Vozili smo Škodu Octaviju RS: Dionicama WRC-a pa na uzbudljivu stazu Grobnik!
Nije to bila samo obična vožnja, nego dobro osmišljen scenarij koji nas je vodio od Zagreba autoputem i rutama utrke Croatia Rally u sklopu Svjetskog reli šampionata (World Rally Championship - WRC) pa sve do poznate staze Grobnik kod Rijeke.
Nakon preuzimanja našeg automobila na aerodromu u Zagrebu, uslijedila je vožnja duga 170 kilometara, što autoputem, živopisnim krajolicima kojima prolazi i WRC karavan, a onda dalje do Grobnika. Riječ je o stazi napravljenoj 1978. godine, koja zadovoljava striktne standarde FIA-e i FIM-a. Ovu stazu svake godine posjećuje sve više vozača trkaćih automobila, a dolaze čak i oni koji su stekli svjetsku slavu. Staza nema noćnu rasvjetu, tako da ju je najbolje koristiti tokom dana. Od 2018. godine Grobnik ima novi asfalt, 5.200 tona mase prekrilo je oko 5.110 kvadratnih metara staze, a postavljeno je ukupno 2.500 metara novih ivičnjaka propisanih standardima. Zamijenjena je zaštitna ograda, dok su zone izlijetanja proširene i unaprijeđene.
Octavia s najpoželjnijom oznakom
No, posvetimo se Octaviji s njenom najpoželjnijom oznakom RS. Kao što je poznato, oznaka RS se koristi za najviše sportske verzije Octavije još od 2000. godine, tako da je prisutna već 25 godina i trenutno je u svojoj četvrtoj generaciji. Aktuelan je osvježeni model, koji je nastavio tradiciju Octavije RS kao najdinamičnijeg Škodinog modela s motorom s unutrašnjim sagorijevanjem. Uprkos prestižnoj RS oznaci i sportskoj prirodi, kompromisa koji se odnosi na udobnost i vrijednost za uloženi novac zaista nema. Dokaz teme je i činjenica da je Octavia Combi RS osvojila prestižnu nagradu Golden Steering Wheel 2024 u kategoriji automobila srednje veličine. Osim toga, Octavia je dobila brojne međunarodne nagrada među kojima je i Red Dot Award 2020.

Njeno najveće pojedinačno tržište je Njemačka, a u ovoj zemlji je dobila niz priznanja koje uključuju nekoliko Best Car nagrada njemačkog magazina "Auto, motor und sport". Također, model je dobio nagradu 2021 Fleet Derby u "rodnoj" Češkoj Republici, kao i razne Family Car nagrade u Velikoj Britaniji. Octavia RS je definitivno voljen, cijenjen i poželjan model, a do danas je prodana u više od 350.000 primjeraka. Najveća tržišta su već pomenute zemlje, Njemačka s 46,5 posto ukupne prodaje, Češka Republika s 8,8 te Velika Britanija sa 7,5 posto.
Snažniji motor i novi sportski izduvni sistem
Za Škodu je razvoj Octavije RS značio uvođenje poboljšanja koja zaista imaju svrhu, Novi 2,0-litarski TSI motor razvija 265 KS, što je 20 KS više u odnosu na prethodnika, kao i 370 Nm obrtnog momenta. Ovaj motor je isključivo uparen sa sedmostepenim DSG automatskim mjenjačem, putem kojeg se snaga prenosi na prednje točkove. Za ubrzanje od 0 do 100 km/h potrebne su 6,4 sekunde u slučaju limuzine, dok Combi, odnosno karavan, do "stotke" stiže za 6,5 sekundi. Maksimalna brzina obje karoserijske izvedbe ograničena je na 250 km/h.
Riječ je o EA888 motoru, koji zadovoljava EU6 EB emisioni standard. Prošao je opsežnu optimizaciju, dok je glavni fokus bilo povećanje efikasnosti uz održavanje odličnih dinamičkih performansi. DSG mjenjač (DQ 381( je pouzdan i brz, a u rezervoar stane 50 litara goriva.

