Hard test
386

Testirali smo električni Peugeot e-208: Dva mjeseca i 108 km dnevno na struju za 0 KM

E. Z.
(Foto: E. Z./Klix.ba)
Nakon 60 dana intenzivnog testiranja električnog Peugeota e-208 i raznih izazova pred koje smo ga postavili donosimo detaljan presjek svih prikupljenih podataka ali i naš konačni zaključak.
Hard test kojeg smo započeli u martu ove godine i za vrijeme vrlo niskih temperatura okončali smo nakon 60 dana, a bez obzira na vremenske uslove i dostupnost punjača uspjeli smo održati dnevni prosjek kilometraže od preko 100 kilometara. Tačnije, sa Peugeotom e-208 kroz gradove, brda, planine i doline Bosne i Hercegovine dnevno smo prelazili tačno 108 kilometara.

U našem prethodnom hard testu imali smo još i intenzivniji tempo, sa skoro 300 kilometara dnevno, ali kako je ovdje ipak riječ o električnom automobilu i uz limitiranu mrežu punionica, pogotovo onih brzih, i ovaj prosjek je bio više nego dovoljan da sklopimo relevantnu sliku o korištenju i posjedovanju ovakvog električnog automobila u BiH.

60 dana vožnje za 0 konvertibilnih maraka?

Ono što dežurni kritičari svega i svačega zaboravljaju da, uz činjenicu da je pred Bosnom i Hercegovinom niz izazova i zadataka u implementaciji elektromobilnosti, u našoj zemlji i dalje na javnim električnim punionicama svoj auto možete napuniti potpuno besplatno. Naravno, to neće biti tako dovijeka, ali za sada je itekako lako moguće voziti električni auto u BiH za 0 KM po svakom kilometru.

Statistika Klix Auto hard testa - Peugeot e-208 GT
  • Start testa - 04.03.2022.
  • Kraj testa - 04.05.2022.
  • Ukupna kilometraža - 6.480 km
  • Prosječna dnevna kilometraža - 108 km
  • Prosječna potrošnja tokom cijelog testa - 16,2 kWh / 100 km
  • Utrošak energije na cijelom testu po jeftinoj tarifi (sa PDV, naknadama za obnovljive izvore i mjerno mjesto) - 113.99 KM
  • Najviša zabilježena prosječna potrošnja - 22 kWh / 100 km
  • Najniža zabilježena prosječna potrošnja - 11,4 kWh / 100 km

Trebamo naglasiti da je prosjek potrošnje u e-208 u drugom dijelu tsta i sa rastom temperatura bio značajno manji nego za vrijeme hladnih dana. Pa smo tako i na otvorenoj cesti i u gradu sa lakoćom taj prosjek održavali na oko 12 kWh 100 kilometara. Naravno, računicu treba praviti po redovnim cijenama električne energije, pa ako punite svoj e-208 na svom kućnom punjaču i po jeftinoj tarifi svakih pređenih 100 kilometara u ovom "strujiću" koštaće vas manje od 1 KM.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Uporedimo to sa potrošnjom Peugeota 208 Allure 1.2 PureTech 100 S&S kojeg smo testirali u februaru 2020. godine i kada smo zabilježili prosjek potrošnje na testu od 4,9 litara benzina na 100 kilometara. Iako je uzorno štedljiv, ovakav 208 će vam za 100 kilometara iz džepa izvući 16,2 KM, uz trenutne cijene goriva gdje litar BMB 95 košta 3,31 KM.

Električni interview Stojan Renčelj – Voditelj tehnike i servisa u Peugeot-Citroen

Nakon dva mjeseca intenzivnog testiranja zaista smo dobro upoznali električni Peugeot e-208, kao i sve njegove mane i vrline. Za zaključak testa razgovarali smo i sa Peugeot stručnjakom koji nam je otkrio dodatne detalje električnog kompakta, ali i neke tajne električnih automobila uopšte.

Prije svega molimo Vas da nam se ukratko predstavite, te nam napravite paralelu kako je Vaša karijera imala zaokret prema elektromobilnosti i električnim automobilima.

