Klix Auto hard test
47

Testiramo Volkswagen ID.3 sa ProCredit Bank: Krug na struju do Krajine od 700 km

E. Z.
(Foto: E. Z./Klix.ba)
Nakon prvog dijela testa, kada smo zajedno sa ProCredit Bank d.d. testirali Volkswagen ID.3 iz njihove flote ekološki podobnih i ekonomičnih vozila do Mostara, ovaj put smo zagrizli mnogo veći zalogaj. Možda i prevelik za ovaj paket baterija i niže temperature?
U prvom dijelu testa i na putu od Sarajeva do Mostara i nazad na ruku nam je išla geografija ali i ugodna vanjska temperatura, kao i činjenica da je ovaj putni pravac prilično dobro "pokriven" punjačima za električne automobile. Za drugi dio testa odlučili smo se za drugu krajnost i uputili se do Bihaća i Cazina, uz nešto niže temperature ali i činjenicu da je na tom potezu mreža punjača za električne automobile prilično oskudna.

Također, treba napomenuti da smo iza upravljača Volkswagena ID.3 sa najmanjom baterijom, onom kapaciteta 45 kWh, što je i sam Volkswagen prepoznao kao nedovoljnim, te sada ovaj model nudi samo s baterijama kapaciteta 58 i 77 kWh.

Od Sarajeva do Jajca i sve do Cazina i Bihaća

S namjerom da zajedno s ProCredit Bank testiramo njihov električni ID.3 u svim uslovima, iako je s ovim kapacitetom baterije ipak najpogodniji gradskoj upotrebi, u aplikaciji ProCredit Charging Stations pregledali smo raspored ProCredit električnih punjača, te uz raspoložive punjače od 11 kW u Bihaću i Cazinu isplanirali put od oko 700 kilometara uz stajanja za punjenje ali i uživanje u jesenjim pejsažima naše zemlje.

U cilju lakšeg pristupa informacijama, kao digitalna banka ProCredit Bank kreirala je besplatnu aplikaciju “ProCredit Charging Stations”, koja kroz vrlo preciznu mapu lokacija e-punjača korisnicima olakšava planiranje putovanja sa praktičnog, ali i bezbjedonosnog aspekta. Pomoću aplikacije korisnici mogu provjeriti tehničke karakteristike svih ProCredit stanica punjenja, dobiti uputstva za vožnju do njih i vidjeti fotografije stanica kako bi ih lakše pronašli. Aplikacije je dostupna u svim zemljama u kojima ProCredit Bank posluje, dok je punjenje na svim e-punjačima besplatno.

Suština putovanja sa električnim automobilom jeste upravo preciznom planiranju puta. Za duže etape poput ove naše najbolje je iskoristiti svaku priliku za dopunjavanje, pa smo tako na putu do odredišta isplanirali dvije pauze za odmor i dopunjavanje baterija u našem ID.3. Još dok se magla nije podigla iz kotlina rijeka Bosne i Lašve stigli smo u Travnik. Tu smo ispod zidina Starog grada, kojeg su bosanski kraljevi izgradili u 15. stoljeću s ciljem zaštite kraljevskog grada Jajca, dopunili naš ID.3 na punjaču snage 22 kW kojeg je instalirala Elektroprivreda BiH, a sebe razbudili kafom u čaršiji kroz koju se već širio miris poznatih ćevapa.

Za nekih sat vremena punjenja dobili smo dodatnih 120 kilometara dometa, te smo nastavili upravo prema Jajcu čiji vodopadi su uvijek mamac za poglede turista, pogotovo u bojama jeseni. Kratka pauza, razgledanje i slikanje uz bajkovite Mlinice kod Plivskog jezera i nastavljamo dalje.

Stotinjak kilometara nakon punjenja u Travniku prolazimo Mrkonjić grad, a na mapi punjača u BiH to je za sada jedina oaza za punjenje električnog automobila na potezu od Travnika do Bihaća. Srećom, hotel Balkana i pogled na jezera okružena bjelogoričnom šumom dovoljan su razlog za još jednu pauzu za kafu. Punjač od 11 kW nije pretjerano brz, ali je značajan u ovom dijelu naše zemlje. Ipak, za planiranje puta na struju upravo ovaj potez ostaje kao jedna od najvećih prepreka za bezbrižniju vožnju.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

U Bihać smo ušli nakon nekih 5 sati efektivne vožnje, s prosjekom potrošnje električne energije od 14,5 kWh i uz solidan prosjek brzine od 57 km/h. Aplikacija ProCredit Charging Stations uputila nas je do šoping centra pored kojeg je instaliran ProCredit punjač, ali tu smo spoznali da elektromobilnost u BiH postaje svakodnevica. Renault ZOE već je koristio punjač, pa smo odlučili provozati se do Cazina i još jednog ProCredit punjača.