Važno je istaći da je Octavia RS opremljena novim sportskim izduvnim sistemom i to u standardnoj opremi. U modu vožnje Sport, ECU jedinica omogućava "oštriji" odgovor na pritisak papučice gasa, kao i na smanjenje brzine. Osim toga, nova Octavia RS nudi Emotion Start funkciju, koja se aktivira dugim pritiskom na dugme "start". Tada se broj obrtaja povećava na 2.100 obr/min tokom pokretanja motora, što rezultira agresivnijim zvukom.
Spuštena sportska šasija i progresivno upravljanje
Standardna oprema za Octaviju RS uključuje sportsku šasiju s kraćim oprugama i specifičnim amortizerima s krućim podešavanjem, što je omogućilo da model bude bliži tlu za 15 mm odnosu na standardnu verziju. Zajedno s novorazvijenom funkcijom progresivnog upravljanja i elektronski kontrolisanim diferencijalom s ograničenim proklizavanjem, sve ovo osigurava odlično prijanjanje i dinamičnu vožnju u svakoj situaciji. Prilagodljivi DCC sistem (Dynamic Chassis Control) specifičan za RS dostupan je opciono, a omogućava vozaču da bira između Normal, Comfort, Sport i Individual moda za podešavanje šasije.

Octavia RS je opremljena i MacPherson ovjesom s donjim trouglastim karikama i torzijskim stabilizatorom na prednjoj osovini, kao i multi-link ovjesom s jednom uzdužnom i tri poprečne ruke te torzijskim stabilizatorom na stražnjoj osovini. Octavia RS ekskluzivno ima gume visokih performansi, koje su dizajnirane za dinamičnu i sportsku vožnju. Ove gume osiguravaju poboljšano prijanjanje i kraći put kočenja.
Napredna tehnologija diferencijala
Octavia RS posjeduje VAQ, koji je prvobitno proizveden za automobilske utrke. To je elektrohidraulično kvačilo s više lamela, koje može "zaključati" brzinu okretanja pogonskih točkova preko diferencijala. Integrisana upravljačka jedinica omogućava prediktivnu kontrolu obrtnog momenta kako bi se spriječio gubitak prijanjanja. S maksimalnim zaključanim obrtnim momentom od 1.600 Nm, ovo je performance alternativa za XDS+ funkciju standardnih modela Octavia, koji se mogu nositi sa do 500 Nm obrtnog momenta.
VAQ sistem radi u dva moda vožnje, Normal i Sport, a pokazao se korisnim u različitim situacijama. Kada se suočava sa zavojem, on usmjerava više obrtnog momenta na vanjski točak, čime omogućava brže skretanje održavajući stabilnost. Kada se vozilo kreće pravolinijski na površini gdje je prijanjanje na desnoj strani ispod nivoa prijanjanja na lijevoj, tada se više obrtnog momenta usmjerava na točak na ovoj površini s većim prijanjanjem, što omogućava bržu i stabilniju vožnju. Kočioni sistem Octavije RS čine ventilirani diskovi dimenzija 340x30 naprijed i 310x22 nazad. Kočiona kliješta imaju po jedan klip te osiguravaju odlične performanse kočenja, optimalne u odnosu na snagu motora.
Standardna LED Matrix prednja svjetla i ekskluzivni dizajni RS felgi
Brojni prepoznatljivi RS detalji naglašavaju sportski izgled automobila. Okvir rešetke hladnjaka, okviri prozora i bočni retrovizori su u crnoj boji visokog sjaja, kao i krovni nosači u slučaju Octavije Combi RS. Još crnih ukrasnih detalja je prisutno naprijed, a nazad dominira crni difuzor. U tipičnom RS stilu, stražnji branik sadrži i reflektirajući element koji se proteže cijelom dužinom. Bočni stražnji prozori i stražnje staklo su zatamnjeni. Atraktivnosti automobila dodatno doprinose standardne crne i aerodinamički optimizovane 18-inčne Comet felge, koje su ekskluzivne za Octaviju RS. Ovaj set felgi je opciono dostupan u sjajnoj crnoj boji. Također, kupci mogu dobiti nove 19-inčne polirane Elias felge u srebrnoj ili antracit boji s velikim crnim aerodinamičkim detaljima.

