Nakon što smo se sa Dusterom druge generacije među prvima na svijetu upoznali na vožnjama u Grčkoj prošle godine te ga kratko isprobali kada je stigao u Bosnu i Hercegovinu, ovaj put smo proveli više vremena s ovim pristupačnim kompaktnim SUV-om. Zanimljivo, ovaj put Duster nam je došao uz pregršt opreme, ali u kombinaciji s automatskim EDC mjenjačem i s pogonom samo na prednje točkove.
Jasno, Dacia nije trebala iznova raditi na Dusteru, osnovni recept bio je odličan, trebalo je samo ga umjereno usavršiti. Tačnije, nisu ni smjeli pretjerati s novitetima i skupim izmjenama, jer je i dalje prioritet ostao odnos uloženog i dobivenog. Pohvalno, cijene Dustera su zaista ostale skoro iste, a napredak je, ipak, itekako vidljiv.
Novi Duster stiže na istoj osnovi i platformi kao i ranije te je vizuelno ostao jednakih proporcija. Ipak, zanimljvo je kako su u Daciji prihvatili osnovu prve generacije i vrlo uspješno evoluirali taj oblik i dizajn. Diskretnim detaljima poput viših bokova i položnijeg vjetrobrana dobili su mnogo moderniji izgled, a uz novu masku i LED svjetla naprijed i zanimljiva izdijeljena stop svjetla izgleda jednako dobro i u osnovnim verzijama, ali i u ovakvim potpuno opremljenim kao što je bio testni model.
Ipak, na izgled karoserije nismo imali zamjerke ni ranije te nas je mogo više zanimao napredak unutra, gdje je itekako bilo povoda za radove i poboljšanja. Već na prvi pogled jasno je da su se ovaj put zaista potrudili s kokpitom. Tako su prekidači i kontrole sada logično raspoređeni, dok je ekran multimedijalnog sistema sada visoko na centralnoj konzoli i vrlo dostupan, za razliku od prvog Dustera u kojem je bilo neminovno skrenuti pogled sa ceste zbog prenisko postavljenog ekrana. Također, sada je cijela centralna konzola blago zakrenuta prema vozaču, a ugođaj upotpunjuju dobro oblikovani, ali ne i pretjerano kvalitetni otvori ventilacije. Najbolji detalj kokpita svakako su kontrole klima uređaja, koje svojim aluminijumskim prstenovima iznenađuju kvalitetom i izradom, dok jednostvani displeji unutar samih prekidača omogućavaju vrlo jednostavno korištenje.
Sviđa nam se: odnos uloženog i dobivenog, poboljšana unutrašnjost, izgled, vozne osobine, odličan spoj motora i EDC mjenjača...
Treba imati na umu da je Duster i dalje morao zadržati pristupačnu cijenu pa bi bilo nerealno očekivati obloge od mekanih materijala. Jesu bolji nego prije, ali armaturna ploča i obloge vrata su i dalje izrađeni od tvrde i grube plastike. Ipak, treba cijeniti da sada to u kompletu izgleda puno bolje.
Sljedeći veliki napredak koji je Duster donio su sama sjedišta. Sada su primjetno veća i bolje profilisana te su vrlo udobna, ali ne i premekana za razliku od prethodnih. Zaista, sada je Dusterom mnogo ugodnije duže putovati te primjetno manje zamara leđa putnika i vozača na dužim turama.
Ipak, veća i bolja sjedišta neminovno su "pojela" poneki centimetar u unutrašnjosti, tako je na zadnjim sjedištima nešto manje mjesta za noge putnika, ali i dalje je to u granicama dovoljnog i ugodnog te je to kompromis koji zaista treba prihvatiti.
Generalno, ponuda prostora je sasvim pristojna i dovoljna za auto ovih proporcija, s tim da je i prtljažnik od 445 litara nešto manji nego prije, ali i ovako Duster zaista zadovoljava sve potrebe te upotpunjuje sliku svestranog i vrlo praktičnog automobila.
Ne sviđa nam se: vibracije na upravljaču od rada motora, kratki brisači prednjeg vjetrobrana, nemogućnost deaktivacije ESP/ASR programa.
