Tamna strana dizel motora: Nisu više toliko štedljivi, a održavanje im je postalo preskupo
Dizelski motori su nekada bili sinonim za štedljivost, dobre performanse i dugovječnost. Međutim, ekološki trendovi i sve kompleksnija tehnologija postali su njihovi su najveći dželati i ujedno mnoge vlasnike doveli do faze da ih zamrze.
Mehaničari će često reći da su dizelaši do euro 3 i eventualno euro 4 norme bili ujedno sinonim za jednostavnije i povoljnije održavanje, ali moderni trendovi i tehnologije utjecali su na to da njihova prednost u štedljivosti i troškovima održavanja postane upitna. Evo nekoliko ključnih razloga zašto dizeli više nisu toliko štedljivi, a njihovo održavanje je postalo mnogo skuplje, ali i komplikovanije.
Složenost moderne tehnologije
Sistemi za smanjenje emisija: Propisi o emisijama postali su sve strožiji, pa su proizvođači morali dodati kompleksne sisteme poput filtera čestica (DPF/FAP), SCR sistema s AdBlue-om (tečnost za smanjenje NOx emisija) i EGR ventila za recirkulaciju ispušnih gasova - specifično onih sa hladnjakom. Ovi sistemi poboljšavaju ekološke performanse, ali povećavaju troškove proizvodnje, održavanja i popravki. Ovi dijelovi su u zadnjih 10 godina evoluirali i postali još kompleksniji i još skuplji.
Manja razlika u cijeni i osjetljivost na kvalitet goriva
Moderni dizelski motori zahtijevaju visokokvalitetno gorivo. Loše gorivo može oštetiti dizne, pumpe visokog pritiska i druge komponente, što vodi ka skupim popravkama.
Nekada su cijene dizela bile znatno niže od benzina, što je činilo dizelske automobile isplativijim za vožnju. Danas su razlike u cijeni goriva minimalne, a u većini zemalja dizel je čak skuplji od benzina, kao što je skuplja i registracija tih automobila. Veća potrošnja AdBlue-a kod modernih dizela također doprinosi povećanju troškova.
Složeniji motori i skuplje komponente
Sistem ubrizgavanja pod visokim pritiskom: Common-rail sistemi rade pod pritiscima koji dostižu 2.000 bara ili više, što zahtijeva tehnološki precizne komponente. Zamjena ili reparacija dizni ili pumpe visokog pritiska je izrazito skupa.
Turbopunjač: Dizelski motori često koriste turbopunjače za povećanje efikasnosti, ali oni su skloni kvarovima, posebno kod nepravilnog održavanja. Nerijetko je problem i zamor materijala na ogromnim kilometražama uvezenih automobila, koje često kupujemo s 200 ili više hiljada kilometara kada nastupaju anomalije.
Dvomaseni zamajac: Uz neke iznimke, većina dizelskih motora posjeduje kompleksnije setova kvačila koja često uključuju preskupi dvomaseni zamajac. Set se najčešće mijenja u kompletu, a cijene dijelova sa zamjenom lako prelaze 1.000 KM, a često i dvostruko veći iznos.
Skuplje održavanje i veća stopa kvarova
Filter čestica: DPF/FAP se može začepiti, naročito kod vožnje na kratkim relacijama i u gradskim uslovima. Zamjena ovog filtera može koštati nekoliko hiljada maraka, pa se češće pristupa čišćenju postojećeg dijela. Međutim, takvi zahvati su često kratkog daha, pogotovo na kompleksnijim euro 6 motorima.
Osjetljiva elektronika: Savremeni dizeli koriste sofisticirane elektronske sisteme za regulaciju rada motora, što ih čini osjetljivijima na kvarove.
Servisni intervali: Servisi dizela su rjeđi, mada u praksi kod polovnih vozila izjednačeni s benzincima. Međutim, veća količina ulja i skupog filtera goriva, uz uračunate "ruke", obično su skuplji nego kod benzinskih motora. Tu treba dodati preskupe grijače sa senzorom kod pojedinih modela.
Zaključak
Iako dizelski motori teoretski troše manje goriva, realni uslovi vožnje s čestim korištenjem vozila u gradskim gužvama smanjuju njihovu efikasnost. Moderni benzinski i hibridni automobili smanjili su razliku u potrošnji, čineći dizelaše manje privlačnima. Benzinci su štaviše povoljniji pri održavanju. Ne svi naravno.
Iako dizelski motori još uvijek imaju svoje prednosti na duge pruge, posebno u upotrebi kod komercijalnih, ali i teških teretnih vozila, moderni zahtjevi za smanjenje emisija su povećali njihovu kompleksnost, a to je značajno povećalo njihove troškove održavanja i smanjilo ekonomičnost.
Dizeli sve više gube svoj tradicionalni status štedljivih i dugovječnih motora i sve ih je manje dostupno na tržištu. Vrijeme dobrih dizela je prošlost, zato pri kupovini polovnih vozila treba biti višestruko na oprezu i smanjiti rizik od beskonačnih ulaganja što je više moguće.