Niski pad nacionalnih kompanija: Mogu li avioprijevoznici u BiH i regiji opstati na tržištu
Budžetski vjetar u leđa kompanijama u Hrvatskoj i Srbiji
Alen Šćuric, stručnjak za aviosabraćaj iz Zagreba, ocjenjuje u izjavi za Klix.ba da nacionalne aviokompanije u Hrvatskoj i Srbiji, koje u okruženju konsolidacije i velikih svjetskih aviokompanija, olako mogu doživjeti sudbinu slovenske nacionalne aviokompanije Adria Airways.
"Sve zavisi od njihovih vlada. Ako njihove vlade u jednom momentu dignu ruke od tih kompanija, u smislu da ih ne žele subvencionirati sa ogromnom svotom novca, onda sigurno da hoće doživjeti sudbinu Adira Airwaysa. Prepustiti te kompanije svom tržištu dovelo bi do njihovog gašenja, u prvom redu radi nedostatka novca i potencijala. Male kompanije teško mogu preživjeti u okruženju konsolidacije i velikih kompanija koje melju sve pred sobom. S druge strane, Croatia Airways se ne može pohvaliti dobrim menadžmentom. Za Air Serbiu se to trenutno ne može reći", kazao je Šćuric.
Napominje da je nacionalnim aviokompanijama u Hrvatskoj i Srbiji, pored velikih svota novca koje se u njih ulažu, potreban kvalitetan menadžment i bolja poslovna filozofija da bi imale šansu da opstanu na međunarodnom tržištu.
"Kvalitetan menadžment bi mogao pronaći svoju nišu na lokalnom tržištu kako ne bi doživjeli sudbinu Adria Airwaysa. Croatia Airlines bi tu sudbinu već doživjela da nakon sedam godina, kada je dobila 106 miliona eura, ponovo nije dobila 33 miliona eura. U protivnom ne bi imali sredstava za tekuće održavanje. Air Serbia također dobija značajna budžetska sredstva. To sada možemo okarakterisati kao investicije, dokapitalizacija, subvencija... To jeste ozbiljna pomoć nacionalnim aviokompanijama, ali da njih nema Croatia Airlines ne bi imala domaćih linija prema Zagrebu. Sve je stvar matematike, morate vidjeti koliko novca se ulaže i šta iz toga proizlazi", rekao je Šćuric.
Diletantski potezi menadžmenta u Sloveniji
Slovenska aviokompanija Adria Airways proglasila je 1. oktobra stečaj, od kada je krenuo lov na njihovih 16 linija s ljubljanskog aerodroma. Za njihovo preuzimanje se, u prvom redu, utrkuju evropske aviokompanije. Prema pisanju hrvatskih medija, Croatia Airlines nije među njima.
"Adria Airways je morala propasti, u prvom redu zbog lošeg menadžmenta. Nećemo se zavaravati, riječ je o kompaniji koja nije imala nikakvog iskustva u zračnom prometu i koja je napravila mnogo grešaka što ih druge kompanije sebi ne bi dozvolile. Samo jedna od tih pogrešaka bi kod velikih i bitnih kompanija mogla značiti bankrot. Naravno, tu je i problem malog teritorija, slabog turizma, velikog broja aerodroma u neposrednoj blizini Slovenije", istakao je Šćuric.
Podsjeća kako Slovenci kao redovnu praksu koriste letove iz Zagreba, Venecije, pa čak i Beča, Budimpešte, Klagenfurta, Graza i drugih gradova.
"Bio je to zaista težak posao za Adria Airways, ali svako tržište ima takvih problema pa kompanije uspijevaju opstati, pa čak i dobro poslovati. Primjer je Air Baltic. Latvija je također mala država, nema turističkih potencijala, okružena je velikim aviokompanijama. U tom smislu je Adria Airways imala čak manje posla i manje problema od Air Baltica, ali ono što je njihov menadžment uradio bilo je stvarno diletantski. Ne treba se čuditi što je Adria Airways imala tako velike dugove i naposljetku otišla u stečaj. Bilo je to neminovno u tim okolnostima", kategoričan je Šćuric.
Ima l' Fly Bosnije tu?
