Vozili smo osvježeni Škodin duo - Scalu i Kamiq: Pogođen i jako efektan redizajn
Škoda će po dobrom pamtiti proteklu godinu, s obzirom na rekordnu prodaju i isporuku više od 866.000 vozila širom svijeta uz rast od 18,5 odsto. Rekordna je bila prodaja i u BiH, gdje je lokalni uvoznik plasirao više od 2.200 vozila i zadržao lidersku poziciju sa 20 posto tržišta. Mnogi analitičari očekivali su strmoglavi pad Škode nakon povlačenja s ruskog tržišta i gubitka veoma bitne tvornice u jeku invazije Rusije na Ukrajinu. Međutim, češki proizvođač se jako brzo konsolidovao i pronašao način da svoje popularne modele plasira na druga tržišta i nastavi sa praksom dobrih prodajnih brojki.
Ipak, glavnica prodaje i dalje se odvija u Evropi, gdje je lani ključeve svojih novih Škoda preuzelo više od 700.000 kupaca, i to skoro 160.000 njih u Njemačkoj kao Škodinom najvećem i najbitnijem tržištu. Zato je Škoda s razlogom prezentaciju osvježenog dua, Scala i Kamiq, koji dijele jednaku MQB A0 platformu, pogonske motore i mjenjače, ali ne i klasu i profil kupaca, s razlogom odlučila predstaviti u Njemačkoj. Tamo smo upoznali sve novosti vezane za ova dva zanimljiva modela, uključujući i ugodne prve kilometre koje smo napravili u okolini Frankfurta kao finansijskom centru Njemačke i ujedno najrazvijenijem gradu savezne pokrajine Hessen na čijim cestama zaista možete vidjeti veliki broj Škodinih automobila.
Fino ugođeni detalji optike s LED Matrix svjetlima
Dok Kamiq, kao drugi najprodavaniji Škodin model poslije Octavije, nosi bitniji teret na svojim plećima, Scala je opuštenija. Ali nisu opušteni u Škodi, pa su ovom rastegnutom kompaktu, koji je predstavljen 2019. i isporučen u više od 260.000 primjeraka na 57 tržišta širom svijeta, namijenili jedan lagani redizajn s kojim su efektno korigovali konzervativni izgled. Šta je sve novo na ovom modelu čije "peglanje" primjetnih bora i laganu modernizaciju potpisuje Škodin dizajner Dalibor Pantůček? Možda se promjene ne primijete iz aviona, ali Čeh je na Scali napravio lagano osvježenje sa novim branicima, naglašenim rebrima prednje maske, preoblikovanim svjetlosna tijelima i izmijenjenom grafikom. Oblik automobila je ostao isti, ali obim ovih izmijena zaista odaje utisak potpuno novog automobila.
Redizajnirana Škodina maska sada je osmerougaona i nešto uspravnija na Kamiqu nego prije. Prepoznatljive dvostruke letvice karakteristične za Škodine kompaktne SUV modele spajaju se u obliku slova "U" na dnu. Oba modela koriste dnevna prednja svjetla s LED tehnologijom, a kod oba modela sada se po prvi put nude opcijska prednja svjetla s Matrix LED tehnologijom. Na Scali su prednja svjetla tanja nego prije s kristalnim LED modulima podijeljenim u dvije tanke LED trake koje stvarajući novi svjetlosni potpis.
Važnost novih svjetala sa Matrix funkcijom detaljno nam je prezentovao Vilem Holeček, Škodin inžinjer koji je bio zadužen za razvoj prednjih svjetala na Scali i Kamiqu.
"S obzirom na to da Matrix svjetla nisu bila dostupna na prethodnicima, veoma važno nam je bilo da ih razvijemo, prilagodimo i implementiramo na ovim modelima. To je oprema iz viših klasa koja sad može biti dio opreme kompaktnih automobila. Zašto su Matrix svjetla važna? Ova funkcija vozačima omogućava da drže duga svjetla neprekidno uključena bez zaslijepljivanja automobila iz suprotnog smjera. Intenzitet dugih svjetala omogućava svjetlosni snop sa osam modula, a isti je pojačan za 50 posto kod Scale i 40 posto kod Kamiqa", pojašnjava Holeček.