Zabava kroz zavoje na struju

Cazin nismo odabrali slučajno kao još jednu od destinacija, niti je dodatni ProCredit punjač bio jedini razlog za to. Ako volite vožnju a u Krajini ste jednostavno je obavezno proći cestom koja povezuje kanjon Une sa starim gradom Ostrošcem na vrhu visoravni, malo prije samog Cazina. Taj kratki komad zavojitog puta od neka 4 kilometra već godinama je domaćin naše najbolje i najpoznatije brdske trke, a takmičari i trkaći automobili iz cijele Evrope dolaze ovdje dokazati se i uživati na odličnoj "stazi".

Iako električne automobile uglavnom povezujemo sa ekologijom i štednjom, to ne znači da se s njima ne može uživati iza upravljača. Tako nam je i Volkswagen ID.3 sa vrlo niskim težištem mase, zadnjim pogonom, ali i obrtnim momentom od 310 Nm koji je dostupan na prvi dodir papučice "gasa", pokazao da u zavojima i "strujići" mogu biti zabavni. Unutar zakonskih ograničenja brzine popeli smo se uz slavnu "Krajišku zmiju" i došli do tvrđave Starog grada Ostrošca, koji je na listi nacionalnih spomenika Bosne i Hercegovine.

Kula Ostrožac - Cazin (Foto: E. Z./Klix.ba)
Kula Ostrožac - Cazin (Foto: E. Z./Klix.ba)

Još malo upijanja zelenila, sjajnog pogleda na kanjon Une i dvorac koji i radnim danom plijeni pažnju brojnih turista, te sada definitivno moramo nastaviti do ProCredit punjača u Cazinu. Zabava kroz zavoje i uz brdo uzela je danak na dometu našeg ID.3. Svakako je nama vrijeme za ručak, a za to vrijeme u garaži City Centra u Cazinu tirkizni Volkswagen dobio je dovoljno energije da krenemo nazad.

Električni auti - samo za toplo vrijeme ili?

Naravno, cjelodnevna duga vožnja od nekih 350 kilometara značila je da u povratku moramo planirati više punjenja, ali plan i računica su nam svakako još jedno stajanje kod Mrkonjića i jedno kratko u Travniku. Ipak, ono što definitivno ne treba zaboraviti pored statistike u koju pri planiraju puta s električnim automobilom su i sami vremenski uslovi. Baš kao što smo se početkom godine uvjerili na našem hard testu električnog Peugeota e-208, niske temperature nisu prijatelj dometa električnih automobila, čak i ako ste skromni sa korištenjem klimatizacije i infotainmenta.

Tako je s padanjem noći i temperatura vrlo brzo pala na tek 1 stepen Celzijusa iznad nule, a to je značilo da planirana dopunjavanja moramo raditi znatno duže. Naravno, činjenica da upravo u tom dijelu nemamo dodatne opcije dopunjavanja i da imamo ID.3 sa najmanjom mogućom baterijom nije nam išla na ruku.

Bihać (Foto: E. Z./Klix.ba)
Bihać (Foto: E. Z./Klix.ba)

Postavlja se logično pitanje, jesu li onda električni automobili onda pogodni samo korištenje u idealnim vremenskim uslovima? Naravno da ne. Jednostavno morate odabrati električni auto koji se lakše i bolje nosi s težim uslovima eksplolatacije. Osim veće baterije tu se podrazumijeva i toplotna pumpa zahvaljujući kojoj je energetska efikasnost znatno bolja. Uz toplotnu pumpu lakše ćete zagrijati kabinu s manjim gubitkom dometa, dok će električne komponente i baterije održavati u idealnom temperaturnom području za rad.

