Zadovoljni poslovanjem
8

Sindikat o broju putnika i letova Aerodroma Sarajevo i aerodroma u regiji: To je poređenje neuporedivog

B. R.
Međunarodni aerodrom Sarajevo (Foto: Arhiv/Klix.ba)
Međunarodni aerodrom Sarajevo (Foto: Arhiv/Klix.ba)
Iz Samostalnog sindikata aerodromskih radnika oglasili su se nakon što smo početkom ove sedmice objavili da je Međunarodni aerodrom Sarajevo prošle godine imao najmanji broj putnika i da ima najmanji broj letova u odnosu na aerodrome u regiji.
Za njih objava ove informacije predstavlja "tendenciozne natpise, bombastične najave" te "traženje argumentacije kroz poređenje neuporedivog, nipodoštavanje postignutog". Konstatovali tu da su to metode pripreme za nešto što dolazi, ali nisu precizirali na šta konkretno misle.

"To su metode pripreme terena za nešto što dolazi, a nije dobro, prividni boljitak koji ne pokazuje činjenično stanje te se nastoje amortizovati negativne reakcije i otpori", dodaju.

Poručili su da su, kako su saopćili, mnoge natpise, koji su u funkciji navedenog, odgovorili predanim radom i uloženim naporima te rezultatima koje su transparentno i argumentovano prikazali. Tvrde da su Aerodrom Sarajevo "sačuvali od najcrnjih scenarija". Sebi pripisuju i velike zasluge nakon pandemije koronavirusa.

"Probleme na koje smo nailazili uspješno smo prevazišli kako bismo naše preduzeće održali, unaprijedili i sačuvali od najcrnjih scenarija. Kao radnici dali smo i dajemo maksimum, pružajući visokokvalitetnu uslugu, gradeći pozitivnu sliku o Sarajevu i Bosni i Hercegovini u svijetu. Podnijeli smo najveći teret krize koja je uslijedila nakon pandemije i spremno se uhvatili u koštac sa svim izazovima, svjesni činjenice da samo uz zajednički rad možemo rasti", istakli su.

"Nastojali smo nadmašiti sebe"

U Samostalnom sindikatu aerodromskih radnika su naglasili da se nisu takmičili s aerodromima u regiji, nego da su nastojali nadmašiti sami sebe te smatraju da su uspjeli u tome.

"Postigli smo vrhunske rezultate u 2022. koja je najuspješnija otkad Međunarodni aerodrom Sarajevo postoji. Fokusirali smo se na naše primarne ciljeve - osigurati sigurnu i kvalitetnu uslugu prihvata i otpreme putnika, aviona, prtljaga, robe i pošte, uprkos svim nepovoljnim okolnostima uspjeli zadržati epitet najvećeg i visokoprofitabilnog aerodroma, na što smo sa pravom ponosni", poručili su.

Kako su naveli, javnosti je malo poznato da su problemi s kojima se avijacija globalno suočava ogromni.

"Pandemija je ugasila mnoge prestižne kompanije, kriza s resursima (kako ljudskim tako i materijalnim), svakodnevnica je u civilnom zrakoplovstvu, a borba na tržištu za avione i putnike je sveprisutna i puna izazova. U svjetlu takvih dešavanja Međunarodni aerodrom Sarajevo ipak postiže pozitivne rezultate", dodaju.

Za njih je 2019. ta koja je referentna za praćenje rezultata Međunarodnog aerodroma Sarajevo.

"Jedno mora biti jasno - referentna godina za praćenje rezultata prema Međunarodnom vijeću za aerodrome (ACI EUROPE), najpriznatijem referentnom tijelu na polju aerodromske djelatnost, je predpandemijska 2019. i prema njoj se posmatra oporavak aerodroma u Evropi. Povratak na rezultate iz 2019. je za Međunarodni aerodrom Sarajevo bio najbrži u odnosu na region", tvrde.

Potom su se osvrnuli na rezultate za koje smatraju da potvrđuju njihovu posljednju tvrdnju.

"Odmah po otvaranju dostigli smo i prestigli broj putnika, nastavili da radimo, te smo 2022., kada su svi aerodromi bili u minusu u odnosu na referentnu 2019., bili među prvih pet koji su ostvarili rezultate. I u tekućoj godini smo već premašili broj putnika iz 2019., a već sada imamo zabilježen rast broja putnika od 12 posto u odnosu na isti period prošle godine", ukazali su.

O regionalnim aerodromima pod koncesijama

Osvrnuli su se na Aerodrom Beograd koji je pod koncesijom, a čiji je koncesionar francuska kompanija Vinci.

