Dominacija velikih
65

Veliki SUV-ovi su manje opasni, ali zbog svoje mase i dalje pogubni za putnike u malim autima

A. M.
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Svjedoci smo da automobili postaju sve veći i sve teži, što mnogi vide kao adute za veću sigurnost. Realnost, međutim, nije tako jednostavna, kao što pokazuje studija IIHS sa svojim podacima.
Kada razmišljate o sigurnosti na putu, smatra se da veći i teži automobil bolje štiti svoje putnike u slučaju nesreće. Uostalom, ako uporedite Fiat 500 s masivnim BMW-om X5, razlika u veličini i masi sugeriše da SUV nudi veću zaštitu.

Međutim, nedavna studija Instituta za sigurnosti na autocestama (IIHS) pokazuje da ovo uvjerenje ima svoje granice. Studija je proučavala sudare između vozila različitih veličina i otkrila da, iako veći automobili nude veću zaštitu do određenog trenutka, ta prednost brzo nestaje i postaje beznačajna za te modele.

Prije mnogo godina, moderna "terenska" i pickup vozila predstavljala su ogromnu opasnost za putnike u manjim automobilima zbog razlike u strukturalnom dizajnu.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Njihova šasija je podignuta više, što je značilo da bi u direktnom sudaru SUV prošao preko apsorpcione zone manjeg automobila, povećavajući rizik od smrti njegovih putnika. Posljednjih godina, proizvođači su redizajnirali prednje krajeve ovih vozila tako da su njihove strukture koje apsorbuju energiju bolje usklađene sa onima kod manjih automobila, smanjujući rizik kod frontalnih i bočnih udara.

Zahvaljujući ovim poboljšanjima i širokoj upotrebi bočnih zračnih jastuka, terenska vozila i kamioneti više nisu smrtonosni za manje automobile kao što su nekada bili.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Međutim, problem postaje masa velikih vozila, pogotovo pri sudarima između njih. Iako se rizik od smrtnih slučajeva smanjio, i dalje je ostaje dvostruko veća vjerovatnoća da će veliki i preteški SUV-ovi i kamioneti uzrokovati smrt u saobraćajnoj nesreći u odnosu na druge automobile. Veliki automobili su veća opasnost za druge vozače na cesti.

Studija se fokusirala na Sjedinjene Države, ali su njeni nalazi primjenjivi na bilo koju regiju i automobilsko tržište u svijetu. Studija utvrđuje da je prosječna težina vozila porasla posljednjih godina, približavajući konvencionalne automobile i SUV vozila u smislu mase, što je poboljšalo kompatibilnost prilikom sudara.

Ali dok su SUV-ovi smanjili svoju prosječnu težinu i postali manje opasni, kamioneti su nastavili da dobivaju na težini, povećavajući opasnost koju predstavljaju u sudarima.

Dakle, iako veći automobili mogu ponuditi određene sigurnosne prednosti, njihova korist je ograničena i u mnogim slučajevima mogu druge izložiti većem riziku. Osim toga, još uvijek je potrebno riješiti pitanje dinamičkog ponašanja ove vrste vozila. Što je teži i glomazniji, to je lošija upravljivost i stabilnost automobila i samim tim postaje ranjiviji na određene nepredviđene događaje ili pri određenim brzinama.