Manija za modernim terencima, koje poznajemo kao SUV-ovi ili Crossoveri odavno je uzela maha i praktično je dovela do nestanka klasičnih oblika automobila kakve smo poznavali 90-ih i 2000-ih. Očito je kako SUV-ova ima sve više u saobraćaju i da ih bez obzira na veličinu možemo vidjeti podjednako kod oba spola vozača. Istražili smo zašto su ''terenci'' postali toliko popularni i ko ih više preferira.
Nedavna inicijativa zastupnice u Evropskom parlamentu za uvođenjem posebnih vozačkih dozvola za vlasnike SUV vozila izazvala je pravu buru među vozačima. Doduše, zastupnica stranke Zelenih Karima Delli predložila je da se uvedu vozačke dozvole B+ kategorije koje bi se odnosile na vozače koji posjeduju SUV-ove preko 1,8 tona mase, budući da se radi o teškašima koji više ugrožavaju sigurnost ostalih učesnika u saobraćaju poput pješaka ili biciklista, a pogotovo u saobraćajnim nesrećama s drugim manjim automobilima koji skoro da nemaju nikakve šanse protiv gorostasa poput Audija Q8, BMW-a X6 ili Mercedesa GL.
To je jedna strana medalje. Ona druga kaže da zastupnica Delli sa svojim saradnicima nije uzela u obzir da većina električnih automobila čak i onih manjih formata lako prelazi masu od 1800 kg. U iščekivanju odgovora Evropskog parlamenta (FIA je već rekla ''ne'' ovom prijedlogu) mnogi će se složiti da materijala za raspravu ima s obje strane. Međutim, šta je sa slikom, kako je to postalo uvriježeno u govoru, o ''džipovima'' u trenutnoj strukturi ovih vozila kojih je sve više i na bh. cestama.
Ko kupuje SUV vozila u BiH, šta kažu predstavnici marki?
Nekako se čini da ovdašnji vozači više cijene glomaznost i dominaciju mimo onih esencijalnih aduta poput praktičnosti, udobnosti ili rentabilnosti. To su ujedno automobili koji nominalno vrijede i koštaju znatno više, a i održavanje im je poprilično skuplje od klasičnih automobila. Takvi automobili nerijetko prelaze prag od 100.000 KM, pa čak i 200.000 KM i izlaze iz svega što ima veze sa izrazom prosječnost. Istina, postoje i oni srednje veličine i čak oni najmanji koji su praktično tek ''odignute'' verzije nekog konvencionalnog modela niže klase i nemaju nikakve veze sa terencima, ali slika o njima ih svrstava u isti koš i jednako su poželjni. Ona druga slika govori da ne postoje barijere. SUV-ove voze svi, i staro i mlado, i muško i žensko, pa se mnogi pitaju šta ih čini toliko poželjnim?
Krenimo hronološki. Bez obzira na veličinu, klasu ili dizajn, moderni terenci koje poznajemo kao SUV-ovi ili Crossoveri osvajaju sve veći komad tržišta. To potvrđuje i prodajna statistika u Evropi, budući da je ovaj segment čini više od 50% tržišta na Starom kontinentu. Istovremeno, oni su krivi što iz ponude nestaju automobili formata Fabije, Golfa, Scenica ili Insignije. U prevodu, klasični oblici postaju nezanimljivi, staromodni i odbačeni, pa umjesto malog gradskog modela, klasičnog kompakta ili limuzine kupci sve više žele biti visoko u oblacima i osjećati se dominantnije. SUV vozila postala su jednostavno mainstream i teško je zamisliti da vozite auto koje nije ''terenac'' ili kolokvijalno rečeno ''džip'', mada ovaj izraz ima mnogo veću dubinu u svom značenju.
Kontaktiravši Hyundai, od marketing i PR menadžerice Amre Makan saznali smo da je procenat prodaje Hyundai Tucsona na strani muških kupaca, ali da se dobar dio žena u zadnje vrijeme sve više odlučuje za kupovinu i posjedovanje ovog ujedno najprodavanijeg SUV modela na bh. tržištu. To ipak nije mali SUV, ali je s razlogom privlačan i ženama skoro jednako kao i muškarcima. Tucson je sve privlačniji profilu ženskih vozača poput direktorica agencija, vlasnica kozmetičkih salona ili menadžerica. Njegov futuristički izgled ga izdvaja u masi sličnih vozila na tržištu i sasvim je logično da je primamljiv svim ''profilima'' vozača.