Statistika ProCredit Bank i Klix Auto testa:

  • Pređenih kilometara - 700 kilometara
  • Prosječna potrošnja energije - 15,1 kWh/100 km
  • Potrošena električna energija - 105,7 kWh
  • Utrošak novca za električnu energiju - 16,5 KM

Uz broj punjača ključan je njihov raspored i snaga

Uz nedostatak veće baterije i toplotne pumpe naš put je, istina, potrajao znatno duže nego smo isprva planirali, s tim da bi oba ta nedostatka bila prevaziđena jednostavno boljom mrežom punionica. Naime, iako je u Bosni i Hercegovini u zaista kratkom periodu instalirano više od 170 punjača s oko 200 priključaka, činjenica je da su to uglavnom punjači snage od 11 kW koji jednostavno nisu adekvatni za duže i zahtjevnije puteve. Uz to, i dalje u našoj zemlji postoje "rupe" na karti elektromobilnosti zbog kojih ćete u automobilu s manjom baterijom imati tjeskobu zbog dometa i dolaska do sljedećeg punjača.

Rješenje je gradnja brzih punjača, snage od 50 kW i više na kojima, zavisno od automobila, možete dobiti dodatnih 150 ili 200 kilometara dometa za oko nekih pola sata. Iako su skupi i zbog zakonskih propisa komplikovani za instalaciju, činjenica je da tih punjača barem za sada ne treba previše. Dovoljno bi bilo imati po jedan na svakom od glavnih putnih pravaca u našoj zemlji i putovanje sa električnim automobilom zaista bi bilo i ekološki podobno i jeftino ali i vremenski prihvatljivo.

Iako smo naš tirkizni Volkswagen ID.3 s ovom turom doveli do krajnjih granica, činjenica je da smo dugo putovanje odvezli uz minimalan utrošak energije i novca. Tako smo 700 kilometara prešli za svega 16,5 KM, po cijenama energije za domaćinstva i po jeftinoj ili 26,9 KM po skupoj tarifi. Ako to usporedimo sa referentnim Volkswagen Golfom s dizelskim motorom, kao i u prvom dijelu testa, koji u prosjeku troši 5,5 litara dizela na 100 kilometara, dolazimo do velike razlike u utrošku novca. Naime, po trenutnoj cijeni dizela od 3,41 KM po litri, za ovaj put bi nam trebalo 131,2 KM. Već smo i ranije utvrdili da su uštede s električnim autima po kilometru zaista velike, ali upravo na dužim i skupljim putevima to dolazi još više do izražaja.

ProCredit bank charger - Bihać (Foto: E. Z./Klix.ba)
ProCredit bank charger - Bihać (Foto: E. Z./Klix.ba)

U svakom slučaju, nastavljamo s testiranjem zajedno s ProCredit Bank, a u sljedećem nastavku donosimo iskustva s puta u drugi kraj naše zemlje, gdje ćemo opet testirati punjače ali i električni ID.3.

Osnovni podaci o testnom automobilu - Volkswagen ID.3 Pure Performance

  • Cijena osnovnog modela: 84.707 KM - Volkswagen ID.3 Pro (150 kW / 58 kWh, bez olakšica i poticaja)

  • Motor: AC sinhroni električni motor sa stalnim magnetom, smješten nazad poprečno, Maksimalna snaga 110 kW - 150 KS. Maksimalan obrtni moment 310 Nm.

  • Prijenos snage: Pogon na zadnje točkove. Automatski mjenjač sa jednim stepeom prijenosa. Felge prečnika 18 inča, gume dimenzija 215/55 R18.

  • Šasija: Prednji ovjes - McPherson, nezavisni, amortizeri, poprečni stabilizatori. Zadnji ovjes – nezavisni multilink, amortizeri, poprečni stabilizatori. Električni servo-upravljač.

  • Performanse i potrošnja : Ubrzanje od 0 do 100 km/h - 8,9 sec. Maksimalna brzina - 160 km/h. Fabrički deklarisana potrošnja električne energije kombinovano prema WLTP standardu: 14.9-15.1 kWh/100 km. Potrošnja na testu: 14,3 kWh/100 km. Kapacitet baterije: 45 kWh.

  • Dimenzije: Dužina - 4.261 mm. Širina - 1.809 mm. Visina - 1.568 mm. Međuosovinski razmak - 2.770 mm. Zapremina prtljažnika - 385 litara. Težina praznog automobila - 1.706 kg.