50 sati audiozapisa
95

Skandal potresa Volkswagen: Tajni snimci pokazuju kako je pripreman obračun s Preventom

A. Z.
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Prema informacijama Business Insidera tokom 2017. i 2018. godine snimljene su tajne strateške sjednice Volskwagena u vezi žestokog sukoba sa Preventom – u trajanju od 50 sati. Snimci Volkswagena pružaju ekskluzivan uvid u to kako su visokorangirani menadžeri isključili jednog dobavljača.

"Vođa 'Projekta 1' tokom sastanka djeluje zbunjeno. Moćna Volkswagen korporacija je tek nedavno osnovala posebnu tajnu jedinicu kako bi se riješila nemilog poslovnog partnera – bosanskohercegovačke Prevent Grupacije, koja dostavlja autopresvlake i dijelove za mjenjače. Međutim, mnoge mjere u obračunu su dosad bile uzaludne, izvještava visokorangirani menadžer Volkswagena. Radost se u ovim krugovima vraća tek s najavom da je VW sada dobio prominentno pojačanje", počinje svoj tekst Business Insider.

"Gospodin Gerhard Schröder se priključio“, izjavljuje vođa projekta. "Ah, lijepo", govori jedan sudionik.

Postavlja se pitanje: za ili protiv Volkswagena. Odgovor - bivši kancelar i bivši član nadzornog odbora Volkswagena će se kao lobista sa najboljim kontaktima iz Kremlja zauzeti za proizvođača automobila. Jedna menadžerica na koncu predlaže da Schröder po iskoristi svoju blizinu Vladimiru Putinu kako bi Preventu zaustavili dotok novca u Rusiji. Schröder na upit ne govori ništa. Itekako škakljiva misao za firmu, u kojoj njemačka savezna pokrajina Donja Saksonija ima do 20 posto udjela.

Uobičajeno je da ovakvi sadržaji sa internih sastanaka ne bi smjeli biti javni. Volkswagen negira da je u vezi ove situacije bio kontaktiran. Samo u ovom slučaju je svaka riječ sa krizne sjednice dokumentirana na audiosnimku - da je Schröder aktivan i da bi trebao upotrijebiti svoje veze sa Rusijom u korist Volkswagena. I to je samo mali isječak iz jedne od najvećih afera presluškivanja u historiji njemačke privrede.

Pri tome je cilj očito opravdavao svako sredstvo – s blagoslovom sa najviše pozicije. Jer jedno ime se uvijek iznova ponavlja: Ralf Brandstätter, koji se prije nekoliko sedmica uzdigao do pozicije predsjednika Uprave marke VW, a redovno je prezentovao rezultate projektne grupe svom šefu Herbertu Diessu.

Volkswagen danas objašnjava: "Tadašnji interni projektni tim je imao zadatak da ukloni dalje štete od preduzeća, njegovih kupaca, saradnika i dostavljača. Otvoreno se diskutovalo o svim mogućim rješenjima. Projektni tim je redovno izrađivao prijedloge za odbor u vezi bitnih odluka, s obzirom da projektni tim sam nije tijelo koje bi moglo donijeti te odluke. Međutim, tim, naravno, nije izrađivao prijedlog za odbor u vezi svakog mišljenja".

Kako su snimci nastali i kako su korišteni, još uvijek nije razjašnjeno. Prevent Grupacija na tvrdi da nije znala ništa o ovim snimcima. No, male su šanse da će Volkswagen povjerovati u tu tvrdnju. U snimcima se tako spominju i sumnje menadžera da Prevent špijunira ovog proizvođača automobila. Međutim, ta je sumnja tada samo nasmijala ostale sudionike.

"Šokirani smo činjenicom kako se interne i povjerljive sjednice ilegalno dokumentuju i takve informacije onda neovlašteno dospiju u javnost“, govori jedan uposlenik Volkswagena na upit, dodavši da se slučaj istražuje.

Prema saznanjima, u Wolfsburgu već traje potraga za špijunom u vlastitim krugovima. Članovi projektne grupe su bili zaprepašteni tokom internih ispitivanja.

"Nismo smatrali da je moguće da među sobom imamo izdajnika. Tim je imao zajednički cilj – osloboditi Volkswagen od Preventa", tvrdi jedan uposlenik Volkswagena, koji je upoznat sa postupkom.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Iza dobavljača autodijelova i Volkswagenovog neprijatelja Preventa stoji bosanska porodica Hastor. Nijaz Hastor je po nalogu Wolfsburga sedamdesetih godina sastavljao modele Volkswagena. Postepeno je kod vodstva Volkswagena izgradio glas povjerljivog dobavljača, izgradio mrežu firmi dobavljača i pokrenuo veliku proizvodnju na istoku. Može se reći da je Volkswagen poduzetnika Hastora napravio velikim. Saradnja između Bosanca i Wolfsburga godinama je proticala prilično glatko.

