Viktor Olujić: Ovo su četiri karakteristike usluga FinTech svijeta koje se neće dugo zadržati
Kako razviti upravo takvo platno rješenje, objašnjava Viktor Olujić, član uprave Monri Paymentsa i ASEE - FinTech lidera prisutnog na više od 20 tržišta šire regije te moderatora na nadolazećoj Money Motion konferenciji u Zagrebu na kojoj se očekuje više od 2.000 vodećih regionalnih FinTech stručnjaka.
Prema podacima Centralne banke Bosne i Hercegovine, povećanje plaćanja karticama u 2023. je bilo više od 20 posto i u broju obavljenih transakcija i u ukupnom iznosu transakcija, a dio toga čine i kartična plaćanja obavljena na internetu. Podatak je to koji pokazuje kako su korisnici spremni prihvatiti nova rješenja, ali im u isto vrijeme moraju i vjerovati. Prema Izvještaju o cyber sigurnosnim prijetnjama u BiH, u samo su osam mjeseci prošle godine, građani Bosne i Hercegovine, doživjeli više od 15,4 miliona prijetnji cyber sigurnosti. Upravo će na nadolazećoj Money Motion konferenciji Viktor moderirati panel o kibernetičkoj sigurnosti, ističući važnost zaštite platnih servisa u svijetu gdje napadači sve sofisticiranije koriste alate umjetne inteligencije.
Industrija se već godinama značajno mijenja - od transfera na kartično plaćanja pa s njega na digitalno i nikada brže transakcije. Koje biste tehnološke pomake u korisničkom iskustvu plaćanja istaknuli do danas i što su oni značili za pružatelje usluga?
Korisnici danas traže sve jednostavnije, sigurnije i transparentnije usluge koje trebaju biti što jeftinije, tako da i u platnoj industriji usluge prevladavaju servisi i aplikacije koje imaju navedene četiri karakteristike. Platne usluge koje su komplicirane, nesigurne, koje su zbunjujuće za korištenje ili su relativno skupe, obično ne prežive prvih nekoliko mjeseci i iznimno brzo nestanu s tržišta. Korisnici danas imaju iskustvo korištenja naprednih mobilnih aplikacija izrađenih od velikih kompanija Apple, Google, Samsung, ponekad slušaju muziku ili naručuju usluge prijevoza ili dostave, preko platformi koje su optimizirale korisničko iskustvo, tako da i pri korištenju bankarskih servisa očekuju istu kvalitetu. Korisnici su sve više nestrpljivi i žele obavljanje usluge odmah, bez obzira na mjesto gdje se nalaze. Sve ovo stavlja pred banke, kao i FinTech kompanije, izazov praćenja trendova i kreiranja što je moguće boljeg korisničkog sučelja, u cilju zadržavanja postojećih korisnika i pridobivanja novih.
Koji tehnološki pomaci su bili najizazovniji za vaše partnere na tržištu, a vrlo brzo su se pokazali kao novi standard među korisnicima?
Prije petnaestak godina su banke razmatrale da li bi trebale imati mobilno bankarstvo, kad već imaju Internet bankarstvo. Prije otprilike pet godina su procjenjivale da li je potrebno implementirati rješenje za plaćanje preko mobitela na prodajnom mjestu (GooglePay i ApplePay), kad većina klijenata ima platne kartice banaka koje mogu koristiti na SinglePOS uređajima. Upravo navedena dva primjera pokazuju da tehnološke inovacije koje su jednostavne za korištenje, brze i sigurne, prevladavaju i postaju novi standardi među korisnicima.
Osim navedenih tehnoloških inovacija, promjena korisničkih očekivanja, koji žele da plate sa karticom ili mobitelom svu robu koju kupuju ili usluge koje koriste, dovode i do proširenja mjesta koja koriste SinglePOS uređaje za prihvat plaćanja. Po podacima Centralne banke Bosne i Hercegovine, povećanje plaćanja karticama u 2023. je bilo preko 20 posto i u broju obavljenih transakcija i u ukupnom iznosu transakcija. Ova informacija jasno pokazuje da je tržište spremno za promjene i da korisnici, kao i poslovni sudionici, prate i dobro prihvaćaju nova rješenja.
Lider ste na tržištu FinTech rješenja, a utjecaj novih tehnologija poput umjetne inteligencije i blockchaina sve je aktualnija tema. Testirate li već neke nove mogućnosti njihovog apliciranja? Što možemo očekivati do 2030. godine?
