Hrvatska: Tržište digitalnog oglašavanja poraslo za 21 posto, ulaganja oko 110 miliona eura
Na temelju prikupljenih podataka prognozira se nastavak rasta od čak 12 posto u 2023. godini.
Nakon što je IAB Croatia, zajednica vodećih digitalnih stručnjaka u Hrvatskoj, prošle godine predstavila prvu hrvatsku procjenu investicija u online oglašavanje, opsežno istraživanje nastavljeno je sa globalno provjerenim metodama i stručnjacima.
Time je hrvatsko tržište drugu godinu dobilo vrijedne podatke na temelju istraživanja profesionalne i nezavisne organizacije kojoj je u fokusu razvoj digitalnog i interaktivnog marketinga, a okuplja ključne aktere na tržištu prateći globalnu metodologiju.
"Na tržištu koje je iznimno dinamično i prepuno izazova, kao komunikatori ne možemo si dopustiti neupućenost", poručila je Rajna Cuculić (GroupM), članica Uprave HURA-e i IAB-a Croatia, prenosi ICT Business.
Ističe da moraju znati gdje su im korisnici.
"Uvidi IAB Croatia Online Media AdEx-a stoga su iznimno dragocjeni, a u IAB-ovu razgovoru na Danima komunikacija imat ćemo priliku zajedno sve detaljno prokomentaristi", poručila je Cuculić.
Hrvatsko tržište online media oglašavanja prema istraživanju IAB Online Media AdEx kontinuirano raste, u skladu s globalnim trendovima.
U 2022. godini njegova se vrijednost procjenjuje na više od 110 miliona eura, što, unatoč ranijim optimističnim prognozama, premašuje sva očekivanja te predstavlja porast od 21 posto u odnosu na 2021. godinu. Za 2023. godinu procijenjen je rast od 12 posto, čime domaći online sektor, kao važan čimbenik na evropskoj karti, zauzima sve važniju poziciju.
"Mnogi su čimbenici u 2022. godini pozitivno utjecali na daljnji rast digitalnog oglašavanja u Hrvatskoj. Zahvaljujući prošlogodišnjem istraživanju IAB-a Croatia povećala se svjesnost javnosti o ulaganjima u online oglašavanje u Hrvatskoj", izjavio je Vjekoslav Srednoselec (dentsu Croatia), član radne skupine za IAB Croatia Online Media AdEx.
Nova vrsta oglašavanja
Ističe da se stvorio dodatan optimizam dobrom turističkom sezonom i povećanom potrošnjom u drugoj polovici godine, uključujući i Svjetsko nogometno prvenstvo.
"Međutim, novi izazovi očekuju se tokom cijele 2023. godine, primarno pod pritiskom inflacije i ostalih ekonomskih kretanja. Kvalitetno i strateški pametno ulaganje u oglašavanje sada je važnije nego ikada", naveo je Srednoselec.
Najveći udio u ukupnom iznosu, kao i prošle godine, u 2022. godini ostvaruje display oglašavanje (statični, animirani i videoformati) s 41 posto, nakon čega s 30 posto slijedi oglašavanje na društvenim mrežama, a potom oglašavanje na tražilicama s 20 posto udjela u ukupnoj investiciji.
Procjenjuje se da će ti kanali nastaviti dominirati i u 2023. godini, a očekuje se i značajan porast ulaganja u influencere u 2023. od čak 63 posto u odnosu na 2022. godinu, dok se povećanje ulaganja u sadržajni marketing procjenjuje na također visokih 41 posto u odnosu na 2022.
Više od trećine ulaganja u display odnosi se na videoformate, a čak 60 posto display oglašavanja zakupljuje se programatski, što je porast u odnosu na prošlogodišnjih 55 posto. U skladu s prošlogodišnjim predviđanjima, oglašavanje na mobilnim uređajima nastavlja rasti te u 2022. čini visokih 76 posto display oglašavanja.
Većina videooglašavanja odvija se na mobilnim uređajima (83 posto), dok se 17 posto videooglašavanja prikazuje korisnicima desktop uređaja.
Dominacija kompanije Meta
U oglašavanju na društvenim mrežama postojana je dominacija kompanije Meta Inc: Facebook je s ranijih 54 posto porastao na 58,6 posto u 2022. godini, dok Instagram drži 37,5 posto.
Ostale mreže, među kojima su najzastupljeniji LinkedIn (1,5 posto) i Snapchat (1,2 posto), sve zajedno čine manje od 4 posto udjela u oglašavanju na društvenim mrežama. Globalne platforme u vodstvu su i kada je riječ o videooglašavanju: 58 posto ulaganja odlazi na YouTube, a dodatnih 25 posto na Facebook.
"Social je u značajnijem porastu, iako se činilo da neće tako rasti, odnosno da će rast biti usporeniji. Platforme su se počele sve više prilagođavati novonastalim uslovima, prvenstveno cookielessu i usmjeravanju na first party datu, gdje se kroz drugačiji pristup i prikupljanje podataka bolje optimiziraju, što rezultuje generiranjem boljih rezultata oglašivača te samim time većom potrošnjom", rekao je Boris Zatezalo.
Kategorija Classifieds, koja se odnosi na objave individualnih oglasa korisnika, a koja jest dio IAB standarda nije prikazana u ovom izvještaju, no obuhvaćena je istraživanjem po kojem se vrijednost kategorije u 2022. godini procjenjuje na dodatnih 16 miliona eura, što je porast u odnosu na ranijih 15 miliona.
"IAB-ova Online Media AdEx godišnja studija predstavlja globalni standard industrije i benchmark je za procjenu stanja struke u cijelom svijetu. IAB-ovi članovi u Hrvatskoj i radna grupa IAB-ovih stručnjaka ponovno su odradili sjajan posao, a gledajući dobivene rezultate i složnost naših stručnjaka oko predviđanja za 2023., jasan je zaključak – budućnost je digitalna", poručila je Dunja Ivana Ballon, direktorica IAB-a Croatia i HURA-e.