Ko sada kupuje novi automobil mora biti spreman više potrošiti. Jer prema aktualnoj analizi automobilskog stručnjaka Ferdinanda Dudenhöffera, nova vozila su u prosjeku poskupjela za 360 eura. On kao razloge navodi manji broj registracija na jedan dan – način na koji prodavač kupcu novo vozilo može ponuditi znatno jeftinije, manje popuste kod 30 najtraženijih novih modela te sve više hibridnih i električnih automobila.
No glavni je razlog nestašica poluvodiča s kojom se automobilska industrija sve teže nosi. "Manja ponuda automobila dovodi do rasta cijena", pojašnjava šef znanstvenog instituta Center Automotive Research (CAR) iz Duisburga.
Opelova tvornica u Eisenachu obustavila proizvodnju
Koliko su ti problemi ozbiljni, pokazalo se već prošlih tjedana, kada su razni proizvođači najavili skraćeno radno vrijeme za svoje zaposlenike. A u četvrtak je Opel zbog globalne nestašice poluvodiča najavio obustavu cijele proizvodnje u tvornici u Eisenachu u Tiringiji do kraja ove godine. Kako je priopćeno, proizvodnja će se nastaviti iduće godine ako se opskrba normalizira. Do tada su zaposlenici te tvornice na skraćenom radom vremenu.
Nestašica sirovina i poluproizvoda utječe na rast cijena i u drugim industrijskim granama. I zato je u rujnu inflacija u Njemačkoj, prema prvim procjenama Saveznog ureda za statistiku u Wiesbadenu, porasla na 4,1 posto. To je najviša inflacija u zadnjih skoro 30 godina, piše DW.
Korona i dalje stvara velike probleme
Statističari ističu da je to, s jedne strane, također i posljedica vremenski ograničenog smanjenja poreza na dodanu vrijednost i niskih cijena energenata za vrijeme krize u 2020. godini. Jer, poskupljenje se mjeri u odnosu na prošlu godinu, dakle u ovom slučaju u odnosu na godinu u kojoj su cijene u određenim segmentima bile znatno niže.
No razlog rasta inflacije su i nestašice u opskrbi i općenito povećana potražnja jer ljudi zbog korona-krize novac nisu mogli potrošiti negdje drugdje, primjerice na putovanja i izlaske. Zato su više trošili na kupovinu stvari ili opremu za rad od kuće.
U automobilskoj i elektroničkoj industriji prije svega nedostaje poluvodiča, u građevini nema dovoljno drveta, čelika i plastike – i u skladu s tim su i cijene porasle. No trenutačno su znatno skuplje i živežne namirnice. I tu veliku ulogu igraju problemi uzrokovani korona-krizom. Nakon ograničenja i lockdowna potražnja je porasla, većina svjetskih gospodarstava bilježi rast. No istodobno su za vrijeme krize mnoge tvrtke i logističari smanjili opseg svog rada. A u pojedinim regijama još uvijek su povremeno na snazi stroge mjere za suzbijanje pandemije, pa to znači i smetnje u proizvodnji.
Korona u Vijetnamu ugrožava globalnu ekonomiju
Tako je proizvođač sportske opreme Adidas objavio da ima problema u proizvodnju zbog rasta broja novozaraženih koronavirusom u Vijetnamu. Taj koncern zato razmatra mogućnost privremenog premještanja proizvodnje u neku drugu zemlju. I konkurent Nike pati zbog mjera za suzbijanje pandemije u vijetnamskim tvornicama. Dosadašnja iskustva su pokazala da će za dizanje proizvodnje na uobičajenu razinu biti potrebni mjeseci, rekao je Matt Fried, direktor Nikeovog odjela za financije, predstavljajući kvartalne brojke te tvrtke. Prema procjenama jednog predstavnika Pume u međuvremenu je cijela ta branša u ozbiljnim problemima upravo zbog širenja pandemije u Vijetnamu.
I potencijalni kupci Appleovog novog iPhonea 13 morat će se vjerojatno malo strpjeti. Mediji javljaju da je razlog tome što se dijelovi optike inače proizvode u Vijetnamu.
Sve je manje pouzdanja da bi se situacija uskoro mogla poboljšati – pa i kod šefova nacionalnih središnjih banaka. Oni su se do sada nadali da će se problemi u dostavi brže riješiti. Nesigurnost kod tvrtki zbog isporuke sirovina i materijala je "opasnost za gospodarski rast", ocijenila je Christine Lagarde, šefica Europske središnje banke, u srijedu na forumu središnjih banaka. I dodala da još nije jasno koliko dugo će to stanje potrajati.