Testirali smo novu hibridnu Toyotu RAV4: Troši najmanje gdje većina ostalih troši najviše
Vrijeme će pokazati da li su odluku donijeli prerano, ali u Toyoti polako dižu ruke od dizelskih motora umjesto kojih kupcima većine svojih modela (kao odličnu alternativu) nude hibridno pogonsko rješenje koje čini manji ili veći atmosferski benzinski motor potpomognut elektromotorom. Među posljednjim modelima s kojima u ponudi više nema dizelskih opcija je i peta generacija popularnog SUV-a RAV4 koji se sada može dobiti samo u kombinaciji s benzinskim ili hibridnim pogonom.
S Toyotinim višegodišnjim iskustvom oko hibridnih pogona čini se kako više nema mjesta našoj vječnoj tvrdnji da snažni (turbo)benzinski motori nemaju šta da traže u velikim SUV-ovima, jer nam se zbog koncepta i zadataka za koje su namijenjeni poteški "kredenci na točkovima" uvijek činilo besmislenim rasipanje benzina u osrednje upravljivim automobilima s naglašenim rastojanjem podnice od tla u kojima se, definitivno, sjedi previsoko. Ko voli automobile, shvatit će na šta mislimo.
I dok smo godinama svima koji su nas pitali za velike SUV-ove uvijek govorili da uz njih biraju adekvatan dizelski motor, u Aichi prefekturi su zamislili i realizovali najnoviju hibridnu kombinaciju s kojom je RAV4 i dalje potežak, osrednje upravljiv i osrednje aerodinamičan, ali je naglašeno prostran i udoban SUV s prilično snažnim 2,5-litarskim benzinskim motorom koji troši benzin po sistemu "kap po kap".
Vozaču u ovom slučaju uopšte nije bitno koliko vremena se vozi samo na struju, koliko na benzin, a koliko u kombinaciji. Bitno u svemu je da napredan hibridni sistem, koji kombinovano nudi 218 konjskih snaga i 221 Nm najvećeg obrtnog momenta, RAV-u omogućava da pređe 100 kilometara s malo više od šest litara u prosjeku.
Najnižu potrošnju goriva (ispod pet litara na 100 kilometara) ostvarili smo u zagušenim gradskim uslovima gdje većina nehibridnih benzinskih i dizelskih automobila troši znatno više. S kapacitetom koji nude baterije i aktiviranim radnim programom 'Eco', RAV4 se (bez snažnijeg pritiskanja papučice gasa i brzina iznad 50 km/h) bez asistencije motora s unutrašnjim sagorijevanjem može koristiti i duže od očekivanog vremena. Za punjenje baterija zadužen je spomenuti motor, ali i svako korištenje kočnica koje kinetičku energiju pretvaraju u električnu. Bezbolno i veoma efikasno rješenje koje uštedu na troškovima za gorivo, eto, ponajbolje demonstrira u sporom "stani/kreni" ritmu.
Priču o dijelu hibridnog sistema koji se odnosi na četverocilindarski atmosferski motor kvari njegova izražena buka prilikom snažnijeg ubrzavanja i kretanja brzinom koja je primjerena na autocesti, a najveću krivicu zapravo snosi nedovoljan nivo zvučne izolacije između motora i putničkog prostora. Pored buke, poklonici štednje i ekologije u ovom slučaju će morati da prihvate i automatski CVT mjenjač koji se, s obzirom na defanzivan karakter automobila, dobro snalazi u većini situacija.
Kada smo se odmaknuli od pogodnosti koje nudi Toyotina hibridna tehnologija i pogledali izvana peto izdanje RAV-a, pomislili smo da nedavna izjava Toyotinih čelnika u kojoj su naglasili da više ne žele da prave dosadne automobile ima potvrdu u slučaju Supre i nove Corolle, jer nam se karoserija RAV-a i nije učinila posebno zanimljivom. O ukusima se ne raspravlja, a među podijeljenim mišljenjima okoline ostali smo negdje između, jer nam se ne sviđa oblik donjih rubova maske hladnjaka koji nas asocira na ljutito lice s usnama čiji su krajevi zakrenuti prema dole, a nismo oduševljeni ni slomljenim lukovima blatobrana koji podsjećaju na pojedine SUV-ove iz FCA grupacije. S druge strane, dopala nam se dvobojna kombinacija karoserije, ali i visoke obloge koje pokrivaju pragove i dio vrata čineći tako bokove automobila vitkijim nego što jesu. Širi, niži i s manjim prevjesima preko osovina, peti RAV4 ipak je interesantniji od prethodnika.
