Najveći do sada
0

Očekuje se da potrošnja za crni petak bude velika, ali bi ponuda i sniženja mogli biti manji

M. P.
Crni petak je prvi veliki test za lance snabdijevanja/Foto: Shutterstock
Crni petak je prvi veliki test za lance snabdijevanja/Foto: Shutterstock
Kupci širom svijeta spremni su da danas troše novac, na, kako su kazali stručnjaci, možda i najveći crni petak do sada. No, upozoreni su da očekuju manje izdašne popuste i nestašice nekih proizvoda na ovogodišnjoj rasprodaji.

Analitičari PWC-a predviđaju da će u Velikoj Britaniji biti potrošeno 8,7 milijardi funti, u odnosu na 7,8 milijardi funti u 2019. godini i otprilike dvostruko više nego prošle godine, kada je ova zemlja bila u izolaciji, piše BBC. Ipak, neki veliki brendovi izbjegavaju prodaju, a postavljaju se pitanja o kvalitetu ponuđenih ponuda.

Crni petak, koji je počeo u SAD-u, navodi trgovce da snižavaju cijene kako bi privukli kupce uoči božićnog perioda. Zvanično je crni petak 26. novembar, ali kampanje prodavača traju cijeli mjesec i počele su ranije nego ikad ove godine, a neke već u oktobru.

PWC predviđa da će oko 60 posto odraslih u Ujedinjenom Kraljevstvu kupovati, trošeći u prosjeku po 280 funti. Međutim, Linda Ellett, šefica potrošačkih tržišta u analitičaru KPMG, ukazala je na činjenicu da se trgovci bore s globalnim problemima snabdijevanja povezanim s pandemijom i nedostatkom vozača teretnih vozila i skladišnog osoblja.

"Kako troškovi nastavljaju rasti, a problemi u lancu nabavke utječu na dostupnost robe, to ostavlja vrlo malo prostora za događaja mega sniženja, koje smo vidjeli prethodnih godina", kazala je Ellet.

Crni petak je prvi veliki test za lance snabdijevanja u važnom "zlatnom kvartalu" za trgovce. Kupci kupuju rano, zabrinuti da neće dobiti poklone koje žele ako ih ostave do posljednjeg trenutka ove godine.

Mnogi trgovci na malo ne mogu sebi priuštiti snižavanje cijena kada im troškovi rastu. Prodavci također žele da izglade potražnju kako bi pokušali smanjiti pritisak na distributivne centre u kojima se roba preuzima, pakuje i šalje tokom velikog vikenda Crnog petka.

Mnoga preduzeća su uklonila opcije isporuke sljedećeg dana kako bi im pomogla da se izbore. Neka preduzeća, posebno manje nezavisne kompanije, će u potpunosti izbjegavati ovaj događaj.

Postoji zabrinutost da neki trgovci na malo neće moći ispuniti potražnju tokom dana zbog problema s osobljem, što dovodi do dugog čekanja na obradu i isporuku narudžbi.

Analitičari kažu da je većina brendova provela mjesece pripremajući se za prodaju i da će imati dovoljno zaliha - iako kupci neće uvijek dobiti prvi izbor proizvoda.

"Blisko smo sarađivali s našim dobavljačima i uvjereni smo da imamo širok spektar ponuda u širokom rasponu kategorija koje predstavljaju veliku vrijednost za naše kupce", kazao je John Lewis za BBC.

AO World, koji je zaposlio 500 dodatnih vozača, rekao je kako, kao i svi trgovci električnom energijom, ni oni trenutno nisu u mogućnosti nabaviti sve zalihe koje su im potrebne u kategorijama poput igara, kako bi zadovoljili potražnju kupaca uglavnom zbog globalne nestašice mikročipova.

Neki veliki brendovi kao što su M&S i Next i ove godine izbjegavaju Crni petak, a M&S kaže da je njegov fokus bio na "nuđenju velike vrijednosti tokom cijele sezone".

Mnoge nezavisne prodavnice će također odustati jer ne mogu priuštiti da nude velike popuste u vitalnom periodu božićne kupovine.

Mike Cherry, predsjednik Federacije malih preduzeća, pozvao je kupce da podrže manja lokalna preduzeća koja "polažu svoje nade u sjajnu prazničnu sezonu" nakon prošlogodišnjih ograničenja.

"Umjesto da posežete za istim starim brendovima - gdje ponude možda nisu sve što se u svakom slučaju čini - kupujte po narudžbi, primajte osobne usluge jedan na jedan i isprobajte neke nove restorane, kafiće i pubove", istakao je Cherry.

Istraga grupe za prava potrošača Who? otkrila je da je 92 posto ponuda za Crni petak 2020. godine bilo iste cijene ili jeftinije u šest mjeseci prije događaja.

"Ponekad prodavci podižu svoje cijene prije perioda rasprodaje kako bi izgledalo kao da imaju veliku ponudu tokom rasprodaje", rekla je za BBC Katherine Hart, vodeća službenica Instituta Chartered Trading Standards Institute.

Iz Who? su rekli da su popularni artikli za koje je utvrđeno da su imali iste ili niže cijene prije Crnog petka prošle godine uključivali mašine za veš, zvučne trake i televizore.