Da li je skromni i pristupačni Dacia Sandero postao novi "Golf" u Evropi?
Sa osam generacija i napunjenih 50 godina Golf je na novoj prekretnici u Evropi. Ne samo Golf, već i ostali klasični modeli, kojima tržište sve više okreće leđa, jer se kupci trendovski okreću, čas SUV-ovima, čas električnim vozilima. Međutim, s porastom inflacije i sve većih cijena automobila, Evropa ima novog favorita.
Moramo spomenuti da je Golf u nepunih pet decenija čak 32 puta bio najprodavaniji automobil u Evropi. Povremeni bljesak u prošlosti znali su napraviti Fiat 127 (1974. - 1978.), Renault 5 (1979. - 1982.), Fiat Punto (1995., 1997. i 1999.), Peugeot 206 (2003.), Opel Astra (2005. i 2006.) i Peugeot 207 (2007.), da bi se Golf nakon toga ponovo ustabilio i zauzeo čelnu poziciju sve do unazad dvije godine kada je kompakt iz Wolfsburga lidersku izgubio poziciju, prvo od Peugeota 208, a zatim od Tesle Model Y. Oporavak Golfa traje i on nije moćan kao u zlatna vremena, zato su na scenu isplivali novi i igrači, a Sandero je taj koji predvodi prodaju u ovoj godini.
Sandero, Golf, Peugeot 208...
Iako se Golf ove godine strelovito penje ka vrhu prodajne tablice u Evropi, smetnju mu pravi rumunski hatchback, koji je nakon prva četiri mjeseca tekuće godine ostao stabilno gospodariti evropskim tržištem. Dacia je u aprilu bila na pragu 100.000 isporuka.
Naime, rumunski proizvođač je zabilježio 97.021 isporučenih primjeraka Sandera, što je u odnosu na isti period iz 2023. godine rast od 23,2 posto pozivajući se na podatke koje obrađuje platforma Dataforce. Tačnije, Dacia je na evropskom tlu, u razdoblju od januara do kraja aprila, plasirala 18.278 Sandera više nego u istom periodu lani, što je ogroman napredak za model koji je već godinama prisutan na tržištu.
Uz Citroen C3 (47,2%), Golf je sa 52,9 posto čak ostvario najveći rast u odnosu na prethodnu godinu, a to je i očekivano, jer je njegova prodaja bila poprilično pala. Međutim, po broju isporučenih jedinica (85.781) kompakt iz Wolfsburga ostaje drugoplasirani iza Sandera, ali ispred Peugeota 208 (75.249), Clija (71.560) i Octavije sa 69.790 prodatih primjeraka.
Zahvaljujući privatnim kupcima i onima koji nisu dio statistike koja vozi službene automobile, Dacia Sandero je ovogodišnji lider evropskog tržišta. Rumunski hatchback je prošle godine u fotofinišu izgubio tron od Tesle Y, a godinu prije bukvalno za dlaku je bio bolji Peugeot 208. Ipak, ove godine Sandero je čvrsto na liderskoj poziciji.
Kako je Sandero napravio ovakav skok? Rumunski proizvođač je doživio preporod pod Renaultovom upravljačkom palicom, pa prodajne brojke rastu iz godine u godinu, a Sandero je već godinama pri samo vrhu. Sandero je njihov najprodavaniji model ispred Dustera, a njegov SUV derivat Stepway je taj koji ovaj model vuče kao nezaustavljiva lokomotiva.
Sandero Stepway povoljniji u Evropskoj uniji nego u BiH
Rumunu godi rast opšti rast cijena, jer kupci racionališu s kupovinom i izbjegavaju doplaćivati skupe opcije kod konkurencije, koje na kraju niti razumiju, niti znaju kako se koriste. Odgovaraju mu i odluke pojedinih vlada o ukidanju subvencija na električne i plug-in hibridne modele, pa i tu hvata kupce koji nemaju motiv za kupovinu skupih vozila bez pomoći države. Uostalom, cijene Dacije općenito, a svakako i Sandera su poprilično pristupačne za evropski standard i tu dolazimo do paradoksa zvanog bh. tržište. Cijene Sandera Stepway su veće nego na tržištima Evropske unije i ovaj model više nije pristupačan kao prije.
Uzećemo za primjer Španiju, gdje Sandero dominira tržištem. Ako iz formule kompariranja izbacimo osnovni 1.0 SCe motor sa 65 KS, s kojim je Sandero širom EU tržišta još povoljniji, cijene običnog Sandera Essential s konkretnijim motorom TCe 90 u Španiji startaju od 13.190 eura (25.797 KM). Ovaj model se s trećom generacijom oprostio od prodaje u Bosni i Hercegovini zbog carine (proizvodnja u Maroku), pa ne možemo dostojno komparirati cijene, ali možemo zaključiti da za 26.000 KM na bh. tržištu više ne možemo kupiti baš nikakav novi auto, čak ni najmanji model iz A segmenta, dok EU građani evidentno mogu.
S druge strane, Sandero Stepway 1.0 TCe Essential, dakle model sa istom motorizacijom i istim paketom opreme, u Španiji cijene 14.720 eura, odnosno 28.790 KM, u Njemačkoj takav Stepway košta 14.500 eura ili 28.360 KM, dok je u Italiji najniža cijena i iznosi 13.300 eura ili pretvoreno u bh. valutu samo 26.012 KM. Cijena jednakog Stepwaya u Bosni Hercegovini stoji 31.900 KM, odnosno 3.110 KM više nego u Španiji, zatim 3.540 KM više nego u Njemačkoj, dok je razlika u odnosu na italijansko tržište skoro 5.900 KM.
Pristupačan model, još pristupačnije ponude
Dakle, s jedne strane je lako zaključiti da je bh. standard jako nizak, a automobili postali preskupi. S druge strane, uz standard kakav uživaju građani Evropske unije, novi automobili sa ovako niskim cijenama su mnogo dostupniji. Na sve to treba dodati da su leasing ponude skoro pa na nivou cijena mjesečne pretplate za kablovsku televiziju.
Stoga ne čudi što ćete u Francuskoj, Italiji, Njemačkoj i ostatku Evrope za novi Sandero vidjeti ponude s izraženim mjesečnim ratama sa simboličnim "već od 89 eura". Uz ionako pristupačne cijene, operacija zvana "kupovina novog auta" u EU svedena je na nivo nabavke konzumnog šećera u bh. prilikama i prava je šteta što nemamo cijene Dacia modela kakve smo imali do samo tri godine unazad.
Takve tržišne nedaće ne prate kupce u Evropskoj uniji. Zato je Sandero ove godine, uz stabilnost prodaje koju Dacia ostvaruje u zadnjem periodu, s razlogom najprodavaniji novi automobil u Evropi. S obzirom da je evropsko tržište iz mjeseca u mjesec raste, uz opšti porast prodaje benzinskih i hibridnih modela, mnogi su konvencionalni automobili registrovali rast prodaje. Nije iznenađenje, ali u takvim prlikama Dacijin hatchback dodatno je ustabilio poziciju iz prethodnih godina i iskoristio priliku kakva se ne propušta.