Umjesto novih dijelova
54

Novi EU zakon ide na ruku osiguranjima, oštećenim autima će se ugrađivati polovni dijelovi

A. M.
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Osiguravajuća društva dužna su obavljati popravke oštećenih vozila s novim i originalnim, a ne s polovnim dijelovima. No, namjera Evropske unije je sasvim drugačija, a posrijedi su smanjenje troškova i zaštita okoliša, koja više ide na ruku osiguranjima nego vozačima.

Rat između osiguravajućih kuća više je nego izražen. Svi se trude ponuditi najbolje cijene i uslove vozačima, garantujući da će za popravak vozila oštećenih u udesu koristiti originalne dijelove. Na papiru se ovo stanje održava, a u praksi je sasvim drugačija slika.

Klijentima se u pravilu kaže da vozilo mogu popraviti gdje god žele, ali osiguranja imaju i svoju mrežu radionica koje nude povoljnije uslove i usluge. Osiguravatelji ističu da već godinama gomilaju velike gubitke, jer se oni referiraju na cijenu originalnih dijelova. U sve se prije dva mjeseca uplela i Evropska unija, koja s novim zakonom podupire sistem kružne ekonomije.

Polovni vjetrobran ponovo u upotrebi

Novo pravilo koje će regulisati popravak automobila oštećenih u nesrećama očito je na strani osiguranja, jer će zahtijevati recikliranje svega što tome podliježe, osim što se moraju sačuvati važni dijelovi poput elektronskih komponenti koje su i najskuplje u vozilima. Međutim, s novim propisima praksa ide korak dalje, jer se dijelovi kao što je vjetrobransko staklo mogu iskoristiti prilikom popravke drugog oštećenog vozila.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Tačnije, ako je staklo oštećeno, bit će reciklirano, ali ako nije, iskoristit će ponovo za druge automobile. Budući da novo vjetrobransko staklo poput onog na Volkswagenu ID.3 košta više od 1100 eura, ako se može ugraditi ono polovno koje je "preživjelo" u udesu, osiguravajuća kuća će to pravilo iskorititi i pri tom uštediti. S druge strane, budući da će se time izbjeći proizvodnja novog stakla, izbjeći će se i emisija zagađujućih materija, tako da dvije od tri strane ovdje profitiraju.

Vlasnici vozila neće znati jesu li dijelovi novi ili polovni

Pored zakonodavca, to pravilo ide na ruku i osiguravajućim kućama zbog čega one žele iskoristiti mogućnost ponovne upotrebe dijelova sa rastavljenih auta poput vrata, haube, retrovizora, prednjih i stražnjih svjetala, koje se prodaju u druge zemlje, a koje je Evropska unija sada zabranila novim zakonom o recikliranju. Korištenje novih i originalnih dijelova upotrebljavat će se samo kad su u pitanju dijelovi koji utiču na sigurnost. Tu spadaju dijelovi poput kočnica, upravljačkog mehanizma, osovina, nosača motora, dijelova ovjesa itd. Sve ostalo biće podložno reciklaži ili korištenju za popravak oštećenog vozila u nezgodi.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Ako komponente originalnih dijelova automobila, koji stoji na otpadu, nisu oštećene u nesreći, a identične su modelu koji se popravlja, s obzirom da je uslov osiguranja da se popravka izvrši s originalnim dijelovima, one će se iskoristiti iako nisu nove. Naravno, Evropska unija će dopustiti montažu ovih rabljenih dijelova u vozila stara od tri do osam godina. Pitanje je samo da li će to biti saopćeno kupcu prije ugradnje ili će mu u servisu samo reći da je popravak obavljen.