Savjeti za vozače
43

Veliki servis: Prednosti i mane zupčastog remena i lanca

A. M.
Današnji automobili u razvodnom sistemu motora koriste zupčasti remen, lanac, pa čak i kombinaciju ove dvije komponente, koje je nakon određenog vremenskog intervala ili pređene kilometraže neophodno servisirati. Ovaj sistem je, u prevodu, srce svakog SUS motora i veoma je bitno njegovo održavanje.

Pomisao na zahvat velikog servisa većini vozača stvara stres zbog kompleksnosti sistema i troškova koje taj sistem iziskuje. Razvodni sistem je podijeljen na vozila koja koriste lanac i vozila koja koriste zupčasti remen, mada postoji i kombinacija ova dva elementa.

Razvodni sistem, bez obzira na tip, osigurava dotok smjese goriva i zraka u cilindre, te ujedno odvodi produkte nastale sagorijavenjem. Mimo toga, sistem u zavisnosti od konstrukcije može pokretati i vodenu pumpu, koja se najčešće i mijenja u setu, a može pokretati i pumpu visokog pritiska što je odlika modernijih motora s direktnim ubrizgavanjem. I jedan i drugi povezuju bregasto vratilo sa radilicom motora preko remenice i zupčanika.

Budući da je lakši i tiši, zupčasti remen postao je popularan šezdestih godina prošlog vijeka. I danas je jako popularan, ali su proizvođači podijeljeni, pa čak na istom motoru znaju u jednoj fazi koristiti lanac, a u drugoj zupčasti remen.

Međutim, zahvaljujući poboljšanjima u konstrukciji, mnogi su se moderni automobili vratili na korištenje razvodnih lanaca, umjesto zupčatog remena. Ako vaš automobil ima razvodni lanac umjesto razvodnog remena, možda ćete moći biti duže vrijeme mirniji, jer nema standardnog intervala, mada u suštini nema pravila.

Evidentno je da su zupčasti remenovi u zadnjih 10 godina postali mnogo izdržljiviji i trajniji, nerijetko probijajući granicu od 200.000 za zamjenu, dok je lanac u jeftinim modelima znao biti manje pouzdana komponenta. No, zlatnog pravila nema i teško je stati na jednu stranu i tvrditi šta je bolje rješenje, osim pravovremene kontrole i njihove zamjene s renomiranim zamjenskim dijelovima koje vam može pružiti mreža Motointegrator servisa.

Zupčasti remen/kaiš

Često ne postoje nikakvi znakovi upozorenja prije pucanja zupčastog remena. Ali evo nekoliko mogućih pokazatelja da je možda vrijeme za zamjenu remena: smanjena snaga motora, pregrijavanje, čudno vibriranje ili podrhtavanje motora, problem s pokretanjem vozila, zvukovi cviljenja ili trljanja, kuckanje iz motora, curenje ulja ili upaljen indikator "check engine" na kontrolnoj tabli.

Kao drugo, remen treba s vremena na vrijeme provjeriti vizuleno, jer se i tada mogu uočiti pukotine i oštećenja, koji će biti znak za zamjenu. Koliko god je zamjena zupčastog remena i pripadajućih komponenti u njegovom setu skupa, daleko skuplji scenarij je njegovo puknuće koje uzorokuje mnogo skuplje oštećenje motora. Njegovo puknuće može nastati od starosti ili ako zataji neki od ležajeva iz pogonskog sistema poput ležaja na vodenoj pumpi. Zato pumpu u pravilu treba mijenjati u setu sa remenom i pripadajućim španerima i rolnicama, ali i rashladnom tekućinom.

Najbitnije je pridržavati se uputa proizvođača, koji preporučuju zamjenu u dva intervala, po broju kilometera ili vremenski. Na primjer, na 90.000 kilometara ili pet godina, pa koji uslov prije istekne. Remen prije montaže ne smije biti izložen suncu, toploti ili zamašćen uljem. Takođe, nije preporučljivo da ga se na silu savija. Svaki servis s dugogodišnjim iskustvom, pogotovo iz Motointegrator mreže, uvijek bira set renomiranog proizvođača poput Continentala, INA-e ili SKF-a, oslanjajući se na provjerene komponente proizvedene po visokim standardima.