Ponuda motora za Duster je sada sasvim dovoljno raznovrsna i moderna te će sigurno najčešći izbor biti poznati 1,5-litarski turbodizelaš koji smo do sada imali priliku nebrojeno puta isprobati u raznim autima. I ovdje je na nivou zadatka pa Dusteru daje pristojne performanse i troši vrlo malo goriva. Uz to, vrlo je tih i uglađen, što je uz poboljšanu zvučnu izolaciju učinilo boravak i vožnju primjetno ugodnijom. Zato nas je iznenadila činjenica da ovaj vrlo uglađen motor prenosi pozamašnu količinu vibracija na upravljač, pogotovo u praznom hodu i kada je motor hladan. Nismo sigurni da li je to bilo samo u slučaju testnog modela, ali svakako bi bilo bolje bez toga.
Zanimljiv je spoj ovog motora i savremenog automatskog mjenjača s dvostrukim kvačilom, s tim da treba napomenuti kako uz ovaj mjenjač ne možete odabrati i pogon na sve točkove. Šteta je da jedno isključuje drugo, ali svakako je pohvalno da sada i Duster ima opciju odličnog automatika. Zaista, EDC radi uzorno, bez trzaja i izmjene stepeni prijenosa radi vlo brzo, kako smo i navikli od savremenih mjenjača s dvostrukim kvačilom. Nudi i mogućnost ručnog odabira stepeni prijenosa, ali u suštini za većinu situacija automatski način rada je sasvim dovoljan i pravovremen.
U vožnji je Duster zadržao prepoznatljiv karakter te je na cesti dovoljno dinamičan, ali i udoban, dok zaista briljira na lošoj cesti ili na terenskim izazovima. I dalje smo uvjereni da je Duster pravi terenac među modernim i ušminkanim SUV-ovima, s tim da smo ovaj put pozitivno zatečeni njegovim mogućnostima kada je pokretana samo jedna osovina. Naime, zbog 210 mm visoke podnice i izdašnih 30 stepeni napadnog i 34 stepena silaznog ugla, Duster će i bez pomoći zadnje osovine lako proći kroz dubok snijeg ili preko nekog zemljanog nasipa. Voljeli bismo da uz sve to ipak nudi i mogućnost deaktivacije sistema za kontrolu proklizavanja koji nas je nekoliko puta omeo i zagušio motor u žaru borbe s terenom.
Pohvalno je i to da su u Daciji u novom Dusteru zamijenili stari hidraulični servo ojačivač upravljača novim električnim. Za razliku od većine auta gdje električni servo donosi bezosjećajniji upravljač, kod Dustera je električni servo donio znatno bolji osjećaj na upravljaču i otkrio dodatnu dozu preciznosti upravljanja.
Ne krijemo da je Duster bio i ostao jedan od nama omiljenih automobila na tržištu. Iskren, jednostavan i pristupačan auto koji nudi zaista mnogo za novac kojim biste inače kupili neki kompakt C segmenta, teško je ne voljeti. Sada je to još teže kada dolazi uz ugodnu unutrašnjost, moderniji igled i dovoljno tehnologije za svakog savremenog vozača. Dacia je, zaista, iznova izmislila koncept idealnog auta za široke narodne mase u skladu s ovim vremenom te su zaslužili da budu i nagrađeni u milionskim "tiražima" kao i do sada.
Motor: Smješten naprijed poprečno, četiri cilindra, 8 ventila, dizelski, turbo-punjač, međuhladnjak, "common-rail" ubrizgavanje goriva. Radna zapremina 1.461 ccm. Maksimalna snaga 81 kW – 110 KS pri 4.000 obr/min. Maksimalni obrtni moment 260 Nm pri 1.750 obr/min.
Prijenos snage: Pogon na prednje točkove. 6-stepeni automatski mjenjač s dvostrukim kvačilom EDC. Felge prečnika 17 inča, gume 215/60 R17 (Bridgestone Blizzak LM80).
Ovjes: Naprijed tip Mc-Pherson s donjim pravougaonim ramenima i stabilizatorom, nazad elastična osovina s programiranim deformisanjem i spiralnim oprugama.
Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100km/h – 11,9 s. Maksimalna brzina - 171 km/h. Prosječna potrošnja na testu – 5,9 l/100 km. Fabrički deklarisana potrošnja goriva: u gradu 4,4 l/100 km, na otvorenoj cesti 4,5 l/100 km, kombinovano 4,5 l/100 km. Zapremina rezervoara – 50 l. Prosječna emisija CO2 116 g/km.