Rastući cjenovni pritisak Volkswagena u jednom trenutku je opteretio saradnju. Dok su se ostali dobavljači prilagođavali, Bosanci su bili revoltirani, prijeteći obustavom proizvodnje. Za Volkswagen je to bio ogroman problem, koji nije prošao bez posljedica. Business Insider posjeduje interne dokumente Volkswagena koji potvrđuju da je Volkswagen već 12. juna 2013. izradio "strategiju izlaza Preventa". Dobavljač autodijelova je trebao biti svrgnut, a projekat je nosio naziv "Elefant“. Prema tadašnjim kalkulacijama Volkswagena, isključenje Preventa je moglo biti završeno do 2020., jer se dobavljači ne mogu tako lako zamijeniti zbog dugog vremena planiranja u proizvodnji automobila.

Ali, 2016. je eskalirala svađa oko cijena. Dvije firme kćerke Preventa (CarTrim i ES Automobilguss) su potom zaustavile proizvodnju dijelova za mjenjače i autopresvlaka za VW, i time danima onesposobile proizvodnju modela Golfa i Passata. Volkswagen je morao hiljade radnika poslati na skraćeni rad, gubeći svaki dan milione. Proizvođač automobila je u ovoj kriznoj situaciji sklopio privremeni mir sa Preventom, a na momenat se čak činilo kao da je mali dobavljač autodijelova oborio najvećeg prizvođača automobila na koljena. Ali, Volkswagen je iza kulisa forsirao planove o izbacivanju. To je bio trenutak rođenja "Projekta 1", specijalne jedinice čiji su tajni sastanci preslušavani više od godinu dana.

Prvi veliki pad projektne grupe je bila borba oko preuzimanja bavarskog dobavljača Grammera. Prevent je kupio 20 posto dionica u navedenom preduzeću, koje se, između ostalog, bavi proizvodnjom naslonjača za glavu. U Wolfsburgu su strahovali da bi ih Bosanci ponovo mogli ucjenjivati. Do toga, ovog puta, nije smjelo doći. U jednom internom dokumentu Volkswagena, koji Business Insider prilaže, stoji da bi u priču trebalo uključiti jednog prijateljski nastrojenog akcionara i putem povećanja kapitala obuzdati Preventov utjecaj.

Iz snimaka se također saznaje da je VW svoju anti-Prevent strategiju sklopio sa Daimlerom i BMW-om. Shodno tome, postojala su i konkretna razmatranja da proizvođači kupe dionice Grammera, kako bi se odbranili od Preventa.

"To je trenutno diskusija između nas, Daimlera i BMW-a. I jednog finansijskog investitora koji bi to uradio za nas. Već sam jučer imao prvi nacrt kako bi to izgledalo“, tvrdi jedan menadžer.

Međutim, VW tvrdi da nije postojala usklađena saradnja sa drugim proizvođačima automobila.

Volkswagen je poznat po svom minucioznom dokumentiranju procesa pa je takva bila i strategija u slučaju Grammer. Dionice u Grammeru na kraju je kupilo kinesko preduzeće Ningbo Jifeng, čiji je Volkswagen tada bio treći po veličini kupac.

"Uskoro će biti objavljeno da Jifeng kupuje, preko berze“, govori jedan menadžer Volkswagena tokom jedne od presluškivanih sjednica.

Jifeng je također bio saveznik Wolfsburga. Štaviše, menadžeri Volkswagena su uvijek bili u toku kako kinesko preduzeće agira.

Slučaj Grammer stavlja u pitanje i Volkswagenov opći pristup dobavljačima. Tokom jedne sjednice menadžeri Volkswagena su se brinuli da će Prevent kupiti dionice i drugih dobavljača i time pojačati pritisak. Prije svega, kod onih koje Volkswagen loše tretira.

"Ako sada pojedine srednjerangirane pustimo da gladuju, to bi upravo mogli biti ti, kod kojih vlasnička struktura kaže: Ej, gonite se. Sad ću ja to prodati Preventu'. Gdje imamo dobavljače koji vise na cijeni čelika, koji su trenutno relativno mali i koje izgladnjujemo?“, pita jedna menadžerica Volkswagena ostale sudionike.