Umjesto izgleda karoserije čini se da je ovdje mnogo važnije ono što vozača i njegove saputnike očekuje u natprosječno prostranoj i u konkretnom slučaju bogato opremljenoj kabini. U Toyoti su se potrudili da kabinu oblože ugodnim i kvalitetnim materijalima, a s paketom opreme Style nedostaje jedino neko ko bi vas eventualno vozio. Odličan je i nivo ergonomije koja je sve manje prisutna u kabinama današnjih automobila, a izrazito ugodna su i sjedišta čiji dizajn i adekvatna debljina u ponuđenom međuosovinskom rastojanju svima osiguravaju dovoljno mjesta u svim pravcima. Mekše ovješen automobil pomaže ukupnoj udobnosti, ali bi putnicima koji su osjetljivi na vožnju moglo zasmetati evidentno naginjanje karoserije u zavojima, ako je vozač raspoložen za dinamičniji ritam.
Oznaka RAV predstavlja akronim za Recreational Activity Vehicle, a broj četiri u dodatku sugeriše na pogon preko obje osovine. I najnovije hibridno izdanje može se dobiti s pogonom preko obje osovine s kojim će se vozač manje plašiti podloga sa slabim prijanjanjem, ali testni primjerak imao je samo pogon preko prednje osovine. S odličnim prilaznim i odlaznim uglovima iza osovina i popriličnim rastojanjem od tla (190 mm) bit će dovoljno za rekreativne silaske s asfalta na raznorazne podloge koje na usponima ipak nisu previše klizave. Za ozbiljnije "off road“ avanture treba birati RAV4 (gdje broj pored slova ima smisla), ali nam se čini da bi u slučaju takvih potreba možda trebalo razmisliti o dizelskom Land Cruiseru (s adekvatnim gumama).
Uvjerili smo se da su WLTP normativi o potrošnji goriva znatno realniji od NEDC normativa, ali uspješnu priču o štednji skupog goriva mogla bi pokvariti činjenica da je hibridni RAV4 u većini slučajeva znatno skuplji od opremom komparativne verzije koju pokreće samo dvolitarski benzinski motor. Kako god, sa ili bez podrške nečujnog elektromotora, apsolutno smo sigurni da će i peti RAV4 ostati među miljenicima na mnogobrojnim tržištima širom svijeta na kojima je od predstavljanja prve generacije (1994. godina) do sada prodan u više od 8,2 miliona primjeraka.
Motor: Smješten naprijed poprečno, benzinski, četiri cilindra, četiri ventila po cilindru. Radna zapremina 2.487 ccm. Najveća kombinovana snaga 160 kW - 218 KS pri 5.500 obr/min. Najveći obrtni moment 221 Nm od 3.600 do 5.200 obr/min. Najveća snaga elektromotora 88 kW - 120 KS.
Prijenos snage: Pogon preko prednje osovine, CVT automatski mjenjač, felge prečnika 18 inča, gume 225/60 R18 100H (Dunlop Grandtrek PT30). Ovjes: Naprijed MacPherson s trouglastim poprečnim ramenima i stabilizatorom, nazad multilink, spiralne opruge.
Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100 km/h - 8,4 s. Maksimalna brzina - 180 km/h. Prosječna potrošnja na testu - 6,2 l/100 km. Tvornički deklarisana prosječna potrošnja - 4,6 l/100 km. Prosječna emisija CO2 - 105 g/km. Zapremina rezervoara - 55 l.
Dimenzije: Dužina - 4.600 mm. Širina - 1.855 mm. Visina - 1.685 mm. Međuosovinski razmak - 2.690 mm. Prtljažnik od 580 do 1.690 litara. Masa praznog vozila – 1.675 kg. Ukupna dozvoljena masa vozila – 2.135 kg.