Dimenzije: Dužina – 4.341 mm. Širina - 1.804 mm. Visina - 1.693 mm. Međuosovinski razmak - 2.674 mm. Prtljažnik od 445 do 1.478 litara. Masa praznog vozila – 1304 kg. Ukupna dozvoljena masa vozila – 1.854 kg.
Serijska oprema na testnom automobilu: Sistem protiv blokiranja točkova (ABS), sistem pomoći pri naglom kočenju (AFU), sistem za nadzor stabilnosti vozila (ESP), sistem kontrole proklizavanja (ASR), 3 naslona za glavu straga, tritačkovni pojasevi sprijeda i nazad, sigurnosni pojasevi sprijeda sa zatezačem i ograničavačem zatezne sile, upozorenje za nezakopčan pojas vozača i suvozača, bočne zračne zavjese, prednji zračni jastuk za vozača i suvozača, mogućnost isključivanja suvozačevog zračnog jastuka, prednji bočni zračni jastuci za zaštitu glave i prsnog koša, Isofix sistem na zadnjim bočnim sjedalima, nasloni za glavu sprijeda podesivi po visini, indikator pritiska u gumama i promjene brzine, automatski klima uređaj, električno podesiva i grijana vanjska osvrtna ogledala, električno, impulsno podizanje vozačeva stakla, električno podizanje zadnjih stakala, obruč upravljača i ručica mjenjača presvučeni kožom, grijano zadnje staklo s brisačem, električno podizanje prednjih stakala, ručno podizanje zadnjih stakala, ručno podesiva vanjska osvrtna ogledala, pretinci za odlaganje u prednjim vratima, stropno svijetlo sprijeda i nazad, osvijetljen prtljažni prostor, obruč upravljača od pjene, centralno daljinsko zaključavanje, paket Modularnost (upravljač podesiv po visini i dubini, vozačevo sjedalo podesivo po visini i preklopivi naslon zadnje klupe u omjeru 1/3-2/3), paket VOZAČ (Vozačevo sjedalo s mogućnošću prilagodbe leđnog dijela, Naslon za ruku na vozačevom sjedalu, Prostorom za odlaganje ispod suvozačevog sjedala), ECO funkcija štedljive vožnje Sistem Start & Stop, električni servo upravljač, putno računalo, ograničavač brzine, samozaključavanje vozila u vožnji, kodirana blokada paljenja, regulator i ograničavač brzine, prednja svjetla za maglu, sistem za pomoć pri kretanju na uzbrdici (HSA), sistem pomoći pri vožnji nizbrdo (HDC) (na 4WD verzijama), zadnji parkirni senzori + kamera za vožnju unazad, upozorenje na mrtvi ugao, LED dnevna svjetla s automatskim paljenjem, odbojnici u boji karoserije, kućište vanjskih osvrtnih ogledala crne boje, kućište vanjskih osvrtnih ogledala u Dark Metal izvedbi, hromirane unutarnje ručice vrata, zatamnjena bočna i zadnje staklo prtljažnika, centralna konzola tamnosive boje, obrub zračnika tamnosive boje, rukohvat na prednjim vratima tamnosive boje, uzdužni krovni nosači crne boje, SUV zaštitna oplata donjeg dijela prednjeg i zadnjeg odbojnika u mat hrom izvedbi, 17" aluminijski naplatci "Maldive", presvlake Prestige, Paket Look (uzdužni krovni nosači u mat hrom izvedbi, dodatno zatamnjena bočna stakla), rezervni točak standardne veličine (nedostupno na LPG verziji), komplet za popravak gume (samo na LPG verziji), 12V utičnica, multimedijski sistem MEDIA NAV Evolution - 7'' ekran osjetljiv na dodir, USB, MP3.
Dodatna oprema na testnom automobilu: metalik boja 800 KM, kamera MultiView s pregledom sve četiri strane vozila 700 KM, kartica "Slobodne ruke" 260 KM.
Servisni interval: 20.000 km ili godina dana (ulje, filteri ulja, zraka i ventilacije) - 234 KM s PDV-om
Garancija: 7 godina ili pređenih 100.000 km