Oglasio se Ombudsman
50

Bosanci i Hercegovci se žale na turističke paket-aranžmane i usluge prijevoza

S.H.P.
Ilustracija: Shutterstock
Ilustracija: Shutterstock
Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH je u skladu odredbama Zakona o zaštiti potrošača u BiH donijela preporuke za pružatelje turističkih paket-aranžmana i pružatelja pojedinačnih usluga prijevoza.

Iz Intitucije ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH podsjećaju da je odlukom o proglašenju nastanka stanja prirodne ili druge nesreće na teritoriju Bosne i Hercegovine Vijeće ministara BiH je proglasilo stanje prirodne nesreće.

Odlukom nadležnih tijela EU, također je donesena privremena zabrana na putovanja u EU koja nisu neophodna. To je imalo za posljedicu obustavu turističkih paket aranžmana, kao i usluga prijevoza, kao i problem u vezi prava potrošača na povrat djelomično ili potpuno uplaćenih sredstava na ime turističkih paket angažmana, kao i pojedinačnih usluga prijevoza.

"Ombudsman za zaštitu potrošača u BiH je zaprimio veliki broj upita, informacija i žalbi potrošača koje se odnose na turističke paket-aranžmane, kao i pojedinačne usluge prijevoza i probleme u vezi s tim. Potrošači se žale na pružatelje turističkih paket - aranžmana koje umjesto izvršene uplate na ime putovanja nude vaučer koji potrošač može iskoristiti do kraja 2021. godine. Kao obrazloženje navode da su sredstva uplaćena hotelu i prijevozniku. Također, predmet žalbi jesu zahtjevi za povrat sredstava na ime prijevoznih karata na ime putovanja, koje se potrošačima osporava", stoji u saopćenju.

Iz Institucije ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH konstatiraju da je obzirom na proglašeno stanje nepogode uzrokovane pojavom korona virusa ugrožen položaj kako pružatelja turističkih paket–aranžmana i pružatelja pojedinačnih usluga prijevoza, tako i ekonomski položaj potrošača.

Međutim, pružatelji turističkih paket–aranžmana kao pravne osobe imaju obavezu izvršiti povrat plaćenih sredstava ako je otkazano putovanje.To ne uključuje naknadu štete i predstavlja pravo potrošača. Također, propisana je obaveza trgovca da ukoliko je usluga izvršena nepravilno ili djelomično da u skladu sa zahtjevom potrošača istu ponovo obavi ili dovrši, odnosno, smanji cijenu iste.

"Odredba članka 33. Zakona o obveznim odnosima u civilnom vazduhoplovstvu propisuje obavezu vazduhoplovnog operatera da putniku izvrši povrat novca ili preusmjeravanje u skladu s njegovim izborom", stoji u saopćenju.

Potrošač kao korisnik usluge ima pravo na povrat uplaćenih sredstava što ne podrazumijeva naknadu štete.

"Povratom vaučera umjesto novca dovodi se u pitanje načelo ravnopravnosti stranaka. Entitetskim zakonima o turizmu nije propisan vaučer. Odredbe Zakona o zaštiti potrošača u BiH niti u jednoj odredbi ne pominju vaučer, nego povrat kapare koju je uplatio potrošač. Pravo potrošača je da izabere hoće li to biti vaučer ili ne, odnosno, zamjensko putovanje, sve u skladu izbora potrošača, odnosno, ugovoru sa organizatorom putovanja i/ili prijevoznikom, jer stranke ne bi bile ravnopravne ukoliko bi gore navedeni donijeli odluku o izboru umjesto potrošača", stoji u saopćenju.

Zbog toga se donose sljedeće preporuke za pružatelje turističkih paket–aranžmana i pružatelje pojedinačnih usluga prijevoza:

  • Izvršiti povrat uplaćenih sredstava u skladu s ugovorom o pružanju turističkih paket –aranžmana i u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača u BiH u roku od 30 dana od dana prijema pisane obavijesti od strane potrošača, odnosno, omogućiti pravo potrošača na izbor;

  • Izvršiti povrat sredstava na ime uplaćene karte prijevoza u roku od sedam dana od dana prijema pisane obavijesti od strane potrošača.