Kamiqova karakteristična podijeljena prednja svjetla imaju nove proporcije. Gornji element sada je tanji i koristi četiri oštro dizajnirana LED modula za dnevna svjetla, kao i animirane pokazivače smjera sprijeda, što je jedinstvena karakteristika za ovaj Škodin model. Zadnja LED svjetala imaju animirane indikatore i novu svjetlosnu grafiku.
Točkovi automobila su takođe aerodinamični, a njihov dizajn je preuzet iz koncepta Vision RS. Verzije Monte Carlo, opremeljene su 17-inčnim i 18-inčnim aluminijskim točkovima bez aero poklopaca. Druge verzije mogu imati točkove sa ovim poklopcima, koji opet poboljšavaju aerodinamiku i smanjuju potrošnju goriva. To pokazuje da čak i funkcionalni dizajn može biti privlačan.
S druge strane, tek oštro oko će pozadi primijetiti nova Škoda slova, ali i zadnja svjetla i branik koji su takođe retuširani. Ovdje je tema ista kao i na prednjem dijelu: svjetla su uža i skladnija, a branik ima oštrije linije i novi rafinirani difuzor.
Interijer: Šest različitih dezena, reciklirani materijali i 8-inčni ekran kao standard
U interijerima kod nove Scale i Kamiqa dostupno je šest različitih odabira opcija dizajna, koji kombinuju inovativne reciklirane materijale i nove dekorativne ukrase. Digitalni ekran od 8 inča sada je uključen kao standard, dok dodaci dolaze grupisani u 13 tematskih paketa i kao pojedinačne opcije. Novost je nivo opreme Selection s izborom između tema Loft, Lodge, Dynamic i Suite. Oba modela su također dobila nove presvlake, ukrasne obloge, tepihe i podne prostirke od recikliranih tkanina.
Vrlo bitno, 8-inčni digitalni ekran sada je standard na svim modelima, dok je 9-inčni ekran, osjetljiv na dodir, dio navigacijskog paketa. Dodatni, prilagodljivi virtuelni kokpit nudi 10-inčni ekran. Po prvi put dostupna je opcijska nadogradnja koja nudi dodatna dva USB-C priključka, svaki sa 45 W snage. Oni omogućuju brzo punjenje pametnih telefona i tableta, a mogu čak i napajati i laptop. Phone Box omogućuje induktivno punjenje pametnog telefona na 15 W i uključuje funkciju hlađenja. S obzirom na trend "povratka" na fizičke prekidače i tastere, kako bi upravljanje Climatronicom bilo još intuitivnije, kontrolna ploča sada ima dodatne fizičke tipke za kontrolu brzine ventilatora, što je prije nedostajalo na ovim modelima, te se klima više ne mora štimati preko ekrana osjetljvog na dodir.
Još efikasniji TSI benzinski motori iz najnovije evo2 generacije
Scala i Kamiq nisu naišli na osudu evropskih birokrata koji forsiraju zelene tehnologije, pa su ispod haube zadržali dokazane TSI motore, ali u unaprijeđenoj evo2 generaciji. Dizel je još ranije “otpao” kod Scale (kod Kamiqa nikad nije postojao), a hibrida kod ovog dvojca nije bilo ranije, pa ni sada. To je vrlo dobro i za bh. tržište, jer neće doći do povećanja cijena na račun kompleksnije hibridne tehnogije, s obzirom da se izbor svodi na tri poznata, ali unaprijeđena turbobenzinca neizmijenjene snage.
Dva osvježena 1.0 TSI trocilindarska motora iz evo2 generacije porodice motora EA211, sa snagom od 95 i 115 KS, sada su još efikasnija, zahvaljujući hardverskim i softverskim poboljšanjima. Među ostalim optimizacijama, to uključuje promjenjivu kontrolu usisnih i izduvnih ventila i turbo punjača promjenjive geometrije (VGT), brizgaljke s deset rupa za još homogeniju smjesu zraka i goriva, kao i novi trosmjerni katalizator s filterom čestica. Budući da je temperaturna otpornost turbopunjača u isto vrijeme povećana na 980 stepeni Celzijusa, optimalan omjer paljenja zrak-gorivo sada je dostupan u širem rasponu. Ono što smo nakon prvih odvezenih kilometara osjetili kod snažnijeg 1.0-litarskog TSI agregata jeste da je snaga nakon podešavanja sada dostupna na nižim obrtajima radilice nego ranije, te je iskoristiva u širem rasponu obrtaja.