Lanac razvoda

Iako se čini kao skuplja opcija, a to zavisi od samog automobila, veliki broj novijih automobila koristi lanac u razvodnom sistemu i onda se proizvođači služe marketinškim trikovima kako auto nema veliki servis. To je djelimično istina, jer su nekad automobili s lancem bili predviđeni da traju vječno. Međutim, iako nema klasični interval kao remen, ustvari i lanac poput zupčatog remena zahtijeva redovno održavanje automobila, jer je zvuk zveketa lanca zadnje što želite čuti iz motora. Zlatno pravilo za dugovječnost lanca je pridržavanje uputa proizvođača o korištenju motornog ulja i njegove pravovremene izmjene.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Takođe, manjak motornog ulja može uticati na pravilan rad i rotaciju lanca, zato je pored redovnog održavanja bitno voditi računa o adekvatnom nivou ulja, ne samo zbog podmazivanja, već i zbog pritiska od kojeg zavisi rad španera, ali i klizača. Stručnjaci iz Motointegratora će vam uvijek savjetovati na izbjegavanje čestih i kratkih dionica, ali i izbjegavanje dinamične vožnje s nezagrijanim motorom.

Za razliku od remena koji se nalazi sa strane bloka motora i koji je najčešće zaštićen tek plastičnim pokrovom, lanac se nalazi unutar, ispred ili čak iza samog motora. To otežava pristup i iziskuje više vremena za servisiranje zbog komplesnijeg zahvata, s obzirom da serviser često mora uračunati demontažu više dijelova kako bi došao do samog lanca i pratećih dijelova. Uz zamjenu lanca i pripadajućeg seta, u pravilu se uvijek mijenja i ulje, filter ulja i rashladna tekućina. Tek kada se sve u kompletu zamijeni možete biti mirni na duge staze, odnosno do idućeg servisnog intervala.

Kombinacija: Lanac plus zupčasti remen

U novijim motorima gdje se primjenjuje konstrukcija s dva bregasta vratila, pojedini proizvođači koriste rješenje uz korištenje i lanca i zupčastog remena. Takav sistem recimo otkriva da jedno bregasto vratilo koje upravlja radom usisnih ventila pokreće lanac, dok drugo, koje odgovara za rad ispušnih ventila, pokreće remen.

Takođe, kod pojedinih motora lanac pogoni vodenu pumpu, dok remen pokreće bregaste osovine. Komplesnost kod novih motora s unutrašnjim sagorijevanjem je sve izraženija i to od vlasnika zahtijeva da za servisiranje svog vozila bira provjereni servis koji može odgovoriti na ovakav zahtjev.

Da li auto ima zupčasti remen ili lanac?

Iako smo naveli da auto može koristiti kombinovani sistem, ipak je najčešći primjenjivani sistem onaj s jednom ili s drugom komponentom. Nedoumice oko ovoga može riješiti na nekoliko načina.

Vjerovatno najlakši način da saznate da li vaš motor ima zupčasti remen ili lanac je da se zavučete ispod haube i pogledate motor. Ovaj metod pali kod jednostavnijih i manjih motora. Naime, ako vidite s vaše lijeve strane na boku motora plastični poklopac, bregstu/e i radilicu vašeg automobila pokreće zupčasti remen, jer je zupčasti remen suh i ne treba mu više zaštite. mada postoje i verzije s koncepcijom zupčastog kaiša u ulju. S druge strane, ako uočite zapečaćeni metalni poklopac (kako bi se spriječilo curenje motornog ulja) onda je to razvodni sistem s pogonskim lancem.

Zupčasti remen ili lanac - Ključno je održavanje

Ovo je jedno od najčešćih pitanja pri kupovini automobila u današnje vrijeme. Ako kupujete polovan automobil, odmah provjerite stanje remena ili lanca, jer se ponekad ne radi samo usporedbi tipa razvodnog mehenizma, već o razumijevanju motora i njegove konstrukcije iz određene godine proizvodnje.

Tehnologija stalno napreduje i moderni motori bolje rade s jednim ili s drugim sistemom. Problemi ponekad mogu doći i iz motora ili neke od "satelitske" komponente, a ne isključivo od remena ili lanca.

Bez obzira na tip razvodnog mehanizma, njegova uloga od ključne važnosti za ispravan rad motora, njegovoj snazi i na kraju samoj trajnosti. Redovno održavanje uz poštivanje uputa proizvođača i povremeni vizuelni pregled (tamo gdje je moguće) u servisu veoma je bitno za cjelokupne performanse i dobru kondiciju automobila. Preporučujemo korištenje kvalitetnih dijelova renomiranih proizvođača proizvedenih po visokim standradima.

Svakako još jedna od ključnih preporuka je odabir provjerenih i pouzdanih servisa. Takvi servisi, čiju preporučenu listu možete naći u sklopu Motointegrator platforme, prolaze redovne edukcije, koriste odgovarajući specijalni alat za montažu i temeljito su upoznati s procedurama servisiranja.