Auto nostalgija
8

Peugeot 104 ZS kit Rallye bio je cestovni mini "trkač" koji je iskrčio put za kultni 205 GTI

A. M.
Foto: classicdriver.com
Živopisni džepni reli autić ukrašavao je veseli lak u boji mandarine, kao i dvobojna unutrašnjost karakteristična za sedamdeste. Enterijer je bio dizajniran minimalistički, ali je imao sve što su tadašnji vozači mogli i trebali imati na dohvat ruke: prozore s ručnim otvaranjem i upaljač za cigarete.

Kreiran u vrijeme kada je gorivo bilo bagatela, prostor iznimno važan, a stil imperativ, mali hatchbackovi nisu baš bili najpopularnija vozila tokom sedamdesetih.

Mnogi su vozili limuzine, prave gutače goriva, jer im je to omogućavalo više slobode nego što je maleni trovratni hatchback ikad mogao ponuditi. No, to je naljutilo menadžere u Peugeotu, koji su među prvima odlučili poraditi na boljoj promociji malih i pristupačnih auta, koji su bili zaštitni znak evropskih vozača.

U suštini, sve se promijenilo dolaskom Golfa GTI, koji je izazvao malu revoluciju u dizajnu i posjedovanju malih automobila. Ali šta ako vam kažemo da je Peugeot nudio “hot hatch” i prije Golfa. Na kraju krajeva, to je bila i Simca 1100 TI iz 1974. godine.

Ekonomično drugo vozilo u porodici

Britanski Mini i francuski Renault 4 bila su dva tipična jeftina, a opet široko upotrebljiva automobila dizajnirana za široke narodne mase pedesetih i šezdesetih godina prošlog vijeka. Ipak, sedamdesete su doživjele pojavu profinjenijih i luksuznijih automobila. Peugeot je nastojao da to promijeni, fokusirajući se na vozače koji traže ekonomično vozilo za početnike ili porodice kojima je bio potreban drugi automobil koji je praktičan kao i njihov Ford, Jaguar ili Rover.

Tako se rodio Peugeot 104, koji je službeno debitovao na Salonu automobila u Parizu 1972. godine, a bio je ponuđen kao kompaktni fastback s četvero vrata. Godinu dana poslije u Parizu je predstavljena kupe verzija Peugeota 104 s troja vrata, koja je imala međuosovinsko rastojanje od 2.230 mm, 189 mm kraće od verzije s pet vrata. Budući da je njegova ukupna dužina bila samo 3.283 mm, bio je lakši i okretniji od petovratne izvedba koja je bila duga 3,6 metara.

Možda je u svojoj brošuri imao marketinški odabrane slogane u koje je uključena bila riječ "brz", ali s motorom od 954 kubika koji je bio postavljen pod uglom od 72 stepena, ovaj mini automobil bio je sve osim brz. No, model 104 je imao određenu vizuelnu privlačnost, koju su kupci vrlo brzo prepoznali, ali su injžinjeri "nanjušili" da bi ipak trebali jednostavno trebali pojačati "konjicu".

Malen, lagan i dovoljno eksplozivan

Sve se poklopilo godinu poslije kada je došla kupe verzija i tako se pojavila i ideja da se modelu 104 daju neke sportske note u pokušaju da njegova privlačnost ima pravo pokriće na cesti. Samo dvije godine kasnije, Peugeot će lansirati dvije varijante kupea, ZL - luksuzni gradski "slicker" i ZS - dizajniran za mlade vozače ljubitelje oktana. Taj pikantni ZS je imao 66 konjskih snaga, skoro dvostruko više od obične verzije, što iz današnje perspektive ne djeluje mnogo, ali s obzirom na to da je auto vagao samo 775 kg, a prigušenja u vidu euro norme nisu postojala, imao je dovoljno snage da 104-ku učini malom džepnom raketom.

I naravno, brzo se proširio glas da su ovi lagani, ali nevjerovatno izdržljivi hatchevi vrlo konkurentni trkaći i reli automobili. Peugeot se sa ZS-om pojavio na nekoliko trkaćih događaja 1977. godine, uključujući 24 sata Chamonixa, Tour de France Auto, Acropolis Rally i nekoliko rallycross trka, gdje je nadmašio očekivanja.

Amil alu felge, lak boje mandarine i 80 KS pod "haubom"

Tokom narednih godina, Peugeot 104 ZS je nastavio da blista u mnogim disciplinama. Tako je nastao živopisni ZS opremljen opcionim Rallye kitom, koji uključuje proširene blatobrane, produženi prednji branik sa spojlerom i posebno od poliestera skrojen zadnji branik. Bez karakterističnih Amil alu felgi, 104 ne bi bio taj mini hot hatch koji je u očima mladih vozača izgledao kao da je spreman da sagori malo gume.

Pogonska jedinica je shodno "napučenom" tijelu naravno nabildana. Ispod haube se nalazio, sada već dugovječni Peugeotov motor od 1.124 ccm, koji se uz određene modifikacije oko ubrizgavanja zadržao do 2000-ih godina u modelima 106 i 206. Eksplozivni benzinac od 1100 kubika sa Rallye kitom, koji sadrži veću usisnu cijev, dvostruki karburator i veći zračni filter, povećao je snagu ovog odvažnog trkača sa 66 na 80 konjskih snaga pri visokih 6.400 obrtaja u minuti i 98 Nm momenta pri 4.500 obrtaja u minuti.

Foto: classicdriver.com
Foto: classicdriver.com

S malom masom, ovaj maleni i lagani "mopsić" bio je prava zabava u vožnji. Naime, maksimalna brzina koju je postizao iznosila je 166 km/h, a od 0 do 100 km/h je mogao ubrzati za 13 sekundi. Jedini veći izazov kupcima bila je verzija ZS 2 s motorom od 93 KS, koja se proizvela u limitiranom izdanju od samo 1.000 primjeraka.

Živopisni džepni reli autić ukrašavao je veseli lak u boji mandarine, kao i dvobojna unutrašnjost karakteristična za sedamdeste. Enterijer je bio dizajniran minimalistički, ali je imao sve što su tadašnji vozači mogli i trebali imati na dohvat ruke: prozore s ručnim otvaranjem i upaljač za cigarete.

Foto: classicdriver.com
Foto: classicdriver.com

Iskrčio put za 205-icu

Peugeot 104 se proizvodio između 1972. i 1988. godine, a sa proizvodnih traka tvornica u Francuskoj i Belgiji sišle su 1.624.992 jedinice. Verzija 104 Rallye bila je rijetka sa tek nekoliko hiljada proizvedenih primjeraka. Danas ih je naprosto teško vidjeti, dok je još manje kompletno i dobro održavanih primjeraka, kojima se vrijednost procjenjuje između 25.000 i 30.000 eura.

Ono što je zanimljivo za ovaj model, jeste da da je on iskrčio put za mnogo popularniji automobil. Do 1982. godine, nakon dugog i plodnog tržišnog nastupa, 104 će se povući i napraviti put za svoju evoluciju. Čuveni Peugeot 205 je debitovao 1983. godine, a svima nam je najpoznatiji po svom reli uspjehu i etiketi lošeg "dečka" koji je stekao u obliku verzije 205 GTI. Međutim, 205-ice ne bi bilo bez uspjeha 104-ke.