RS modeli su jedine verzije Octavije koje imaju LED Matrix prednja svjetla u standardnoj opremi. Nazad su LED stražnja svjetla s animiranim pokazivačima smjera i animiranom Coming/Leaving Home funkcijom. Električna vrata prtljažnika s virtuelnom papučicom i naprednom KESSY funkcijom su također dio standardne opreme. Novi RS logotip je prikazan na vanjskoj oznaci, kao i u unutrašnjosti.
Sportski dizajnirana unutrašnjost
Unutrašnjost Octavije RS uglavnom je crne boje. U paketu standardne opreme su 13-inčni centralni ekran i navigacijski sistem, kao i automatski pokrivač prtljažnog prostora kod verzije Combi. U unutrašnjosti se nalaze sportska sjedišta s integrisanim naslonima za glavu, novi RS logotip i presvlake od tkanine s crvenim koncem prošivenim bočnim potporama.
Dizajerski dio armaturne ploče pokriven je neoprenom i sadrži konac crvene boje, koji pravi lijep kontrast. Na oblogama vrata je umjetna koža. Ukrasne letvice na vratima su u sjajnoj crnoj boji, dok armaturna ploča sadrži karbonske detalje u crnoj boji.
Ispred vozača je trokraki multifunkcionalni sportski upravljač s lopaticama za promjenu stepena prijenosa. Upravljač je presvučen kožom, a lopatice imaju izgled nehrđajućeg čelika.

U opcionom paketu RS Suedia Design Selection, sportska sjedišta imaju perforirane presvlake načinjene od Suedia mikrovlakana i umjetne kože. Tu je i dodatni crveni konac na površini sjedišta i naslonima. Ergonomska udobna sjedišta opremljena su funkcijama elektronskog podešavanja, a posjeduju i funkciju memorije i podešavanja dubine jastuka sjedišta. Prilagodljiva lumbalna potpora i funkcija masaže također su u standardnom paketu opreme. Kombinacija Suedia materijala i umjetne kože se može pronaći na panelima vrata u RS Suedia Design Selection paketu opreme. Dizajnerski dio armaturne ploče je pokriven Suedia materijalom i sadrži dva reda kontrastnog crvenog konca.
Prvi dojmovi i pređeni kilometri
Nakon što smo isprobali Octaviju RS na nekoliko frontova, poslije dva dana smo stekli neke prve dojmove. Pozitivne stvari su svakako njen atraktivan vanjski izgled, jer svojim dizajnom privlači pažnju gdje god se pojavi. Njena prostrana i kvalitetno izrađena unutrašnjost opremljena naprednom tehnologijom, ugodno je mjesto za boravak, a istovremeno odiše sportskim duhom. Rekli bismo, recept za uspjeh čak i u vrijeme ogromne popularnosti SUV-ova, u kojem su limuzine odavno počele padati u drugi, treći plan.
Njene vozne karakteristike također su na visokom nivou bez obzira na scenarij, bilo da je riječ o kraćim relacijama u gradu, ugodnim i bezbrižnim dužim putovanjima ili jednostavno slobodnom vremenu izdvojenom za nešto oštriju vožnju tamo gdje je to legalno. Porodici će definitivno poslužiti kao praktičan i udoban automobil za svaki dan, dok će pokazati svoju sportsku stranu kada je to potrebno. U to smo se uvjerili na našem putovanju od Zagreba do Rijeke, vozeći se autoputem, urbanim i ruralnim dionicama, a dobro smo se zabavili i na stazi, gdje je model pokazao da RS oznaku ne nosi samo za ukras te je demonstrirao svoju respaktabilnu sportsku stranu.

U "jačoj" vožnji se automobil pokazao itekako sposobnim, posebno u zavojima, uz optimalnu kontrolu i prijanjanje. Upravljanje je precizno, dok upravljač prenosi dovoljno osjećaja vozaču. Zvuk sportskog izduvnog sistema je nešto "smjeliji i oštriji", što je svakako pozitivno. Pomenuti kočioni sistem je sasvim primjeren za dostupnu snagu i težinu automobila, a odziv na papučicu gasa brz. Sjedišta su istovremeno udobna, ali ne premekana i sasvim dobro drže tijelo u stabilnom položaju.
S druge strane, neki će kao manu navesti nedostatak izbora manuelnog mjenjača, no to je definitivno stvar ukusa. Također, navigacija bi mogla biti preciznija, jer poneka zakašnjela reakcija može dovesti do pogrešnog odabira putanje i stvoriti nervozu kod vozača. Ipak, ništa što se ne može riješiti u narednom periodu.
Dostupnost i cijena u BiH
Octavia RS je već dostupna kupcima u našoj zemlji koji je mogu naći i na konfiguratorima Škoda BiH po cijeni od 73.809 KM.