Ako se prisetim početka svoje kariere moram napomenuti, da su tada bili u upotrebi karburatori (rasplinjači) kod benzinskih motora i jednostavno diesel indirektno ubrizgavanje goriva. Međutim pojavom elektronike i mogućnosti elektronske regulacije počela je nova era razvoja tako kod benzinskih kako i kod dieselskih motora. U zadnje vreme možda poslednjih 10, 15 godina elektronska regulacija ubrizgavanja goriva i obrade izduvnih gasova uzela je maha do nesagledivih mogućnosti. Tako moramo napomenuti direktno ubrizgavanje goriva tako kod benzinskih kako i kod dieselskih motora. Rast ekoloških zahteva je doprinela i velikom razvoju na području zagađivanja vazdua i okoliša pa se stoga veliki razvoj primeti i na tom području. Tu su uključeni: kontrola čestica u izduvnim gasovima, što manji ispust ugljen dioksida i dušikovih (azotnih) oksida, koji su štetni za zdravlje i okoliš. Europa je krenula po pitanju okoliša sa velikim i optimističnim koracima prema električnim vozilima. Nisu to potpuno nove ideje, jer u istoriji možete pronaći već brojna rešenja sa toga područja, međutim u poslenje vreme dolaze električne platforme u prednji plan i sve marke pokušavaju uraditi što više na tom području. Ja smatram, da razvoj svakako nije završen, tražit će se nova rešenja, veće kapacitete pogonskih baterija i brzo napredujući sistem pogona na vodionik (fuel cells). Uz sve to moramo ipak imati pred očima da neku energiju trebamo, ako ne benzina, onda električnu energiju, koji proizvodimo na različite načine sa ispustima ugljen dioksida ili alternativno (sunčeve čelije, vetar…). Pomoću te energije ispuste iz vozila na neki način prenesemo na neko drugo mesto.

Nama se prije svega svidio pristup Peugeota da se električni modeli ne odvajaju od modela sa motorima SUS. Osim proizvodnih i dizajnerskih prednosti, koje benefite to donosi kupcu i marki Peugeot?

Peugeot je sagledao dobre prednosti platforme vozila koja omogućava upotrebu i ugradnju svih do sada poznatih načina pogona vozila. Takva platforma je po meni jako pametno rešenje, jer je nemoguće sa jednom vrstom energije zadovoljiti sve potrebe kupace. Moramo znati i to, da je Peugeot prisutan i u ostalim državama gde elektrifikacija još nije postigla nivo kao u Europi, pa je zato takva platforma još značajnija. Nikako ne smemo da zaboravimo da je razvoj jedne univerzalne platforme puno jeftiniji i univerzalniji nego razvoj za tri različite platforme. To se psebno može primetiti kod proizvodnje. U poslednje vreme Peugeot je deo velikog konglomerta Stellantis gde će biti platforme prenosljive po hoorizontalnom planu. Uz sve rečeno svakoj marki ostaje da donese u proizvod svoj imidž i svooja dizajnerska rešenja. Svi se trude zadovoljiti svoju klijentelu a uz zajednička rešenja ostati poseban i slediti tradiciju marke.

Električni Peugeot e-208 je za 340 kilograma teži od benzinskog ili dizelskog modela. DInamički osjećaj dodatne težine u suštini vožnju čini ugodnijom. Koliko dodatna težina utiče na trošenje guma i elemenata ovjesa?

To je tačno a baterije su smeštene takoreči ispod vozila što jako snizi težište vozila i to pridonese ugodnom osečaju vožnje i vodljivosti vozila. A što se tiče potrošnje goriva, potrošnje guma i ostalih elemenata je jasnmo, da to utiče na potrošnju. Naime svako opterečenje utiče na bržu potrošnju potrošnih delova. To je normalno. Međutim, konstruktor je to uzeo u obzir, tako da ta potrošnje ne sme biti van normalnih potrošnja

Koliko je važna toplotna pumpa u električnom automobilu kao što je e-208 i koliko ona pomaže u ostvarivanju većeg dometa?

Toplotna pumpa je u vozilu vrlo značajna jer nam predstavlja uštedu u korišćenju grejanja i hlađenja kabine kao i održavanja temperaturnog stanj pogonskog akumulatora. Podacu su da smo pomoću tog uređaja povećali domet vozila za oko 22 km. Toplotna pumpa sama po sebi štedi energiju.

Peugeot e-208 podržava punjenje do snage od 100 kW, ali koliko je dobro za dugotrajnost i zdravlje baterije često koristiti brze punjače snage 50 kW i više?

Nekada je bilo to pitanje mnogo izraženije, ali je tehnologija to na neki način prevazišla. Međutim moje je mišljenje da ne treba svaki put za punjenje koristiti brze punjače več upotrebiti i normalno punjenje, kako bi sistem imao vremena da izjednači napon po čelijama jer nejednakost napona pojedinih ćelija vodi ka bržem umoru akumulatora.

Tokon našeg testa posjetili smo i ovlašteni Peugeot servis i napravili paralelu sa održavanjem benzinskog 208. Uštede u održavanju su značajne. Ipak, zanima nas na duži period, koji su mogući servisi na električnom motoru i koliko je velik zahvat i trošak u slučaju potrebe zamjene baterije?

Sam elektromotor nije predviđen za nikakvo održavanje a i konstrukcija motora je u biti prilično jednostavna pa ne očekujemo nekih značajnih problema na tom sistemu. Što setiče baterije za pogon automobila ni tu nismo upućeni u neke probleme a i garancija na bateriju je osam godina 160.000 km uz primedbu da kapacitet ne padne pod 70%. U slučaju potrebe za zamenu takve baterije je trošak jednostavno visok.

