Istraživanje iz EU
37

Koliko je skuplje servisiranje hibridnih i električnih vozila?

A. M.
Foto: Citroen
Foto: Citroen
U današnje vrijeme zbog prevelikog broja vozila servisi su postali mašine za montažu i "štancanje", a popravke vlasnike koštaju malo bogatstvo. No, cijene su još paprenije kod hibridnih i električnih vozila.

Neminovno je da održavanje automobila i kod redovnog, a da ne govorimo o vanrednom slučaju, svakim danom postaje sve složenije dijelom zbog komplikovanije tehnologije i sve skupljih rezervnih dijelova, kao i cijena usluga.

Međutim, dodatno opterećenje za vlasnike savremenih vozila, osim odsustva nekad veoma bitne empatije majstora, postaje posjedovanje hibrida ili električnog vozila.

Najnovije istraživanje u Evropskoj uniji pokazuje da su vlasnici novih vozila s hibridnim i električnim pogonom izloženi dodatnom stresu u slučaju da im se desi saobraćajna nezgoda, jer je njihova vozila skuplje popraviti nego konvencionalna. Naime, prosječan trošak popravka oštećenog automobila u 2024. godini se zbog konstantne inflacije povećao za 6,2 posto u poređenju sa 2023. godinom.

Međutim, u poređenju s 2020. godinom, koja je uzeta kao referentna tačka za početak istraživanja, to povećanje iznosi čak 26 odsto. Glavni razlog za tako veliko povećanje je rast cijena rezervnih dijelova, koji krajnjeg kupca koštaju čak 52,3 posto više, uz prošlogodišnji prosječan rast od 7,3 posto. Rast cijena dijelova prati i rast troškova rada, koji su uvećani za 5,1 posto i sada predstavljaju 37,3 odsto ukupnog troška.

Ukoliko je nephodno obaviti limarsko-lakirerske radove na oštećenom vozilu onda treba znati da su oni, samo u prošloj godini poskupili za pet posto, s tim da većina proizvođača hibridnih i električnih vozila sada preporučuje zamjenu vanjskih panela bez mogućnosti popravka, a često osiguravajuće kuće zbog toga auto proglašavaju totalkom.

Prosječan trošak popravke hibridnog vozila u prošloj godini bio je za 15,7 posto veći u odnosu na konvencionalne automobile, dok je popravaka električnog vozila njihove vlasnike koštala 14,3 posto skuplje. Razlog za toliku razliku je u osnovi jednostavan jer su auti značajno teži. Zbog te karakteristike hibridi, a posebno električni automobil trpe veća oštećenja u saobraćajnim nesrećama.

Upravo zbog velike mase, koja je uglavnom uvećana zbog ugradnje teških baterija, elektrifikovana vozila imaju specifičnu konstrukciju s puno laganih materijala poput aluminijuma ili kompozita čija oštećenja je puno skuplje popraviti nego običan metal ili plastiku kao kod klasičnih vozila. Sama konstrukcija elektrifikovanih vozila je komplikovanija što oduzima više vremena mehaničarima i limarima kod rastavljanja, popravke i sastavljanja. Sve to povećava troškove rada i čini same servisne intervencije dužim, ali i komplikovanijim što vlasnicima takvih vozila lančano donosi veće troškove servisiranja i popravki.

Zanimljiv je ipak podatak da se popravak savremenih dizelaša gotovo izjednačio po cijeni s hibridnim i električnim vozilima što i njih čini sve manje isplativim. No, sva nova vozila pate od viška senzora, radara i skupih modula – uglavnom smještenih sprijeda, zbog čega je popravak prednjeg dijela vozila mnogo skuplji u odnosu na zadnji dio.