Blockchain, kao i kriptovalute, se već nekoliko godina koriste u sustavima plaćanja. ASEE članica, Monri Payments, već godinama prihvaća plaćanje kriptovalutama i u trgovini (in-store) na SinglePOS uređaju, kao i pri kupovini na internetu (e-commerce/m-commerce). Zadnjih tri-četiri godine bilježimo i uzlet razvoja umjetne inteligencije, te pojedini ASEE klijenti već koriste benefite iste u produkciji. Po brzini razvoja umjetne inteligencije, smatram da smo tek na početku primjene i da će iduće desetljeće biti obilježeno sa novim tehnološkim dosezima.
Šta možemo očekivati do 2030. godine? Sigurno možemo očekivati još jednostavnije i brže usluge, tu prije svega mislim na instant plaćanje, odnosno plaćanje unutar dvije-tri sekunde, gdje se novac prenosi između kupca i trgovca, ili između dva prijatelja. Također, u Evropi već nekoliko godina postoji mogućnost instant plaćanja između različitih zemalja pa uzevši u obzir da je Centralna banka Bosne i Hercegovine najavila razvoj servisa za instant plaćanje kao i pridruživanje Jedinstvenom području plaćanju u EUR-ima (SEPA), za očekivati je da će građani Bosne i Hercegovine moći plaćati račune ili slati novce u EU zemlje, odnosno da će moći zaprimiti novac iz EU zemalja unutar nekoliko sekundi.
Pored samog plaćanja, tu su i nove usluge kreditiranja kupovine, koristeći postojeće mobilne aplikacije banaka ili koristeći specijalizirane financijske ustanove koje nude kreditiranja kupaca.
Izrazito važna tema ove godine je i pitanje kartične i sigurnosti generalno. Na koji način ASEE prilagođava svoja rješenja kako bi osigurao platne procese svojim klijentima i krajnjim korisnicima?
Bavljenje računalnom sigurnošću je posao koji nikada ne prestaje. Timovi ASEE koji razvijaju naša rješenja konstantno prate novosti iz područja sigurnosti i ugrađuju nove metode zaštite. Pri tome je podjednako važno propitkivati i testirati postojeće dosege pojedinog rješenja te pokušavati poboljšati zaštitu koji sustavi posjeduju. Koristeći dugogodišnje iskustvo, kao i neprestano ulažući u školovanje naših djelatnika, rješenja koja ASEE izrađuje su na tržištu prepoznata kao pouzdana i sigurna.
Sa svojim ste rješenjima prisutni na više od 20 tržišta šire regije. Postoje li korisničke, možda kulturološki utemeljene, razlike na tržištima koje primjećujete?
Razlike u korištenju tehnoloških rješenja za plaćanje su prisutne i uvjetovane različitim smjerom razvoja određenog tržišta, kao i pravnoj i zakonskoj legislativi, te navikama potrošača. Ono što je neminovno je da se dobra rješenja u plaćanju konstanto šire na nova tržišta, i zamjenjuju postojeća. Prošle godine je u Bosnu i Hercegovinu stigao Google Pay pa je za očekivati i da će Apple Pay, uskoro biti dostupan.
Upravo je pitanje kibernetičke sigurnosti u industriji tema panela koji ćete moderirati na konferenciji Money Motion u Zagrebu. Možete li nam dati kratki uvid u najvažnija pitanja za svoje paneliste i što očekujete od razgovora?
Na Money Motion konferenciji ćemo razgovarati kako zaštiti postojeće platne servise u slučajevima kad napadači koriste alate umjetne inteligencije, primjerice manipulaciju audio ili video zapisom, odnosno zvukom i slikom. Interesantna tema je i u kojem trenutku start-up kompanija, koja razvija fintech rješenje, treba početi razmišljati o sigurnosti rješenja i početi ugrađivati metode zaštite? Podijeliti ćemo i razmišljanja o razini sigurnosti u digitalnom svijetu kakvom ga danas poznajemo, te kako se pojam sigurnosti mijenja u slučaju kriza ili ratnih dešavanja.
Što bi FinTech kompanije, platne institucije, kompanije iz drugih područja, ali i društvo općenito trebalo raditi da bismo nadoknadili raskorak između potreba i mogućnosti u primjerni metoda sigurnosne zaštite, te kako zaštititi najmanje zaštićene članove našeg društva, djecu i starije građane.
Očekuje nas konferencija sa 70-tak internacionalnih govornika na tri podija i 2.500 posjetitelja, a kao moderatoru panela za kibernetičku sigurnost posebno mi je zadovoljstvo što će gospođa Belma Ohranović, Direktorica sigurnosti Raiffeisen Bank i potpredsjednica nacionalnog Women4Cyber Chapter-a BiH, sudjelovati na panelu.