Kako zaštititi auto od kamenčića i soli: Nevidljiva tehnologija uz koju auto ostaje kao nov
Od kada postoje automobili postoje i problemi i muke s njihovim održavanjem i očuvanjem u što boljem stanju. Kako su kod nas zime jake i podrazumijevaju korištenje automobila u otežanim uslovima, jedan od najvećih problema je posipni materijal i so na cesti. Iako rado vidimo zimsku službu kada ceste okuju led i snijeg, neizbježno je nakupljanje soli i pijeska na cestama, a to su neki od najagresivnijih elemenata kojima je izložena karoserija vašeg automobila. Iako je u posljednje dvije decenije fabrička antikorozivna zaštita karoserija automobila znatno napredovala, to ne znači da se nakon oštećenja od udaraca kamenčića i soli na vašem automobilu neće pojaviti ružne i hrđave "bubuljice".
Na najvećem udaru su branik, poklopac motora i farovi, a popravke i sanacije tih oštećenja su vrlo skupe. Ne tako davno jedina zaštita od takvih oštećenja bile su tekstilne ili kožne navlake, ali pored toga što su u potpunosti narušavale izgled i estetiku automobila, godinama iskustva došlo se do saznanja da su i takve zaštite znale oštetiti lak pri kontaktu te da sakupljaju vlagu i nečistoće, što je opet loše za lak automobila.
Ipak, posljednjih nekoliko godina pojavilo se nekoliko načina zaštite automobila, koji su mnogo elegantniji. Razvoj tehnologije omogućio je primjenu i dolazak posebnih pasti za poliranje, voska i keramičke zaštite koji se nanonse na lak automobila, ali i nešto pouzdanije i trajnije zaštite pod imenom PPF - Paint Protection Film folije.
Iako je ovo rješenje već odavno prisutno i mnogi znaju za njega, rijetko ko zna od od čega je napravljena i koje su glavne osobine ove folije. Paint Protection Film, odnosno folija za zaštitu laka izrađena je od posebnog poliuretanskog materijala s akrilnim ljepilom na bazi rastvarača. Zahvaljujući tome ona se može lakše zalijepiti i repozicionirati, a kasnije i skinuti s automobila bez oštećenja i tragova na laku.
Osim klasičnih PPF-a postoje i naprednije, takozvane "self-healing" folije, što znači da one imaju sposobnost oporavka u slučaju kada se ogrebu ili oštete kamenčićem. Ogrebana folija vratit će se u originalno stanje, a za to će kod nekih od njih biti dovoljno samo izlaganje toploti, dok kod još naprednijih verzija neće biti potrebno čak niti to, već će im samo trebati dati malo vremena za oporavak.
Posjetili smo najpoznatije stručnjake za folije i aplikaciju folija na automobile u Sarajevu, kompaniju CACFolija, ovlaštene zastupnike i distributere LLumara, najpoznatije marke folija za zaštitu stakala i karoserije, te smo prisustvovali procesu montaže PPF folije na jedan automobil i provjerili koliko treba truda i vremena da se jedan auto "upakuje" u PPF.
Aplikacija PPF-a na automobil je u isto vrijeme slična, ali i znatno drugačija od naprimjer "wrapanja" automobila za promjenu boje. PPF folije za zaštitu se lijepe od 1 do 2 mm od ruba, dakle ne ide na same ćoškove, osim gdje situacija dozvoljava presavijanje i preko samog ruba. Također, pri odabiru površina koje želite zaštititi od kamenčića treba imati na umu da su, logično vertikalne površine izloženije od horizontalnih, ali i samu vrstu materijala te površine automobila.
Upravo zbog toga se oštećenja i ogrebotine od kamenčića uvijek više vide na poklopcu motora, a manje po braniku, iako i jedan i drugi element prime jednako mnogo udaraca. Branik je izveden od plastike i samim tim bolje upija udarce, dok na metalnoj haubi gotovo uvijek ostaju vidljiva oštećenja laka koja ako ih ne sanirate na vrijeme, vrlo brzo postaju hrđave tačkice.
