Kako je Mercedes s konceptom NAFA 1981. godine najavio rađanje Smarta i A-Klase
Ako se pitate zašto je ovaj čudni koncept nastao, stvar je u tome što su Evropljani još u ranim osamdesetim godinama bili već zabrinuti zbog saobraćaja i zagađenja zraka, iako to nije dominiralo diskursom kao danas.
Ovaj koncept je kreiran kao odgovor na tu temu, jer je NAFA s dužinom od svega 2,5 metara (skoro kao i originalni Smart) mogao da se parkira "na nos", što se smatralo legalnom prednošću baš kao i kod Smarta.
Nahverkehrsfahrzeug (NAFA) što u prevodu znači "vozilo za kratke udaljenosti", signalizirao je Mercedesove namjere za uvođenje gradskog automobila. Iako NAFA nije doživjeo svjetlo dana serijske proizvodnje, uglavnom zato što ne bi zadovoljila sigurnosne standarde kompanije, ideja koja stoji iza ovog automobila adaptirana je više od 15 godina kasnije u A-Klasi prve generacije i originalnom Smartu ForTwo.
Drugim riječima, NAFA je postavila temelje za ta dva automobila, a Mercedes je čak rekao da koncept "nije pao u zaborav" jer su prednosti gradskog formata koje je pružio implementirani u Smart, ali i u prototip prve A-Klase. S obzirom na to, potonji je bio znatno duži od NAFA-inih od 2,5 metara i možete primijetiti razliku u veličini između njih na slici ispod koja također prikazuje koncept Vision A 93 iz 1993. godine u sredini. Zapravo, NAFA koncept je bio čak i kraći od Smarta ForTwo koji je u prvoj ediciji mjerio 2,54, a u drugoj 2,69 metara u dužinu.
Međutim, ako pravimo poređenje, NAFA-ina klizna vrata nikad nisu stigla ni na jedan Smart, kao što nije prihvaćen ni njegov pogon na prednje točkove. S takvim konceptom pogona A-Klasa recimo nije imala problem, iako se to kosilo s Mercedesovim tradicijom. Ustvari, kod A-Klase "najbučniji" su bili mehaničari. Usko spakovani motor sprijeda, po poznatoj sendvič konstrukciji karoserije, često je i kod manjih zahvata morao kompletan ići van što je produžavalo vrijeme servisa i stvaralo veće troškove vlasnicima.
Međutim, monovolumenska karoserija nije bila smetnja završnoj obradi. Sve je bilo izrađeno na očekivanom nivou kvalitete kao kod ostalih Mercedesa tog perioda, plus unutrašnji prostor je bio iznenađujuće komforan.
Kad vratimo film 43 godine unazad, komforni monovolumenski oblik, maleni benzinac i automatski mjenjač su tačno najavili Smart. Naime, ekonomični trocilindarski motor s 40 KS, automatski mjenjač i servo, kopirani su na popularni dvosjed s izuzetkom pogona i servo upravljanja, jer ga većina Smartova zbog motora straga i uskih točkova naprijed nije ni imala.
Jedina inovacija koja je konceptni model distancirala od jeftinog gradskog vozila bila je tehnologija sa sva četiri upravljiva točka, koja je očigledno "zasjala" u S-Klasi.
Mercedesov koncept je također bio kraći od ostalih minijaturnih automobila iz 21. vijeka kao što je recimo Toyota iQ. Međutim, minijaturna Toyota je imala krug okretanja od 7,8 metara, dok je NAFA izvodila taj manevar na samo 5,7 metara. Veoma kompaktan format u kombinaciji s malim radijusom okretanja i servo upravljačem činili su ga idealnim za manevrisanje po krcatim gradovima kakve imamo danas.
Poticaj ležernom manevrisanju gradskom vrevom je davao i mali trocilindarski motor čiji obrtni moment je isporučivan na prednju osovinu preko automatskog mjenjača. Iako djeluje da 40 konja nije dovoljno, inžinjerski proračun, a kasnije i testovi u praksi su pokazali suprotno, jer je automobil bio vrlo lagan s obzirom na to koliko je bio malen.
Slično kao i Peugeot 1007, koji je koncept vrata predstavio 25 godina poslije, Mercedes je mikroautomobil s dva sjedišta opremio kliznim vratima, što je omogućilo vozaču da se lako ubaci u vozilo široko 1,5 metara na veoma uskom mjestu. NAFA je imao i retrovizore koji se automatski sklapaju, što za koncept iz 1981. godine nije nikako bio suvišan detalj, jer je dodatno podcrtavao njegovu snalažljivost u uskim ulicama.
Iako se radilo o mini formatu, Mercedesovi PR stručnjaci su isticali da NAFA nudi udobnost sjedenja i komfor S-Klase. Mediji su našli način da komentarišu saopštenje iz Mercedesa, jer su ga smatrali teškom šalom i velikom smjelošću PR odjela. Međutim, takav marketing je vrlo brzo postao uvriježen na automobilskoj sceni, jer su se počeli rađati automobili sa sve popularnijim monovolumenskim oblikom, nešto što su i Smart i A-Klasa postali u godinama poslije.