Četverocilindarski 1.5 TSI motor od 150 KS koristi poboljšanja koja donosi novi katalizator, koji se može pohvaliti poboljšanom efikasnošću i brže postiže radnu temperaturu. Takođe, dolazi s nadograđenim softverom za ACT+ sistem deaktivacije cilindara.
Ulazni 1.0 TSI sa 95 KS ostaje jedini dostupan sa 5-stepenim ručnim, dok druga dva agregata pružaju mogućnost odabira između 6-stepenog ručnog ili 7-stepenog DSG mjenjača. Vrlo važno, za kupce koji odaberu ručni mjenjač, Škoda je zadržala fino ugođeno kvačilo i jako preciznu i ergonomski oblikovanu palicu mjenjača.
Nova sigurnosna oprema i sistemi pomoći iz viših klasa vozila
Škodin duo među najsigurnijim je vozilima u svojim klasama. Dobro podešeno podvozje i širok izbor modernih sistema pomoći, uključujući i neke iz viših klasa vozila, također osiguravaju visok nivo aktivne sigurnosti u vožnji. U referentnom sigurnosnom testu Euro NCAP, Scala i Kamiq postigli su maksimalnu ocjenu od pet zvjezdica. Zahvaljujući visokom udjelu posebno kaljenog čelika, karoserije oba modela izuzetno su otporne na torziju. Među bitnim standardnim sistemima pomoći su sistemi temeljeni na kameri Front Assist s kontrolom pješaka i prepoznavanjem saobraćajnih znakova, kao i upozorenje vozača na blisko vozilo ispred. Easy Light Assist, sistem koji automatski uključuje i isključuje kratka svjetla, kao i sistem kontrole pritiska u gumama (TPM+) novi su dodaci na svim modelima. Od nivoa opreme Selection naviše, tempomat s limitatorom brzine i LED prednja svjetla za maglu također su dio serijske opreme.
Oba modela mogu posjedovati do devet zračnih jastuka. Uz standardni set "jastuka", zračni jastuk za koljena vozača i stražnji bočni zračni jastuci dostupni su opcijski. Sigurnosni paket uključuje i Crew Protect Assist, koji automatski zatvara otvorene prozore i trenutno zateže pojaseve prednjih sjedišta u slučaju neizbježnog sudara. Travel Assist, poznat iz viših segmenata vozila, uključuje Adaptive/Predictive Adaptive Cruise Control i Adaptive Lane Assist. Adaptive Lane Assist prepoznaje čak i privremene oznake, naprimjer pri radovima na cesti i, po potrebi zadržava vozilo u traci. Side Assist upozorava na vozila koja se približavaju odzada do udaljenosti od 70 metara.
Nove Simply Clever funkcije
Pored poznatih Simply Clever klasika kao što je strugač za led s mjeračem dubine gaznog sloja gume u poklopcu rezervoara za gorivo, koji je sada napravljen od reciklirane plastike, druge Simply Clever karakteristike su takođe našle svoju primjenu u Scali i Kamiqu. Po prvi put u ovim modelima dostupna je virtuelna pedala za električna vrata prtljažnika.
Također, novost su džepovi za pametne telefone na naslonima prednjih sjedišta koji doprinose udobnosti putnika pozadi, baš kao i prenosna kutija s fleksibilnim držačem za čašem. Putnici u nju mogu smjestiti male predmete. U verzijama sa sportskim sjedištima sada je dostupan i držač za tablet. Praktičan dizajn zadnjeg branika znači da automobil sa i bez kuke za vuču izgleda potpuno isto, jer se branik ne razlikuje. To je takođe jedna od karakteristika Simply Clever dizajna.
Brojke i komercijalizacija na bh. tržište
Kupci su dobro prihvatili ovaj Škodin dvojac, što potvrđuje činjenica da su oba modela među deset najprodavanijih vozila u Evropi u svojim segmentima. Sveukupno, više od 670.000 primjeraka ova dva modela proizvedeno je u Škodinoj glavnoj tvornici u Mladá Boleslav do danas i isporučuje se kupcima na više od 60 tržišta u svijetu, uključujući i bh. tržište gdje je Škoda od 2020. godine isporučila više od 1.200 primjeraka Scale i Kamiqa. Osvježni Scala i Kamiq na bh. tržište stižu početkom marta, a tada ćemo saznati i cijene.