U Toyoti su jako decidni po ovom pitanju, pa kažu kako se pojavio B SUV segment, tako se dobila ta slika o ženama zastupljenijim za volanom ''terenaca''. U Toyoti su čak neke od kampanja za modele poput Yaris Crossa ili CH-R-a radili sa ženom u fokusu. To potvrđuje i zadnja kampanja za model C-HR sa sloganom ''Istaknite se stilom'' gdje su žene svjesno bile u fokusu pažnje. ''Veće Toyota SUV modele žene slabije preferiraju, to su ipak u pitanju Yaris Cross i C-HR'', zaključuje Adnan Hadžiarapović, osoba odgovorna za PR i marketing u kompaniji Toyota BiH.
Kod premium proizvođača također ima evolucije kada su u pitanju kupci. Naime, u Audiju, model Q3 uglavnom završava kod ženskih kupaca. Od 60 prodatih, 45 su ženski kupci. Ovaj atraktivni SUV je dovoljno veliki s jedne, a poželjno kompaktan s druge strane. ''To je najbolji automobil za jednu majku'', bio je komentar jedne vlasnice, koji nam je prenio brand menadžer Audija za BiH, Miran Stambol, podcrtavajući kako su to glavni aduti ovog atraktivnog modela koji jako privlače ženske kupce. No, ipak one veće formate poput Q7 ili Q8 uglavnom biraju muškarci.
U Peugeotu uočavamo da je profil kupaca za SUV vozila raznolik, ali su neki trendovi uočljivi. Muškarci često preferiraju veće, snažnije terence sa sportskijim dizajnom. Tako je u slučaju Peugeota 3008 u Bosni i Hercegovini udio muškaraca čak tri četvrtine u odnosu na žene. Za model 2008 omjer muških i ženskih kupaca je praktično isti. Žene često preferiraju male ili srednje SUV-ove. Dizajn, efikasnost goriva i unutrašnji prostor često su ključni faktori pri donošenju odluka. Žene često imaju drugačiji pogled na automobile od muškaraca.
Kada je u pitanju kupovina automobila, žene su racionalnije od muškaraca, ali i među njima ima dovoljno entuzijazma za performanse, upravljanje automobilom i užitak u vožnji. Veći značaj pridaju sigurnosti i prostranosti, ali su im, naravno, važni i oblik, odabrani materijali i kvalitet izrade. Muškarce automobili privlače snagom motora, sportskim dizajnom i bogatom paletom tehnologije. U svakom slučaju, potrebno je znati da se individualne preferencije razlikuju. Viši položaj sjedenja omogućava bolju vidljivost i posljedično veću sigurnost. Ljudi osjećaju veću kontrolu uz SUV vozila, a kapacitet prostora takođe je bitan, ističe Barbara Kmet, voditeljica komunikacija za Peugeot u našoj zemlji.
Znamo odgovore unaprijed – Svi bi da voze ''džipa''
Ako tražimo odgovor zašto je to tako, nekako po defaultu dobijamo niz prepoznatljivih odgovora. Možda je presudan faktor psihologije pa se kupci ovakvih automobila hvale kako se osjećaju sigurnije, ili recimo da koriste bolju preglednost u vožnji u odignutom položaju sjedenja, a rijetko ko će priznati da se na koncu ne osjeća moćnije i da jedan moderni SUV predstavlja kako to često kažemo – statusni simbol.
Takav stav najprije primjetimo kod muškaraca, koji SUV-ove doživljavaju kao sredstvo za dokazivanje. U SUV-u ćete lakše biti primjećeni nego u malom automobilu. ''Dok vozite terenca osjećate se moćnije i ispunjenije, a pri tom ste oslobođeni loše navike drugih vozača da vam trube za svaku sitnicu. Psihologija je to'', prokomentarisao je jedan srednjovječni gospodin na naš upit zašto je odabrao ''terenca'', dok je izlazio iz svog Mercedesa ML. Ulazeći u garažu Mercatora jedva nađosmo normalno mjesto, jer su uglavnom SUV vozila ta koja iznadprosječnom širinom zauzimaju ionako uska parking mjesta. Dok je prilazio prtljažniku ''mahnuo'' je nogom ispod branika svoje Škode Karoq, SUV-a srednje klase i skoro ''nikakvog'' terenca realno, kako bi iskoristio modernu opremu današnjice i otvorio vrata prtljažnika kako bi smjestio prepune cekere bez upotrebe ruku. Kad smo ga pitali zašto vozi SUV, vlasnik u kasnim 50-tim godinama je odgovorio da se prije svega osjeća sigurnije, da je vožnja preglednija i da je sam ulazak i izlazak u povišeno vozilo praktičniji. Ima smisla, zar ne?
