Traže bolji status
9

Radnici u autoindustriji u SAD-u stupili u historijski štrajk, propali pregovori s kompanijama

F. H.
Ilustracija: Shutterstock
Ilustracija: Shutterstock
Radnici u automobilskoj industriji odlučili su se na štrajk nakon što su propali ugovori s američkim automobilskim divovima. Sindikat United Auto Workers ne može se dogovoriti s Fordom, GM-om i Stellantisom, čiji su profiti i plaće direktora naglo porasle.

Automobilski radnici pokrenuli su niz štrajkova nakon što njihov sindikat nije uspio postići dogovor s tri najveća američka proizvođača oko novog ugovora.

Rok za pregovore između Forda, General Motorsa, Stellantisa i United Auto Workers (UAW) istekao je u četvrtak u ponoć, a strane su još uvijek daleko razdvojene po pitanju prioriteta novog ugovora sindikata.

Štrajk, najveći u generaciji, koordinira predsjednik UAW-a Shawn Fain. Fain je rekao da namjerava pokrenuti niz ograničenih i ciljanih štrajkova kako bi zatvorio pojedinačne automobilske fabrike diljem SAD-a.

UAW ima štrajkaški fond od 825 miliona dolara koji bi trebao nadoknaditi radnicima 500 dolara sedmično dok su u štrajku i mogao bi podržavati sve svoje članove oko tri mjeseca. Rapoređivanje štrajkova, umjesto da svih 150.000 članova odjednom obustavi rad, omogućit će sindikatu da iskoristi te resurse.

Među zahtjevima sindikata je povećanje plaća od 40 posto, ukidanje koeficijenata, gdje su neki radnici plaćeni po nižim tabelama plaća od drugih i vraćanje ustupaka iz prethodnih ugovora kao što su zdravstvene beneficije za penzionere, više plaćenog slobodnog vremena i prava za radnika pogođenih zatvaranjem pogona.

Radnici su se pozivali na prošle ustupke i goleme profite velike trojke u argumentaciji u korist svojih zahtjeva. Dobit proizvođača automobila skočila je 92 posto od 2013. do 2022., na ukupno 250 milijardi dolara. Tokom tog istog vremenskog razdoblja, plaća izvršnog direktora porasla je za 40 posto, a gotovo 66 milijardi dolara isplaćeno je dioničarima u obliku dividendi ili otkupa dionica.

Industrija bi također trebala dobiti rekordne poticaje od poreznih obveznika za prelazak na električna vozila.

Unatoč ovim finansijskim rezultatima, plaće po satu za radnike pale su 19,3 posto, uzimajući u obzir inflaciju, od 2008. godine.

Bidenova administracija navodno razmatra hitnu pomoć za manje opskrbne kompanije proizvođača automobila zbog štrajka, a predsjednik Biden razgovarao je s Fainom o statusu pregovora u četvrtak.

"Večeras ćemo prvi put u našoj historiji napasti sva tri velika trojca odjednom. Ovo je naš odlučujući trenutak", rekao je Fain tokom prijenosa uživo u četvrtak navečer, manje od dva sata prije nego što je štrajk trebao početi.

Napomenuo je da će tri jedinice započeti štrajk u ponoć, uključujući kompanije General Motorsa u Wentzvilleu, Missouri, kompaniju Stellantis u Toledu, Ohio, i kompanija Forda u Wayneu, Michigan.

Štrajkovi uključuju ukupno 12.700 radnika i ključni su za proizvodnju nekih od najprofitabilnijih vozila Detroit Three.

Fain je rekao da će se pridružiti koloni protesta u kompanija Wayne kada akcija počne u ponoć i nije isključio širenje napada izvan početne tri mete.

"Ako trebamo dati sve od sebe, hoćemo", poručio je šef sindikata.

Ford je u sapćenju rekao da bi najnoviji prijedlozi UAW-a udvostručili troškove rada u SAD-u. Izlazak bi mogao značiti da će čekovi UAW-a za ovu godinu biti "desetkovani", rekli su iz kompanije. GM i Stellantis odbili su komentirati prije ponoćnog štrajka.

U pojavljivanju na CNBC-u u četvrtak navečer, izvršni direktor Forda Jim Farley također je kritizirao sindikat, tvrdeći da "nema načina da budemo održivi kao kompanije", ako ispune sindikalne zahtjeve za plaćama.

U četvrtak je izvršna direktorica General Motorsa Mary Barra rekla u pismu zaposlenicima o statusu pregovora i najnovijoj ponudi kompaije sindikatu: "Zapamtite: imali smo štrajk 2019. i niko nije pobijedio."

Borba za ugovore dobila je značajnu podršku javnosti i radničkog pokreta u SAD-u. Vozači koje zastupaju Teamstersi obećali su da neće prelaziti protestnu liniju, zaustavljajući isporuke vozila od proizvođača automobila tokom štrajka. Nekoliko radničkih sindikata, skupina za zaštitu okoliša, rase i socijalne pravde javno su objavili podršku UAW-u u njihovoj borbi za nove ugovore.