Prilično brzo stiže odgovor da je 80 posto manjih i srednjih dobavljača pogođeno time.

Tokom diskusija u specijalnoj jedinici govori se i o tome kako se može spriječiti da Prevent napreduje u novim zadacima. Tako je projektni tim skovao plan kako da isključe Prevent iz konkursa za autopresvlake za novi Golf 8. Tokom jedne od preslušavanih sjednica jedan menadžer pita: "Kako da modificiramo liste dobavljača tako da ne apliciramo Preventu?"

Krug sudionika dolazi do zaključka da je taj poduhvat komplikovan. Prevent proizvodi po najnižim cijenama, najpovoljniji je dobavljač i time je uvijek među prvim na listama. Moralo bi se odlučiti da se ne ide po "best-bid" principu, tvrdi drugi uposlenik Volkswagena. Jer skinuti Prevent sa liste dobavljača bilo bi "vrlo sumnjivo". "To previše smrdi na dogovor", govori jedna menadžerica.

I zaista, za razliku od ostalih modela, Prevent kod Golfa 8 nije došao na red. Na upit VW potvrđuje da je grupa diskutovala o tome "kako da se nose sa novim ponudama Preventa". Navodno je potpuno uobičajeno da, pored cijene, u ocjenu ulaze i kvalitet i vrijednost isporuke.

"Sve ponude dobavljača se mjere prema ovim uobičajenim mjerilima", tvrdi govornik.

Na zvučnim snimcima Volkswagena nalazi se veliki broj ovakvih osjetljivih izjava. Pritom je povjerljivom krugu od samog početka bila jasna opasnost da ih možda neko prisluškuje. Odmah tokom prve sjednice vođa projekta je rekao: "Znamo da Prevent Grupacija zna sve što radimo. Čak i kod tema, gdje je samo šačica ljudi bila upućena, oni su unatoč tome sve znali. Odakle, ostaje upitno. Molim vas nemojte me pogrešno shvatiti, možda je ispod stola nešto zalijepljeno".

Saradnja sa Preventom je završena nakon što je Volkswagen u martu 2018. godine okončao sve ugovore sa grupacijom. Rezultat toga su bile bezbrojne međusobne optužbe sa obje strane. Tek krajem jula Volkswagen je uručio tužbu za naknadu štete od preko 17 miliona eura, zbog "diktiranja cijene". Nakon toga je u SAD-u Prevent tužio proizvođača automobila tražeći 750 miliona američkih dolara. Tužba oko naknade štete još uvijek nije odobrena.

"Dosadašnje presude daju jasnu sliku o tome da je Prevent u augustu 2016. ilegalno obustavio dostavu ili u drugom slučaju prijetio obustavom dostave“, tvrdi govornik Volkswagena.

Jedan sud je jasno formulirao da je jedno preduzeće Preventa 'djelovalo putem ucjene', drugi sudovi su povodom Preventovog ponašanja zaledili dvocifreni milionski iznos u korist Volkswagen Grupacije.

Pri tome, Prevent Volkswagenu predbacuje "kriminalno ponašanje“.

"Volkswagen je posljednjih godina očito bio opsjednut idejom da pod svaku cijenu uništi Prevent i njegova preduzeća. Volkswagen je u tu svrhu bezobzirno iskoristio svoju moć na tržištu. Uvjereni smo da je Volkswagen želio na osnovu Preventa uspostaviti javni primjer kako se treba ophoditi prema nezavisnim dobavljačima", tvrdi jedan uposlenik preduzeća.

Sistem Volkswagena generalno nije zainteresovan za partnersku kooperaciju sa svojim dobavljačima.

"Svakom dobavljaču daje tek toliko prostora da ne bankrotira i da dospije u potpunu ovisnost“, tvrdi uposlenik Preventa.

Za VW su preslušane sjednice maksimalno neugodne. Pri tome preduzeće ulaže puno novca i truda u vlastitu sigurnost, kako se upravo ovo ne bi desilo. Sumnja ne prestaje ni kod vlastitog nadzornog odbora. Ovdje članovi, među njima predsjednik vlade pokrajine Donja Saksonija Stephan Weil, moraju staviti svoje telefone u drvenu kutiju. Dugo su ovakve mjere djelovale kao dovoljne, jer se donedavno najgori skandal prisluškivanja automobilskog giganta odnosio samo na uključen babyfon, koji je jednom otkriven u hotelskoj sobi tadašnjeg šefa Porschea Wendelina Wiedekinga.