem i prilagodbom zakonskih direktiva koje se tiču ove oblasti. Koliko kroz svoje djelovanje ovo Udruženje može uticati na zakonske regulative i olakšice za električne automobile?
Naš vlastiti angažman posmatramo kao društveno odgovoran i želimo biti partner našim nadležnim institucijama ka kreiranju boljeg poslovnog okruženja. Također, kroz naša iskustva želimo ukazati na zakonske barijere i potrebe za promjenama. Stoga smo i predložili 9 mjera i uputili inicijative za poboljšanje poslovnog ambijenta različitim nivoima vlasti. Nismo nikako zadovoljni činjenicom da se sve kod nas dešava veoma sporo, ali smo uporni u nastojanjima da promjene nemaju alternativu.
Da li su kupci u BiH dovoljno upoznati i zainteresovani za prednosti električnih automobila i da li mislite da je iz perspektive prosječnog građanina BiH sa prosječnim mjesečnim primanjima uopšte moguće razmatrati kupovinu električnog automobila u narednih 5 godina?
Moram priznati da sam i sam pozitivno iznenađen koliko su ljudi zainteresovani za ovu vrstu automobila. Obzirom da vozim električni automobil nekih 9 mjeseci, vrlo često me i na cesti zaustavljaju vozači i interesuju se za električna vozila. Onog momenta kada ljudi sjednu u automobil i probaju ga, razbijaju se razne predrasude, jer se radi o veoma profinjenoj vožnji, kvalitetnom ubrzanju, udobnosti, povezivosti sa ostalim uređajima, smanjenom bukom i naravno ogromnom uštedom. Cijene ovih vozila su u konstantnom opadanju i polako se približavaju cijenama vozila na fosilna goriva, ukupan trošak vlasništva je na strani električnih vozila, čak i po ovim cjenovnim razredima bez subvencija.
Nije tajna da mnogi i dalje sekeptično gledaju i na električne automobile i elektromobilnost uopšte. Koji su Vaši argumenti u razgovoru sa takvim sagovornicima? Da li je samo cijena punjenja električnih automobila dovoljan argument za njihovu kupovinu?
Sve više klijenata se odlučuje na tzv. uslugu najma automobila, putem Leasinga gdje se jasno pokazuju benefiti u značajnim uštedama. Voziti električni automobil je do 8 puta povoljnije u odnosu na fosilna goriva, odnosno vožnja 100 km vas košta svega 1,90 KM u odnosu na fosilna goriva gdje na 100 KM potrošite minimum 20 KM. Također su troškovi servisiranja ovih automobila značajno povoljniji, oko 65% što sveukupno značajno smanjuje troškove vlasništva nad vozilom.
Na kraju, šta mislite da su prioriteti zakonodavnih organa kako bi se stvorili bolji uslovi za kupovinu i vlasništvo električnih automobila u BiH i da li ste optimista da ćemo u narednih 5 godina imati bolje uslove?
Prioriteti su prvenstveno ukidanje zakonskih barijera kako bi se mogao koncept širenja infrastrukture obavljati na jednostavan način, zatim stimulativna politika koja bi omasovila kupovinu i eksploataciju električnih automobila. Na žalost, mi smo i dalje jedina država u regiji Balkana i Ex Jugoslavije koja nema nikakve stimulacije od strane nadležnih organa za korištenje ekološki prihvatljivih automobila.
Država Bosna i Hercegovina bi trebala izraditi strategiju sa jasnim ciljevima i rokovima, te principima koji će omogućiti smanjenje zagađenja iz transporta, te u konačnici sprovoditi u djelo u skladu sa direktivama Evropske Unije. Već sada je potrebno strateško planiranje u izgradnji infrastrukture brzih punionica, prilikom izgradnje autoputeva i brzih saobraćajnica, jer je puno povoljnije to uraditi sada, nego naknadno izvoditi radove. Isto je i sa gradnjom parking garaža i prostora, visokogradnje i objekata slične namjene. Uvijek je dobro imati na umu činjenicu da je električna energija domaći resurs te da kroz korištenje električnih vozila novac ostaje u našoj državi, a istovremeno smanjujemo ovisnost o nafti kao pogonskom gorivu.