PPF folija će svoje zaštitne, ali i estetske osobine garantovano zadržati sedam godina, ali uz pravilno pranje automobila izbjegavanjem abrazivnih krpa to može biti i mnogo duže. Naravno, prednosti ove zaštite su da kada god poželite možete je skinuti bez posljedica i tragova na automobilu.
Treba napomenuti da je PPF zaštita jednako efikasna i preporučljiva i za rabljene i za nove automobile. Samo u slučaju rabljenog treba biti siguran da na automobilu nemate loše lakirane površine automobila nakon popravki. U svakom slučaju, treba imati na umu i da se PPF na auto ne smije aplicirati barem 30 dana nakon lakiranja.
Posao za preciznu i smirenu ruku
Montaža PPF zaštite obavlja se u jednom danu u zatvorenom i grijanom prostoru, ali svoju maksimalnu snagu i prianjanje za površinu automobila folija će dobiti tek u roku od 48 sati. Dok smo posmatrali proces montaže na novu BMW Seriju 3 primijetili smo da se aplikacija PPF-a uvijek radi "na mokro", tačnije navlaži se posebnim sredstvom koje omogućava da folija klizi i namješta se po potrebi. Za posebno zahtjevne površine koriste se i posebni grijači zahvaljujući kojima folija postaje mekša i lakše je manipulisati njome.
Nakon što je folija postavljena na mjesto montažeri pristupaju finom namještanju i istjerivanju tekućine koja je ostala između folije i površine automobila. Podrazumijeva se da balončići i neravnine nisu dopušteni. Nakon što je folija idealno postavljena i poravnana na redu je najosjetljviji dio posla. Iako su svi elementi unaprijed izrezani i pripremljeni za određeni panel automobila, na kraju uvijek treba izvršiti precino izrezivanje gdje na rubovima ne smije ostati ni previše ni premalo folije. Oštar skalpel, mirna ruka i dosta iskustva su jedini recepti za ovaj dio posla.
Proces je u suštini jednak i za zaštitu svjetala automobila, gdje se PPF pokazuje posebno korisnim te štiti skupocjene farove od oštećenja i produžuje im vijek. Zanimljivo nam je bilo da postoji rješenje i za sve popularnije mat boje karoserije. Iako su takve boje inače vrlo zahjtevne za održavanje i za njih postoji posebna PPF folija u mat finišu nakon čije aplikacije također ne možete prepoznati razliku između zaštićenog i nezaštićenog dijela automobila.
Uz prednji branik i poklopac motora logično je zaštititi i prednja svjetla, ali i bočne retrovizore, A nosače krova te gornji dio iznad vjetrobrana. Sve zavisi od toga koliko želite zaštititi svoj auto i koliko novca želite potrošiti, svakako treba dobro isplanirati jer PPF nije baš jeftin materijal. Za automobile sa širokim točkovima i isturenim aerodinamičkim dijelovima preporučljivo je zaštititi i dijelove blatobrana i/ili pragove automobila.
Nakon montaže PPF-a automobil ne smije ići na pranje barem narednih 48 sati, s naglaskom na to da je preporuka proizvođača da prvo pranje bude ipak 7-10 dana nakon što je na njega aplicirana folija. Nakon toga auto se može prati i ručno i pod četkama, ali temperatura vode ne bi smjela ići iznad 35-40 stepeni, dok mlaz vode pod pritiskom ne bi smio biti bliži od 50 cm.
U svakom slučaju, PPF je pravi savremeni proizvod koji svojim kvalitetom, ali i činjenicom da je praktično nevidljiv, u potpunosti u sjenu baca tradicionalna rješenja koja su do sada bila u upotrebi, poput kožnih navlaka i plastičnih zaštita.