Tesla, BMW i Renault također izvoze automobile iz Kine u Evropu: Stiže li i njih EU istraga?
Izvršni potpredsjednik EU Valdis Dombrovskis rekao je da istraga nije ograničena samo na električna vozila kineskih marki. "To mogu biti i vozila drugih proizvođača ako su iskoristili subvencije u Kini", rekao je Dombrovskis za Financial Times.
Tesla izvozi Model 3 u Evropu iz svoje tvornice u Šangaju, Renault izvozi Dacia Spring EV u Evropu iz Kine, BMW svoj iX3 EV proizveden u Kini izvozi takođe u Evropu, a neki Volvo i Polestar modeli koji se prodaju u Evropi, takođe se proizvode u Kini.
Tokom prikupljanja dokaza koji su ovog mjeseca ubrzali najavu EU o antisubvencijskoj istrazi kineskih električnih vozila, Tesla je bila među kompanijama za koje je utvrđeno da su imale dodatne koristi. Cilj EU istrage bit će utvrditi je li, i u kojoj mjeri, Kina subvencionirala Teslu i domaće proizvođače, uključujući BYD, SAIC Motor i Nio, te preduzeti sve potrebne protivmjere kako bi se izjednačili uslovi za autoindustriju u EU.
Tesla je krajem 2020. počela izvoziti Model 3 proizveden u svojoj tvornici u Šangaju, manje od godinu dana nakon pokretanja proizvodnje u svojoj prvoj tvornici automobila van SAD-a. Do jula 2021. Tesla je tu tvornicu s razlogom označila kao svojim primarnim izvoznim centrom vozila.
Tokom prvih sedam mjeseci, američka kompanija je prodala oko 93.700 vozila širom Zapadne Europe koji su proizvedeni u Kini, što čini otprilike 47% ukupnih isporuka, navodi Schmidt Automotive Research. Sljedeći najveći izvoznik električnih vozila iz Kine u Evropu bio je SAIC-ov MG, s otprilike 57.500 registracija.
Šta je tu najviše pogodilo EU proizvođače? Naime, Tesla je u Kini uživala povlastice koje su druge međunarodne kompanije teško dobivale, a najbolniji je bio blagoslov kineske vlade da američka kompanija u potpunosti iskoristi svoje domaće operacije, umjesto da ih mora dijeliti s lokalnim partnerom u zajedničkom ulaganju kao što je recimo slučaj sa VW i Audijem u Kini. Porezne olakšice, jeftini krediti i drugi oblici pomoći pomogli su da se Kina pretvori u Teslino najvažnije poslovno okruženje van SAD-a.
Ovi i drugi oblici podrške koje Kina pruža domaćim proizvođačima, uključujući kredite od državnih banaka, kapitalne rezerve iz državnih investicijskih fondova i propisi o zemljištu i električnoj energiji, sada dolaze pod kontrolu EU-a. Kineski proizvođači automobila također imaju koristi od subvencija u povezanim sektorima u cijelom lancu vrijednosti, uključujući baterije i softver. EU istraga ima potencijal preoblikovati konkurentsku dinamiku u Evropi, drugom po veličini svjetskom tržištu električnih vozila nakon Kine. Obje strane imaju dovoljno razloga da u svemu postupe pažljivo. Dok EU riskira izlaganje svojih proizvođača potencijalnoj odmazdi, Evropa je najatraktivnija izvozno tržište za kineske kompanije koje obiluju viškom proizvodnih kapaciteta.
Nakon što je prikupila početne dokaze, koji su bili osnova za pokretanje istrage, EU se sada želi konsultovati s relevantnim tijelima kako bi utvrdila u kojoj mjeri subvencije i istraga mogu potkopati proizvođače u EU, ako je to u potpunosti obistini. Predstavnici BMW i Renaulta (Dacije) za sada se drže po strani i ne komentarišu novonastalu situaciju.
EU je ranije ove godine usvojila standarde koji zahtijevaju od proizvođača da smanje 55 posto emisije CO2 iz novih putničkih automobila do 2030. i da dopuste prodaju samo automobila s nultom emisijom nakon 2035. godine.