Serijska oprema testnog automobila: 18-inčne crne aluminijske felge, zatamnjena stakla zadnjih prozora, tamnosiva gornja prednja maska, mrežasta gornja prednja maska, LED prednja svjetlosna traka, crni Attitude okvir za prednja svjetla za maglu, crni Attitude prednji branik, srebrna prednja donja zaštita, LED zadnja svjetlosna traka, crni Attitude zadnji branik, srebrna zadnja donja zaštita, crni Attitude spojler, srebrni umetak na poklopcu prtljažnika, crni Attitude poklopci retrovizora, ručke vrata u boji karoserije, crni Attitude izgled prednjih nosača krova, crni Attitude okvir blatobrana, crni krov Attitude, antena (peraja morskog psa), sistem olakšanog ulaska i paljenja, produženi rad glavnih svjetala, senzor sumraka, senzor kiše, otvaranje prtljažnika pomakom noge, oslobađanje poklopca prtljažnika s tipkom, električni poklopac prtljažnika, daljinsko oslobađanje poklopca prtljažnika ključem, daljinsko oslobađanje poklopca prtljažnika iz kabine, elektropodesivi i grijani vanjski retrovizori s automatskim preklapanjem, centralno daljinsko zaključavanje vrata, crni Attitude krovni nosači, crne Attitude zaštitne letvice na bočnim vratima, izbornik programa za vožnju, dvostruka izduvna cijev, prednji i zadnji parkirni senzori, zadnja kamera, sistem automatskog kočenja kod opasnosti od sudara s otkrivanjem pješaka i biciklista, upozorenje za nenamjerno prestrojavanje sa zakretanjem upravljača, sistem prepoznavanja saobraćajnih znakova, automatski rad dugih svjetala, inteligentni prilagodljivi tempomat punog raspona, prilagodljivi regulator brzine (ACC), sistem pomoći pri naglom kočenju (BA), signal kočenja u slučaju nužde (EBS), ABS s elektronskom raspodjelom sile kočenja (EBD), LED zadnja svjetla, kontrola stabilnosti vozila (VSC), prednja svjetla za maglu, glavna LED svjetla, automatska regulacija visine prednjih svjetala, dnevna LED svjetla, pokazivači smjera u kućištima vanjskih retrovizora, imobilizator, sistem pomoći pri kretanju uzbrdo (HAC), upozorenje za umor vozača (Driver Attention Alert), sistem za hitni poziv u pomoć eCall, sistem za nadzor pritiska u gumama, kontrola zanošenja prikolice (Trailer Sway Control - TSC), 8-inčni Toyota Touch® 2 multimedijalni sistem, Aux-in priključak, Bluetooth®, Digital Audio Broadcast (DAB)+, šest zvučnika, pet USB priključaka, ambijentalno svjetlo Light Blue uz otvorenu policu, kožom obložen multifunkcionalni obruč upravljača s tri kraka, kožna glava ručice mjenjača, elektronska parkirna kočnica, svijetloplava ambijentalna rasvjeta prednjih nosača za čaše, obloge prednjih vrata od imitacije kože, nasloni za ruke na prednjim vratima od imitacije kože, mekane obloge zadnjih vrata, zadnji naslon za ruke, crna obloga krova, dvozonski automatski klima uređaj, taster za paljenje, upravljač podesiv po visini i dubini, električni servo sistem upravljanja, elektrokromatski unutrašnji retrovizor, prikaz slike sa zadnje kamere na zaslonu audio sistema, dinamičke crte navođenja na prikazu slike sa zadnje kamere, otvori za prozračivanje za zadnja sjedišta, centralni naslon za ruke, električno pomicanje i podešavanje sjedišta vozača, grijana prednja sjedišta, nasloni za ruke na zadnjim vratima, podešavanje nagiba naslona zadnjih sjedišta, preklopna i djeljiva (60:40) zadnja sjedišta, sistem Toyota Easy Flat, elektropokretana prednja i zadnja stakla, svjetlo za čitanje za vozača i suvozača, centralno svjetlo na krovu, svjetlo u prtljažniku, sistem osvijetljenog ulaska, svjetlo prostora za noge, svjetla i ogledala u sjenilima za sunce, prednja utičnica 12V, 12V utičnica u prtljažniku, bežični punjač mobilnog telefona, brava za zaštitu djece u vratima, podsjetnik na ključ, 7-inčni TFT multi-informacioni display u boji, indikator eko vožnje, indikator hibridnog sistema, prekidač za uklj./isklj. automatskih dugih svjetala (AHB), otvorena polica ispred suvozača, pretinac ispred suvozača s bravom, prednji i zadnji držači za boce i čaše, nosač za boce od 1,5 litara, držač sunčanih naočala, džep u naslonu sjedišta suvozača, pretinac u zadnjoj konzoli, rolo pokrov prtljažnika, tepisi za vozača i suvozača, sedam zračnih jastuka, prekidač za uklj/isklj zračnog jastuka suvozača, podsjetnik na vezanje prednjih i zadnjih pojaseva, sjedište vozača i suvozača sa zaštitom od ozljeda istezanja vrata (WIL), ISOFIX, tri zadnja naslona za glavu...
Opciona oprema na testnom automobilu: biserna boja, navigacioni sistem, elektropokretan panoramski krov.
Garancije: pet godina bez ograničenja kilometraže, 10 godina za baterije, 12 godina na koroziju, tri godine na boju.