Auto testovi

Testirali smo Toyotu bZ4X: Kad ni hibridi više nisu dovoljni

E. T.
Foto: E. Z./Klix.ba
(Foto: E. Z./Klix.ba)
E. T.
30.09.2023. u 22:09

Nakon višegodišnje dominacije u segmentu hibridnih automobila, u Toyoti su za donekle zakašnjeli ulazak u svijet električnih automobila pripremili skladan, prostran i naglašeno udoban SUV s kojim istovremeno popunjavaju prostor između modela RAV4 i Highlander i nude opciju za kupce koji smatraju da je samo električna energija optimalno pogonsko rješenje.

Bilo je pitanje vremena kada će se japanski automobilski gigant, sinonim za hibridne pogonske opcije koji na globalnom nivou već godinama proizvodi/prodaje najviše automobila, priključiti sve većem broju kompanija koje u ponudi već uveliko imaju elektropokretane modele automobila. S evidentnim kašnjenjem (za koje mnogi kažu da nije slučajno) u Toyoti su za ulazak u svijet tihih "električara" pripremili prostran, praktičan i porodici okrenut SUV koji se krije iza naziva bZ4X, a mjerama se svrstava između SUV modela RAV4 i Highlander.

I dok u Toyoti najavljuju da će za nekoliko godina imati električne automobile čije će baterije s jednim punjenjem osiguravati prelazak više od hiljadu kilometara, kupcima kojima više ne odgovaraju ni hibridne opcije sada nude bZ4X koji se može dobiti u kombinaciji s jednim ili dva elektromotora. U drugom slučaju tu je i veoma efikasan pogon preko obje osovine s "potpisom" kompanije Subaru koja je, nakon ranije realizacije dvije generacije sportskog Coupé dvojca (Toyota 86/Subaru BRZ) još jednom ušla u zajedničku priču s Toyotom, što je rezultiralo sa dva gotovo identična elektropokretana SUV-a od kojih se Subaruov "blizanac" krije iza naziva Solterra.

Dosadašnji susreti na cestama i ulicama pokazali su nam da većinu potencijalnih kupaca automobila bez motora s unutrašnjim sagorijevanjem ponajviše zanima koliko se kilometara može preći s jednim punjenjem baterija, pa ćemo zbog toga prvo otkriti kako u tom smislu stvari stoje s dopadljivim SUV-om, u konkretnom slučaju s dva elektromotora i integralnim pogonom, koji je Toyotin prvi produkcijski model zasnovan na novoj E-TNGA platformi namijenjenoj samo za elektropokretane automobile.

Uz podsjećanje da su nas tijekom testa pratile ugodne temperature zraka, prije traženja mjesta za punjenje (dopunjavanje) baterija s polovično opterećenim bZ4X-om (bez uključenog klima-uređaja) smo na otvorenim cestama (pri brzinama koje nisu prelazile 90 km/h) prelazili 400 kilometara, jer smo preostalih četrdesetak kilometara smatrali rezervom, onako kako se uostalom radi i s posljednjih pet-šest litara goriva u rezervoarima automobila koje pokreću motori s unutrašnjim sagorijevanjem. Spori stani/kreni gradski uslovi koji, poslovično, najviše odgovaraju električnim automobilima na spomenutih 400 kilometara osigurali su nam još skoro 100 dodatnih kilometara, ali je vožnja autocestom (pri 130 km/h) pokazala da baterije, prije traženja punjača, nude manje od 300 kilometara.

Ne znamo kako bi sve skupa izgledalo pri temperaturama zraka ispod nule, ali znamo da se s uključivanjem sistema za grijanje/hlađenje kabine broj na TFT instrumentnoj tabli koji pokazuje domet odmah smanjuje za pedesetak jedinica. U tihom, prostranom i udobnom okruženju, kao i uvijek do sada, pomislili smo kako bi bilo divno kada bi bilo mnogo više nizbrdica nego uzbrdica, jer bi s odličnim sistemom regeneracije jedno punjenje baterija tada osiguravalo znatno više pređenih kilometara, time i manje gubljenja vremena na javnim punjačima u BiH čiji je kapacitet punjenja, u najvećem broju slučajeva, daleko od optimalnog.

Vozač(ica) bZ4X-a, na čijoj se skladnoj karoseriji čistih linija ponajviše ističu plastične obloge na prednjim blatobranima/dijelu odbojnika i kućišta zadnjih i veoma efikasnih adaptivnih prednjih LED svjetala, u kombinaciji s dva elektromotora (po jedan iznad svake osovine) i adaptivnim integralnim pogonom može računati na 218 konjskih snaga i 337 Nm obrtnog momenta. Dovoljno za ubrzanje od 0 do 100 km/h za manje od sedam sekundi i elektronski ograničenih 160 km/h, što se na prvu čini preskromnim, ali već na drugu više nego dovoljnim, ako se podsjetimo na naglašeno trošenje električne energije na autocesti.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

