Zašto su nestali žuti farovi sa automobila i da li će se vratiti na scenu?
Renault je evocirajući prošla vremena nedavno na konceptima Fl4wer Power I R17 Restomod najavio mogućnost povratka žutih farova. Ovaj potez Renaulta može biti još jedna nostalgična operacija, ali postavlja pitanje – hoće li žuti farovi ponovo postati stvarnost?
Fl4wer Power nije samo omaž prošlosti, već bi mogao označiti i novi trend u dizajnu automobila, sličan onom osvijetljenih rešetki ili spojenih LED traka na stražnjim dijelovima modernih vozila. Sa svojim žutim farovima, ovaj automobil evocira šezdesete godine i hipi kulturu, modernizujući kultni Renault 4, koji simbolizuje slobodu i jednostavnost.
Historijska važnost žutih svjetala
Žuta prednja svjetla su duboko ukorijenjena u historiju francuskih automobila. Između 1937. i 1992. godine, sva vozila registrovana u Francuskoj morala su imati žute farove, što je bio jedinstveni nacionalni standard. Prvobitno su ih zahtijevale vojne vlasti kako bi razlikovale francuska vozila od neprijateljskih u potencijalnim ratnim situacijama.
Tehnički, žuta svjetla su imala prednosti u lošim vremenskim uslovima, poput magle i kiše, jer su smanjivala odsjaj. Logika je bila da je žuta nijansa smanjila odsjaj čak i kad su duga svjetla ostala uključena. To je pomagalo vozaču da smanji umor očiju nakon višesatne vožnje noću ili po lošim uslovima. Najbolji primjer su trkaći automobili koji u trkama izdržljivosti koriste ovakva svjetla iz gore navedenih razloga.
Međutim, njihova praktičnost je kasnije dovedena u pitanje, pa je Francuska među zadnjima 1993. godine usvojila bijele farove, pridružujući se standardima ostatka Evrope. Danas su žuti farovi dozvoljeni samo na starijim automobilima u nekim zemljama poput Francuske i Italije.
Čak je i BMW krenuo s ponovnim uvođenjem selektivne žute boje na modelu M8 Gran Coupe, jer ona pruža poboljšane mjere zaštite pri vožnji u nepovoljnim vremenskim uslovima. Tradicionalna dnevna svjetla koja osvjetljavaju plave i bijele nijanse često izazivaju intenzivan odsjaj kada se reflektuju od snijega, magle i kiše. Ovaj odsjaj je zapravo odgovoran za veliki broj nesreća. Prisustvo žutih farova može pomoći vozačima da izbjegnu incidenate tako što će značajno smanjiti odsjaj u lošim vremenskim uslovima.
Većina država postavlja ograničenja kada su u pitanju dodatna svjetla jer predstavljaju rizik od ometanja drugih vozača. Međutim, budući da je BMW izričito ugradio ovu funkciju samo u dnevna svjetla, ona ne krše bilo koje trenutne standarde vozila. Vozač M8 Gran Coupea i dalje uključuje bijela svjetla koja osvjetljavaju cestu noću, izbjegavajući bilo kakav potencijalni sukob sa zakonskim propisima.
Budućnost žutih farova
Iako povratak žutih farova na velika vrata nije izgledan zbog evropskih propisa, Renaultovi koncepti koriste nostalgiju i retro estetiku da privuku pažnju. Žuta svjetla bi se mogla pojaviti u limitiranim serijama ili na konceptnim vozilima, evocirajući bogatu historiju automobila. Renault je istovremeno uspio da modernizuje simbol prošlosti i ponovo ga učini privlačnim.
To nas navodi na zaključak da Renault vjerovatno neće pokušati tražiti izmjenu evropskih propisa, koji za automobile homologirane od 31. jula 2016. ima za obavezu korištenja bijelih farova, ostavljajući slobodan izbor između bijele i selektivno žute boje samo za maglenke.
Na kraju, savremena LED tehnologija već sada može uspješno otkloniti sve mane koje su se ranije pripisivale žutoj boji.