Za kraj, koji su Vaši savjeti za sve kupce električnih Peugeot modela kako bi dugo zadržali besprijekorno „zdravlje“ baterije i električnih sklopova?

Kao što već pomenuto je zdravlje baterije zavisno o načinu upotrebe. Moram izbegavati agresivnu vožnju i stalno punjenje na brzim punionicama. Da bi baterija što duže izdržala je brzo punjenje ograničeno na 80% kapaciteta baterija jer je najštetniji tako zvani "over charge". Tu se čeliije mogu oštetiti. Zato je sporo punjenje prilično važno jer možemo na taj način napuniti bateriju blizu 100% i to omogućava sistemu BMS (Battery Management System) da balansira ćelije u samom bloku ćelija pomenute baterije. Zvanično to Peugeot ne objavljuje na taj naćin već je to moje mišljenje koje pridonosi dužem veku trajanja baterije.

Prva prava stranica elektromobilnosti u BiH

Uz sve prednosti i mane električnog e-208 koje smo spoznali tokom dvomjesčenog testa jednu činjenicu je sve vrijeme teško bilo izbjeći. Iako odličnih performansi i izuzetno bogate opreme, ipak govorimo o malom gradskom automobilu koji košta 67 hiljada KM u osnovnoj verziji ili 73 hiljade KM u potpuno opremljenoj verziji kao što smo testirali.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

To je problem koji ima svaki električni auto na svakom tržištu +, te je generalno pravilo kod električnih automobila da sama veličina i klasna pripadnost više ne formira toliko cijenu koliko električni pogonski sklop i sam kapacitet baterija.

Zbog toga su od samog početka električni automobili u ostatku svijeta subvencionirani na razne načine, kako poreskim olakšicama tako i direktnim finansijskim poticajima. To u našoj zemlji nije bio slučaj sve do prije par dana. Zahvaljujući mogućnosti subvencioniranja, doduše samo u Federaciji BiH, u iznosu od 10.000 KM, to na primjeru električnog automobila kao što je Peugeot e-208, ali i svakog drugog, znači značajno umanjenje razlike u odnosu na isti model sa benzinskim ili dizelskim motorom.

Kada tome dodamo i vrlo niske troškove održavanja, o čemu smo detaljno pisali u prethodnom izvještaju, u dugoročnom okviru kupovina električnog automobila dobija dodatne i vrlo jake argumente.

Ono u što smo sigurni nakon našeg testa je činjenica da je električni automobil kao što je e-208 savršen izbor za sve one koji prave veliku kilometražu po urbanim sredinama. Ugodnost korištenja električnog automobila u gradskoj gužvi uz vrlo niske troškove "goriva" i jednako niske troškove održavanja čine ga poželjnim u svačijem voznom parku.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Na žalost, zbog visoke cijene električni automobili neće tako brzo biti dostupni za prosječnog kupca novih automobila u Bosni i Hercegovini, ali ono što svakako daje dozu optimizma da su i zakonodavni organi prepoznali potrebu stvaranja boljih uslova za kupovinu električnih automobila. Uz nadu da su nedavno odobreni poticaji za kupovinu električnih automobila tek prvi korak i da će u narednim godinama biti i na državnom nivou, te uz neminovno širenje mreže električnih punionica, izvjesno je da će i ovakvi automobili postati ćešći dio naše svakodnevice.

  • Osnovni podaci o testnom automobilu: Peugeot e-208 50 KWh 136 GT

  • Cijena osnovnog električnog modela: 67.001 KM

  • Cijena testnog modela: 73.165 KM

  • Motor: električni, smješten naprijed. Najveća snaga 100 kW – 136 KS. Najveći obrtni moment 260 Nm od 0 km/h.

  • Prijenos snage: Pogon preko prednje osovine, 1-stepeni automatski mjenjač, gume dimenzija 205/45 R17.

  • Performanse i potrošnja: Ubrzanje od 0 do 100 km/h – 8,1 s. Maksimalna brzina – 150 km/h. Prosječna potrošnja električne struje na testu (ECO način rada): 12,9 kWh/100 km. Prosječna potrošnja električne struje na testu (NORMAL način rada): 14,6 kWh/100 km. Prosječna potrošnja električne struje na testu (SPORT način rada): 15,8 kWh/100 km. Tvornički deklarisana potrošnja po WLTP - 17,6 kWh/100 km. Prosječna emisija CO2: 0 g/km.

  • Dimenzije: Dužina – 4.055 mm, širina – 1.745 mm, visina – 1.430 mm. Međuosovinski razmak – 2.540 mm. Zapremina prtljažnika – od 265 do 1.106 litara. Masa praznog automobila – 1.455 kg.

  • Serijska oprema testnog automobila: Peugeot e-208 50 KWh 136 GT

  • Garancija: na bateriju važi 8 godina odnosno 160.000 kilometara kod 70% napunjenosti.