Ipak, primjetno je da moderne terence kupuju i muški i ženski vozači. No, možda smo previše šovinistički orijentisani pa prije primijetimo ženu za upravljačem jednog ''terenca'', koji kao mora biti rezervisan za nekog alfa mužjaka. Možda ova slika dolazi nakon činjenice da je naše društvo na ženu oduvijek gledalo kao na manje sposobnu za volanom od muškaraca. Međutim, kako su ušle u napredniji ekonomski svijet i postale nezavisnije, te u velikim firmama postale ''decision makeri'', žene su razbile percepciju i status slabe i zavisne osobe. ''Taj stav postaje izraženiji kada žena vozi SUV vozilo'', komentariše jedna vozačica Audija Q3 Sportback.
Žena sa svojim automobilom pokazuje svoju snagu i odraz njene odvažne ličnosti. S druge strane, neke od žena za volanom modernog ''terenca'' potvrdile su nam da, s obzirom na porast SUV vozila na cestama, nerijetko se u malom autmobilu okruženi glomaznim terencima osjećaju podređenim i nesigurnim. ''Previše je automobila na cesti, pogotovo ovih velikih terenaca, želim da se moja djeca osjećaju sigurnije, a drugo ovaj format mi omogućava veću praktičnost za djecu i opremu'', odgovorila nam je jedna vlasnica sivog Hyundai Tucsona prošle generacije, inače modela koji je još uvijek najprodavaniji SUV na bh. tržištu. Ipak, većina modela ovog formata čine mali ''mješanci'' ili kako se moderno nazivaju – Crossoveri.
To su modeli nastali na platformi automobila B segmenta poput Renault Clija, Škode Fabije ili Toyote Yaris, te uz simpatični dizajn i manje gabarite posjeduju tek samo prednji pogon. Međutim, ovih vozila je sve više na bh. cestama, a oni donose jednu novu notu zabave u vožnji, tako nam je potvrdila vlasnica zlatnog Yarisa Cross, modela koji je naprodavaniji sub-kompaktni crossover u BiH.
Statistika sve više na strani ženskih vozača
Ako se zakopamo u strukturu vozačkih dozvola, primjetit ćemo da ženskih vozača ima iz dana u dan više i to nam dobrim dijelom daje odgovor na pitanje u naslovu. Prije nepunih 10 godina Agencija za identifikaciona dokumenta, evidenciju i razmjenu podataka BiH (IDDEEA) evidentirala je oko 32% vozačkih dozvola u posjedu osoba ženskog spola ili oko 400.000 vozačica, dok je s krajem 2022. taj procenat iznosio oko 38 posto ili 577.000 vlasnica vozačke dozvole.
Neke studije rađene u EU pokazale su da se SUV automobili više prodaju ženama nego muškarcima. Pitate se zašto? Žene kažu da su SUV-ovi zabavni za vožnju, da su praktičniji od klasičnih automobila, da su korisniji za porodicu i na kraju da pomažu razbiti stereotip o ženama. Vjerujemo da sve ovo važi i za muške vlasnika terenaca, samo što stereotipe treba tražiti na drugim mjestima. Većina proizvođača gura sve moguće oblike i veličine SUV vozila u opticaj, a danas realno nema proizvođača da nema bar tri različita modela u različitim segmentima. Neki, poput Citroena recimo su među prvima ugasili tradicionalnu limuzinu C5 i lansirali SUV C5 Aircross kao zamjenu. Isto su napravili i sa hatchbackom C4 i njegovim SUV nasljednikom, koji osim naziva više ništa nema sa prethodnikom.
Budimo iskreni prema sebi, u našim glavama sve je manje mjesta za ''obične'' automobile i sve više žudnje za odignutim modelima. To nam serviraju proizvođači koji nas bombarduju marketingom kako bi pravila modernog življenja preko noći iznjedrila SUV automobile kao "must have" modele na kojima je profit puno veći u lancu autobiznisa i tu počinje i završava većina rasprava bez obzira ko ih vozio.