Renault 11 TXE Electronic: Prvi auto sa glasovnim komandama, GPS-om i upozorenjem na sudar
Te lude 80-te su stvorile maštu letećih automobila, jer su proizvođači automobila elektroniku i digitalni svijet vidjeli kao znakove neposredne budućnosti.
Najjasniji primjer u svijetu automobila bila je televizijska serija "The Fantastic Car", u kojoj se našao Pontiac Trans-Am iz 1982. opremljen umjetnom inteligencijom. To je inspirisalo Renault koji je želio tu fikciju pretvoriti u stvarnost. Kažu da je Renault s modelom R11 targetirao mlade ljude s dobro plaćenim poslovima u vrijeme kada je kosa natopljena gelom bila u modi, a elektronika u rapidnom razvoju.
R11 je dizajnirao veliki dizajnerski guru Robert Opron, a bio je dostupan sa troja i pet vrata. Zanimljivo je bilo što je njegovo zadnje staklo u obliku kupole ustvari bilo identično onom na Fuegu i R25, a za razliku od konzervativnijeg limuzinskog Renaulta 9, moderni R11 je dizajniran sa dvostrukim farovima. Unutrašnjost, a posebno kontrolna tabla kod verzije Electronic je bila dosta modernija u odnosu na onu kod R9.
Renault ukrao šou Britancima
Renault 11 Electronic predstavljen je krajem 1983. godine, a bio je to prvi zvanično automobil u ovoj klasi koji je imao putni računar sa instaliranim sintetičkim glasom. Pritiskom na tipku, softver bi zvučno "izbiflao" dijagnostiku i parametre motora, te informisao vozača o količini ili potrošnji goriva, kao i obavijestio ga o preostaloj autonomiji ili podsjetio na sljedeći servis, pa čak upozorio na potencijalne kvarove. Neki vlasnici se prisjećaju da, ako bi pritisnuli taster za glasovnu poruku tokom vožnje, sistem bi znao saopštiti informacije tipa: "Nizak nivo ulja u motoru" ili "Upozorenje, kvar na elektronici, odmah zaustavite auto!" Također, iza upravljača je bila instalirana ručica za kontrolu audio uređaja, koja je u godinama poslije evoluirala u bitan dio opreme modernih automobila.
Iako je istu funkciju prije R11 nudio Austin Maestro Vanden Plas, ali je Renault sa R11 ukrao šou Britancima jer je to prvi prezentovao kupcima. Dio ovog softvera takođe su bile glasovne komande za pokretanje vozila, aktiviranje farova, brisača, radija i sirene. Možda zvuči nevjerovatno, ali R11 Electronic je prije četiri decenije imao i sistem koji je pomoću radara upozoravao vozača na frontalni sudar. Također, GPS navigacija je bila smještena na ekranu unutar instrument table, a vozilo je takođe bilo opremljeno alarmom i tempomatom.
Turbo najpoželjniji, Electronic najzanimljiviji
R11 (kao i R9) imao je poprečnu konfiguraciju motora s pogonom na prednje točkove i nezavisno vješanje na sva četiri točka. Bio je dostupan sa mnogim nivoima opreme i motorima od 1.1 do 1.7 litara zapremine, koji su razvijali između 48 i 115 KS (Turbo).
Iako je kupcima najpoželjnija verzija bila R11 Turbo, najzanimljivija je ipak bila inovativna izvedba Electronic. Verzija Electronic bila je bazirana na nivou opreme TXE (najopremljeniji u gami) sa 1.7-litarskim motorom od 82 KS pri 5.000 o/m i 132 Nm obrtnog momenta pri 3.000 o/m, sa 5-brzinskim ručnim ili 3-brzinskim automatskim mjenjačem. Naprijed su bili postavljeni ventilirani diskovi, odzada klasični doboši. Auto je bio izuzetno lagan, jer je na nepunih četiri metra dužine (3.985 mm) vagao svega 880 kg. Renault navodi da je R11 1.7 TXE Electronic imao ubrzanje do 100 km/h za 12 sekundi i da je mogao postići maksimalnu brzinu od 170 km/h. Prosječna potrošnja goriva iznosila je 6,9 litara na 100 km. Standardna veličina guma bila je 175/70 R13.
Oprema TXE verzije je bila posebno bogata. Unutrašnjost od somota, električni prozori i retrovizori, centralno zaključavanje vrata, kožni volan, maglenke, alu felge itd. Postojao je i poseban Philipsov hi-fi sistem, sa grafičkim ekvilajzerom, Dolby stereo zvukom sa šest zvučnika, automatskim stanicama za praćenje i auto reverse sistemom. Sve su to termini koji su vezani za doba korištenja audio kaseta, koji nove generacije uopšte ne poznaju.
Skupa tehnologija kao dželat za R11 Electronic
Renault je ovo vozilo ujedno predstavio u filmu "Electronic Now", gdje se proizvodnja mikročipova i senzora, te snimanje glasa, može vidjeti kao dio procesa potrebnog za postizanje takvog rezultata. Zanimljivo je da su to isti mikročipovi koji su danas deficitarni u krizi globalne automobilske industrije.
Ali ta ogromna tehnološka "predstava" ustvari je bila dželat ovog automobila. Renault 11 Electronic izdržao je samo dvije godine u prodaji, a proizvedeno je samo oko 4.500 jedinica. Njegova vrlo visoka prodajna cijena učinila ga je neprivlačnim za kupce, dok je njegova proizvodnja bila veoma skupa. Na kraju, ispostavilo se da su kupci smatrali da su izgovorene poruke vozila dosadne i često su ih isključivali.