Mnogima omiljen napitak
65

Zašto kafa postaje luksuz: "Jednostavno je nema dovoljno u svijetu"

B. R.
Proizvodnja kafe u cijelom svijetu pogođena s više problema (Foto: EPA-EFE)
Proizvodnja kafe u cijelom svijetu pogođena s više problema (Foto: EPA-EFE)
Planinska visoravan Chiapas na jugu Meksika je mjesto porodične farme Edelmann, gdje 150 uzgajivača kafe svaki dan satima rade.

Tomas Edelmann je četvrta generacija uzgajivača kafe i potpredsjednik međunarodne organizacije koja okuplja uzgajivače kafe Coffee Farmer’s Co-op. On je u razgovoru za CNN izjavio da je njihova metoda proizvodnje kafe otpornija na sušu. Međutim, ovogodišnja sušna sezona je neuobičajeno duga, za šta Edelmann krivi klimatske promjene. Zbog tako duge suše stradaju usjevi.

"Ako nemate pravo vrijeme, nećete imati pravu proizvodnju. Očigledno je da se s niskim prinosima povećavaju troškovi proizvodnje", napomenuo je Edelmann.

Veći proizvodni troškovi bi mogli dovesti do rasta cijena kafe. Upućeni smatraju da bi taj rast mogao potrajati jer faktori, kao što su klimatske promjene, smanjuju globalnu ponudu kafe.

Iz Međunarodne organizacije za kafu (ICO), organizacije koja je 1963. osnovana uz podršku Ujedinjenih nacija, prošli mjesec su objavili da je ICO kompozitna indikatorska cijena kao ključna referentna cijena u globalnoj industriji kafe dosegla najviši prosječni iznos u posljednjih 13 godina - 2,27 dolara za skoro pola kilograma kafe.

"Kafa je veoma komplikovana roba. Jedan od razloga za to jeste što postoje višestruki okviri ponude i potražnje, koji utječu na cijenu", ukazao je Ryan Delany, osnivač i glavni analitičar američke organizacije Coffee Trading Academy.

Prema njegovim riječima, jednostavno nema dovoljno kafe u svijetu.

Klimatske promjene uzrokuju rast cijena

Profesor emeritus na američkom Cornell University’s College of Agriculture and Life Sciences Michael Hoffmann je podsjetio da je kafa mnogo osjetljivija na temperaturne promjene nego mnogi drugi usjevi. Nedavni događaji povezani s klimom ne idu u prilog proizvodnji kafe.

"Klimatske promjene su sve gore. Zamislite samo lošije vremenske prilike, rast temperature i direktan utjecaj na one koji rade na plantažama kafe. Vjerovatno će kafa za (potrošače) samo biti skuplja", konstatirao je Hoffmann.

Poznavatelji prilika često kažu da kada Brazil "kihne", ostatak svijeta se prehladi, što se odnosi na njegov status proizvođača broj jedan Arabice, vrhunske sorte kafe koja čini više od 60 posto od ukupne proizvodnje kafe.

Kada je neuobičajeno jak mraz u ljeto 2021. godine desetkovao usjeve Arabice, tržište kafe je bilo pogođeno šokom u opskrbi. No, utjecaj mraza se nije završio na Arabici. Delany je istakao da nije neobično vidjeti da se potrošači okreću od Arabice ka sorti Robusta, jeftinijoj vrsti zrna koja se koristi za proizvodnju instant kafe. Međutim, kako je sve više onih koji se okreću Robusti, to utječe i na cijene ove sorte kafe.

"Uopćeno govoreći, kada raste cijena Arabice, raste i cijena Robuste", naglasio je Delany.

No, kako je napomenuo, rijetkost je da potražnja za Robustom nadmaši potražnju za Arabicom, ali upravo se to desilo zbog kontinuiranog rasta cijena Arabice.

Kao što joj samo ime kaže, Robusta je mnogo tvrđa biljka, ali uprkos mogućnosti da izdrži duge sušne periode, i njeni usjevi su bili pogođeni sušom i visokim temperaturama.

Naime, iz Ministarstva poljoprivrede Sjedinjenih Američkih Država su u maju ove godine objavili da je Vijetnam, najveći proizvođač kafe Robusta, već nekoliko godina pogođen nepovoljnim vremenskim prilikama, zbog čega je izvoz spomenute sorte kafe iz ove države smanjen za sedam posto. U Ministarstvu su konstatirali da će takvi vremenski uslovi biti učestaliji zbog klimatskih promjena.

Šta ovo znači za vašu kafu

Trgovci kafom već osjećaju pritisak. Italijanski proizvođač kafe Lavazza je za CNN naveo da je cijene povećao iz više razloga.

"Kombinacija loše žetve, klimatskih promjena, rata u Ukrajini, sukoba u Crvenom moru, djelovanje špekulanata i jakog dolara je stvorila 'savršenu oluju' za industriju kafe koja je od pandemije koronavirusa pogođena spiralnim rastom cijena", saopćili su iz italijanske kompanije.

U Nestleu, čiji je brend Nescafe, kao uzrok prošlogodišnjeg smanjenja svoje profitne marže su naveli povećanje troškova proizvodnje Robuste. U junu ove godine su istakli da se suočavaju s izazovnim okolnostima za određivanje cijena jer su pojedini prestali kupovati kafu usljed njenog poskupljenja.