Savjeti za vozače
88

Start - stop sistem je neizostavan dio novih automobila, kada ga je preporučljivo isključiti?

A. M.
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Strogi propisi protiv zagađenja natjerali su proizvođače da traže alternativne metode za smanjenje štetnih plinova i čestica, kao i potrošnje. Start - stop sistem je danas jedan od neizostavnih sistema bez kojih je nemoguće postići ove rezultate, mada su krajnji rezultati više nego mršavi. Međutim, postoje situacije kada ga je bolje isključiti.
Većina modernih vozila ima start/stop sistem, koji pomaže u smanjenju potrošnje i emisija zagađujućih gasova i čestica.

To je uglavnom zbog činjenice da su posljednjih godina propisi koji regulišu zagađenje iz vozila s unutrašnjim sagorijevanjem znatno pooštreni, primoravajući proizvođače da razvijaju sisteme koji im omogućavaju da se pridržavaju zakona.

Start - stop sistem radi na način da detektuje kada motor radi nepotrebno, isključujući ga radi uštede u potrošnji goriva i emisiji CO2. Kada vozač želi da ponovo pokrene automobil, motor se automatski uključuje.

U praksi, ovaj sistem gasi motor kada se zaustavimo na pješačkom prelazu, semaforu ili u bilo kojoj drugoj situaciji, pa ga ponovo pali kada pritisnemo kvačilo da ubacimo brzinu s ručnim mjenjačem ili na stisak pedale gasa s automatskim mjenjačem.

Indirektno, start-stop također donosi prednosti kod satelitskih sistema, kao što je katalizator, koji može djelovati efikasnije, povećavajući njegov vijek trajanja, kao i vijek trajanja svjećica smanjenjem stvaranja naslaga čađi. Kod dizel motora pomaže smanjenu stvaranja naslaga u EGR ventilu, smanjuje i potrošnju AdBlue aditiva, što omogućava efikasniju regeneraciju DPF/FAP filtera.

Iako kontrolna jedinica uzima u obzir parametre kao što su temperatura motora ili nivo napunjenosti baterije, sistem često isključuje motor u nezgodnim situacijama koje negativno utiču na njegovo stanje, tako da postoje trenuci kada je preporučljivo isključiti start - stop.

Kada isključiti start-stop?

Primjetno je da su sistemi automatskog gašenja i pokretanja motora danas dosta poboljšani nego u prvim modelskim godinama. Međutim, uzimajujući u obzir različite parametre, preporučljivo je spriječiti gašenje motora u određenim situacijama. Dakle, kada ne držati aktivnim start - stop.

Kao što je poznato, jedna od najgorih stvari koja "smeta" motoru jeste kada prisilno vršimo pritisak na njega dok još nije dostigao svoju optimalnu radnu temperaturu. Dakle, ne preporučuje se korištenje start - stop sistema na kratkim vožnjama, naročito dok motor ne dostigne svoju optimalnu temperaturu.

Isto tako, ako prilazimo raskrsnici ili kružnom toku na kojoj predviđamo da ćemo kratko stati, tipa samo na nekoliko sekundi, najbolje je izbjeći prekratko gašenje i paljenje motora. Tada start - stop neće ništa uštediti i mi će takođe dodati još jedan ciklus habanja u cjelini.

Jednako tom principu korištenja, treba uzeti u obzir vožnju s čestim zastojima i kratkim i čestim stani - kreni manevrima. Start - stop sistem će tada biti često u funkciji i neće uštediti gorivo, jer su intervali prekratki.

Kada putujete na dalja putovanja i koristite dionice autoputa, preporučljivo je da isključite ovu funkciju par minuta prije finalnog gašenja motora kako bi se omogućilo motoru da postepeno snižava temperaturu, nešto što je posebno važno kod motora s turbinama, a danas su takvi najčešće zastupljeni. Naime, turbina se rotira brzinom od otprilike 150.000 obrtaja u minuti, dostižući vrlo visoku temperaturu koju bismo trebali osloboditi najmanje 40 ili 60 sekundi prije zaustavljanja motora.

Vrlo važno, u dizel vozilima, takođe je kontraproduktivno prekidati ciklus regeneracije DPF/FAP filtera, koji se sastoji od spaljivanja čestica kako bi se spriječilo da se ovaj element vremenom začepi. Proces regeneracije se automatski aktivira s vremena na vrijeme i traje oko 10 do 15 minuta, pri čemu motor radi na većim obrtajima i temperaturama. Stoga, ako se motor ugasi, prekida se važan proces, koji ako se ponavlja, može izazvati kvar na kompleksnom izduvnom sistemu.