Aviokompanija FlyBosnia razmatra, kako smo ranije javili, mogućnosti izmještanja operacija na aerodrome u Tuzli i Mostaru zbog visokih troškova koje imaju prema Međunarodnom aerodromu Sarajevo.
Alen Šćuric objašnjava da je Fly Bosnia pokazala da može potpuno drukčije poslovati od BH Airlinesa kojem je osnovni problem bio nepotizam, korupcija, nedostatak vizije i nekvalitetan kadar, ali da će njihov opstanak zavisiti isključivo od poteza menadžmenta novoformirane kompanije.
"FlyBosnia je loše krenula, određeni potezi su bili loši. Nisam siguran da li će toliko loši potezi naštetiti kompaniji, ali svako mora proći te 'porođajne muke'. Njima je to lakše jer iza njih stoji veliki kapital. Sada to već bolje izgleda. Govorimo o kompaniji koja je pokrila svoju nišu i izazvala reakciju velikih igrača. Low-coast avioprijevoznik iz Saudijske Arabije je preko reda uveo neke linije prema Sarajevu i sada je to treća destinacija u Evropi gdje oni lete. Vidjeli su opasnost u aviokompaniji FlyBosnia. To znači da su zaprijetili daleko ozbiljnijim avioprijevoznicima", rekao je Šćuric za Klix.ba.
Šćuric napominje da plan menadžmenta aviokompanije Fly Bosnia za sada nije loš, ali da je upitno hoće li moći preživjeti nedostatak tržišta zimi, potencijalnih pogrešaka menadžmenta, udare konkurencije...
"Ima to sve skupa glavu i rep. Treba znati da mali udarac na tržište može uništiti tako krhku i malu kompaniju, da ne govorimo o potencijalnim lošim potezima mendžmenta. Sve što je planirano može biti meta velikih igrača i uništiti ih za nekoliko dana. Drugim riječima, igraju pametnu igru gdje su veliki lavovi. Puno je faktora koji mogu utjecati na to. Pitanje je koliko će kapitala imati", kazao je Šćuric.
Bh. novinar Alen Jazić, koji prati teme vezane za aviosaobraćaj, napominje za Klix.ba kako je Fly Bosnia jedina domaća kompanija u BiH, pored jedne minijaturne koja se bavi prijevozom tereta malim avionima.
"Još uvijek je nejasna namjera kompanije Fly Bosnia. Trenutno sa dva aviona imaju dvije stalne linije. Tokom tri mjeseca postojanja su imali više sezonskih linija. Za sada je to po meni kombinacija prodaje turističkih aranžmana u kombinaciji sa letovima. Nešto poput Tomasa Cooka, kompanije koja je nedavno bankrotirala. Najavljuju dolazak novih aviona u flotu i uvođenje novih linija, što povećava troškove i rizik", ocijenio je Jazić za Klix.ba.
Šta je ostalo od BH Airlinesa?
Alija Jazvin, sindikalac iz BH Airlinesa, izjavio je za Klix.ba kako se od 2016. godine, od kada je nacionalna bh. aviokompanija u stečaju, stvari nisu pomjerile sa mrtve tačke i da je jedini cilj stečaja da se pojedinci okoriste od izvlačenje preostalih dobara i prodaje dijelova, opreme i kompjutera.
"Radnicima nije uplaćeno više od četiri godine radnog staža, što znači da nije uvezan. Pored toga postoje i dugovanja u platama nekih devet-deset mjeseci. Katastrofa je kako je stečaj razvučen. Ništa nije pomjereno s mrtve tačke, osim što su prodavali neke dijelove, kompjutere... Bio je tu jedan avion za kojeg su neki Francuzi bili zainteresovani. To je sve što smo mogli saznati. Radnici se ništa ne pitaju", kazao je Jazvin.
Potcrtao je kako niko nije odgovarao za sav kriminal koji se dešavao u BH Airlinesu.
"Cilj je bio da se sruši nacionalni avioprijevoznik koji je imao sve benefite na aerodromima, manje cijene goriva i usluga. Da bi to mogle imati potencijalne privatne aviokompanije, trebalo je nas srušiti. Dug se mogao vratiti, to nije bio veliki dug. Mi smo imali tada više od 300 charter letova u sklopu vjerskog turizma, povezujući Međugorje, odnosno Mostar sa gradovima Italije. Radili smo dobro", smatra Alija Jazvin.