"Aerodrom u Beogradu, čiji koncesionar je Vinci Airports, još uvijek nije dostigao razinu referentne 2019. (1,2 posto ispod ukupnog iznosa u septembru 2019.), dok je Međunarodni aerodrom Sarajevo u odnosu na referentnu 2019. konstantno u plusu. Uslovi pod kojima posluju koncesionari su olakšavajući, odnosno otežavajući za javna preduzeća, jer su važeća zakonodavna rješenja prepreka za brži i učinkovitiji razvoj aerodroma", tvrde.

Kako su saopćili iz Samostalnog sindikata aerodromskih radnika, uvažavajući navedene činjenice zbog kojih koncesionari rade u znatno povoljnijim uslovima na tržištu, ipak Međunarodni aerodrom Sarajevo konstantno bilježi pozitivne pomake.

"Uz sve razvojne projekte koji su se unatoč svemu uspjeli realizovati, modernizovanje kapaciteta, poboljšanje ponude i kvaliteta usluge, uspjeli smo održati pozitivne rezultate poslovanja. Proširenim kapacitetima stvoreni su uslovi da u narednom periodu možemo opslužiti do tri miliona putnika. Uslovi rada u svim segmentima poslovanja, a pogotovo na niskim i visokim temperaturama, poboljšani su, što se pozitivno reflektuje na učinkovitiju opslugu aviona, putnika, prtljaga i u konačnici zadovoljstvo radnika", dodaju.

Poručili su da su "sve ove činjenice, fakti i kriteriji za poređenje". Kako su istakli, poređenje neuporedivog je uvijek u funkciji zataškavanja činjenica i afirmacije nerealnog.

"Svjesni smo krajnjih namjera autora teksta, ali u ime radnika Aerodroma Sarajevo, među kojima su mnogi proveli na aerodromu čitav niz godina, gradili ga i izgradili, apelujemo na javnost da ne zatvara oči pred činjenicama. Dozvolite nam da dostojanstveno nastavimo raditi i nizati uspjehe za dobrobit svih nas, dozvolite da nastavimo rasti i razvijati se kao jedna od rijetkih svijetlih tačaka naše države", saopćili su iz Samostalnog sindikata aerodromskih radnika.

Pitanje koncesije

Upravo se broj putnika i linija najčešće koriste kao argumenti u raspravi o (ne)opravdanosti davanja aerodroma pod koncesiju. Od navedenih, samo aerodromi u Sarajevu i Podgorici nisu pod koncesijom. Međutim, uskoro bi i aerodrom u glavnom gradu Crne Gore trebao biti pod koncesijom. Pripreme za davanje ovog aerodroma pod koncesiju počele su prije pandemije koronavirusa i davanje pod koncesiju je prolongirano do stabilizacije zračnog saobraćaja.

Stručnjak za zrakoplovstvo Alen Šćuric je u prošlomjesečnom razgovoru za Klix.ba izjavio da ne bi bilo opravdano Međunarodni aerodrom Sarajevo dati pod koncesiju. Smatra da se ovaj aerodrom dobro razvija i da se može nastaviti dobro razvijati u državnom vlasništvu. Za njega je bila greška to što su aerodromi u Zagrebu, Beogradu, Skoplju, Prištini i Ljubljani dati pod koncesiju.

Iz Međunarodnog aerodroma Sarajevo su ranije ovaj mjesec u odgovoru za naš portal istakli da im je prihvatljiv hibridni model koncesije.

"Mi smo prepoznali hibridni model koncesije kao optimalan, u kojem koncesionar investira u projekte, a zauzvrat u odgovarajućem procentualnom iznosu učestvuje u raspodjeli dobiti, odnosno upravljanju i vlasništvu", naveli su.

Od skoro 8.000 čitatelja koji su učestvovali u anketi Klix.ba, njih više od 5.100 ili 65 posto je odgovorilo da je protiv davanje koncesije i/ili privatizacije velikih javnih dobara (elektroprivreda, telekom operatera, aerodroma, autoputeva idr.). Više od 2.400 ili 31 posto čitatelja podržava davanje pod koncesiju i/ili privatizaciju, dok skoro 380 ili pet posto ne zna da li je to potrebno učiniti.

Šef Delegacije Evropske unije u Bosni i Hercegovini Johann Sattler i američki ambasador Michael Murphy su početkom septembra premijeru Federacije Bosne i Hercegovine Nerminu Nikšiću (SDP) pismom ukazali da više nije racionalno odgađati davanje aerodroma pod koncesije.