U opciji za bZ4X je i neznatno slabija verzija s jednim elektromotorom (204 KS) koji pokreće samo prednju osovinu i osigurava nešto veći domet s jednim punjenjem baterija, ali je Subaruov integralni pogon, koji sa sobom donosi nekoliko radnih programa (X-Drive) za različite uslove/podloge ispod točkova, toliko efikasan da bi bila šteta ne posegnuti za AWD verzijom uz koju na svaki točak u svakom trenutku ide optimalna količina obrtnog momenta. Preliminarno skeptični, na kraju smo ostali zatečeni mogućnostima automobila na strmim neasfaltiranim podlogama na ljetnim gumama koje su i dalje namijenjene kakvom-takvom asfaltu na kojem bZ4X u dinamičnom ritmu kroz zahtjevne zavoje odlično prikriva masu i prati zadanu putanju. Pored optimalno podešenog ovjesa i prilično preciznog upravljačkog sistema, dio zasluga pripada i niskom težištu izrazito krute karoserije s potpuno ravnom podnicom u kojoj su smještene baterije.

S obzirom na defanzivan koncept automobila, važnijim od informacije o solidnim performansama čini se sve što bZ4X sa sobom donosi iza velikih vrata. U naglašeno prostranoj kabini u kojoj na udobnim sjedištima i ispred njih neće biti tijesno ni najkrupnijim osobama u oči prvo upada pozicija kućišta pregledne i minimalistički dizajnirane digitalne instrumentne table daleko ispod velikog vjetrobranskog stakla. Na instrumente se gleda iznad multifunkcionalnog upravljača manjeg promjera, što donekle podsjeća na višegodišnje rješenje instrumentne table koje u Peugeotu nazivaju i-Cockpit.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

U „hi-tech“ duhu je i pregledan 12,3-inčni display multimedijalnog sistema koji čini dominantan dio na poširokoj centralnoj konzoli, a neobičan je i okrugli selektor za upravljanje automatskim mjenjačem. Donji dio displeja rezervisan je za upravljanje sistemom grijanja/hlađenja kabine. Ono što nam se nije svidjelo, niti spada među najpraktičnija rješenja, je otvoreni pretinac ispod centralne konzole koji bi trebao zamijeniti nedostatak uobičajenog zatvorenog pretinca ispred desnog sjedišta. S druge strane, podižemo palčeve za raskošno odmjeren centralni naslon/pretinac za ruke, izbor većine materijala za oblaganje i nivo zvučne izolacije koji osigurava besprijekornu tišinu u kabini i pri brzinama pri kojima se često čuje vrtloženje zraka oko vjetrobrana i kućišta retrovizora. Pečat na zaključak da bZ4X spada među najudobnije automobile sadašnjice.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Uz dokazanu pouzdanost koja već decenijama prati Toyotine proizvode, potencijalni kupci koji insistiraju na prostranom i svestranom SUV-u koji pokreće samo električna energija, a ne žele da čekaju narednu generaciju najavljenih baterija s kojima će biti manje boravka na punjačima, za Toyotin ulazak u svijet električnih automobila s kojim stižu i poslovično odlični garantni uslovi trebaju izdvojiti od 110.000 KM.

  • Osnovni podaci o testnom automobilu: Toyota bZ4X Executive AWD

  • Cijena osnovnog modela: 110.000,00 KM (bZ4X Elegant FWD)

  • Cijena testnog modela: 127.160,00 KM

  • Pogonska grupa: Dva poprečno smještena elektromotora sa po 109 KS i 168,5 Nm obrtnog momenta. Jedan iznad prednje, drugi iznad zadnje osovine. Najveća kombinovana snaga i vrijednost obrtnog momenta 218 KS i 337 Nm.

  • Prijenos snage: Adaptivni pogon preko obje osovine (AWD). Automatski E-CVT mjenjač s jednim stepenom prijenosa. 18-inčne aluminijske felge. Gume dimenzija 235/60 R18 103H (Yokohama Advan V61).

  • Šasija: Prednji ovjes – McPherson, neovisni. Zadnji ovjes – dvostruka poprečna ramena. Stabilizatori. Električni servo-upravljač.

  • Performanse i potrošnja: Ubrzanje od 0 do 100 km/h – 6,9 sec. Najveća brzina – 160 km/h. Potrošnja na testu – od 12,1 do 23,7 kWh/100 km. Prosječna potrošnja prema WLTP normama – 16,2 kWh/100 km. Kapacitet baterija: 71,4 kWh (iskoristivo 64 kWh).

  • Dimenzije: Dužina – 4.690 mm. Širina – 1.860 mm. Visina – 1.650 mm. Međuosovinsko rastojanje – 2.850 mm. Razmak između podnice i tla – 177 mm. Zapremina prtljažnika – 452 litara. Masa praznog automobila – 2.065 kg. Najveća dopuštena masa – 2.550 kg.

  • Serijska oprema: Toyota bZ4X Executive AWD

  • Dodatna oprema na testnom automobilu: Paket TECH.

  • Opšta garancija: 10 godina. Garancija za baterije: 10 godina.

31