35. godišnjica roadstera
30

Vozili smo Mazdu MX-5 u Zadru: Za sreću su potrebni sunce, more i vjetar u kosi

D. B.
Mazda je u Zadru i okolini ovog hrvatskog grada povodom 35. godišnjice modela MX-5 održala evropsku prezentaciju svog bezvremenskog remek-djela. Novinar portala Klix.ba je bio dio ovog događaja na lokacijama koje nisu mogle biti bolje za upoznavanje s atraktivnim roadsterom. Sunce, more i vjetar u kosi, ko je ima, recept su za sreću.

Otkako je debitovala na sajmu automobila u Chicagu u februaru 1989. godine, Mazda MX-5 je postala sinonim za užitak u vožnji te je utjelovila duh laganih i za vožnju zabavnih roadstera. S prodanih 1,25 miliona primjeraka, ovaj model drži Guinnessov rekord za najprodavaniji sportski dvosjed.

Legendarni roadster, koji je osvajač nagrade za najbolje dizajnirani automobil, tokom godina je evoluirao, ali je ipak ostao vjeran Jinba Ittai filozofiji kreirajući savršenu harmoniju između vozača i automobila. I zaista je tako, od prvog pogleda i prvog napravljenog kilometra, ta harmonija je nam bila i više nego očigledna.

MX-5 je unapređivan kroz četiri generacije, a prva iskustva nam govore da su Japanci zaista vodili računa o sugestijama kupaca. MX-5 ove godine proslavlja svoj 35. rođendan te se može pohvaliti ogromnim brojem entuzijasta koji konstantno nastavlja rasti.

Prepoznatljiv i atraktivan dizajn eksterijera, osvježena unutrašnjost

Gledajući eksterijer, jasno je da MX-5 (2024) ostaje vjeran proslavljenom Kodo dizajnu, koji je donio nagradu za najbolje dizajnirani automobil na svijetu, kao i nagradu za najbolji automobil 2016. godine. MX-5 je zaista zadržao energični stil koji briše granice između eksterijera i unutrašnjosti te naglašava izbalansirane proporcije dvosjeda. Model je dobio novu boju karoserije, a to je Aero siva metalik, koja je zamijenila Platinum Quartz boju. Također, mekani krov modela MX-5 Kazari, koji se momentalno otvara i zatvara jednim pokretom zgloba, sada je dostupan u bež boji.

RF (retractable fastback) model posjeduje trodjelni elektronski tvrdi krov, koji nudi najbolje iz oba svijeta, vožnju sa spuštenim krovom te sigurnosti i udobnost vožnje s fiksnim krovom. Treba reći i da je ovo najbrži tvrdi krov na tržištu zahvaljujući "pametnom" i kompaktnom mehanizmu koji obavlja proces otvaranja ili zatvaranja za samo 13 sekundi, a koji je funkcionalan i u pokretu pri brzini do 10 km/h.

U unutrašnjosti MX-5 ima veći 8,8-inčni centralni ekran osjetljiv na dodir, koji podržava novi Android Auto i Apple Car Play sistem s bežičnim povezivanjem, s tim da je mobitel moguće povezati i putem jednog od dva USB-C utora.

Uočljivo je osvježenje instrument table iza upravljača, kazaljke imaju novi oblik, dok je font jasniji i čitljiviji. Retrovizor s funkcijom zatamnjivanja ima oblik obrnutog trapeza u Exclusive-line paketu i boljim, čime je osigurano da reflektuje samo ono što je vozaču potrebno. Također, sada nema okvir i bolje se uklapa u unutrašnjost, a crni nosač je smanjen i omogućava bolju preglednost kroz vjetrobransko staklo. Pored toga, od paketa Exclusive-line ka više centralna konzola je presvučena sintetičkom kožom.

Još jednu dobrodošlu promjenu u unutrašnjosti predstavljaju udobnija sjedišta. U dijelu sjedišta koji je u direktnom kontaktu s leđima i karlicom nalazi se sintetička koža Leganu s teksturom nalik antilopu, koja je visoko otporna na trenje. Ovaj novi materijal minimizira klizanje tijela, što smo posebno primijetili u zavojima i pri dinamičnijoj vožnji.

Kada je riječ o eksterijeru, tu su napredna LED prednja svjetla koja su kombinovana s dnevnim svjetlima za još bolju vidljivost. Stražnja svjetla su doživjela određene suptilne promjene, a LED diode su zadužene i za pokazivače smjera. Iako nije bilo promjene vanjske forme kućišta, novi model je ipak dobio konkavne vanjske leće u okruglom dijelu stražnjeg kombinovanog svjetla.

Felge su definitivno važan dio vanjskog izgleda svakog automobila, a Mazda MX-5 je dobila novodizajnirani 17-inčni set koji naglašava manju težinu i funkcionalnost automobila.

Što se tiče boja karoserije, već smo spomenuli Aero sivu metalik koja je zamijenila Platinum Quartz boju, tako da promijenjena paleta boja osim pomenute nijanse sada uključuje dvije Takuminuri boje, Machine sivu i Soul Crystal crvenu, kao i metalik boje Deep Crystal plavu, Zircon Sand, Jet crnu te Arctic bijelu mat.

Dostupna su tri nivoa opreme, a to su Prime-Line, Exclusive-Line i najbolji Homura. Treba reći da Homura sadrži brojne sportske detalje poput Brembo kočionog sistema, Recaro sjedišta i crnih kućišta bočnih retrovizora. Homura primjerci sa Skyactiv-G 2,0-litarskim motorom koji razvija 184 KS dodatno su opremljeni Bilstein amortizerima i kovanim BBS felgama. Primjerci s Homura paketom opreme i Skyactiv-G 1,5-litarskim motorom, koji isporučuje 132 KS, imaju RAYS felge.

Special Edition model Kazari se može prepoznati po unikatnim kombinacijama boja. Verzija modela MX-5 s mekanim krovom posjeduje bež krov i presvlake od perforirane Nappa kože, dok druga verzija ima dvobojni tvrdi krov i iste presvlake specifične za model.

Dodatno unaprijeđena dinamika vožnje

Mazdini stručnjaci su poradili i na dinamici vožnje te su dodatno učvrstili status modela MX-5 kao jednog od najzabavnijih automobila. Roadster je dobio novorazvijeni asimetrijski diferencijal s ograničenim proklizavanjem (Asymmetric LSD) te je uvedeno specijalno podešavanje, odnosno Dynamic Stability Control (DSC)-Track mod. Poznato je da je motosport jedan od najpopularnijih načina da kupci uživaju u svojoj Mazdi MX-5, a upravo DSC-Track mod je optimizovan za vožnju na stazi. Ovaj mod će biti itekako koristan onima koji prvi put ulaze u svijet motosporta s ovim kompaktnim i agilnim sportskim automobilom. DSC-Track mod je dostupan za najbolje opremljene modele Exclusive-line i viših nivoa te pruža vozaču maksimalnu kontrolu nad vozilom intervenišući kasnije u odnosu na druge modove vožnje. Na taj način vozač može imati kontrolu do posljednje sekunde, nakon čega DSC-Track interveniše prije opasnog okretanja koje vozač ne bi uspio spriječiti na vrijeme. Stoga i DSC-Track tehnologija naglašava Jinba Ittai filozofiju perfektnog jedinstva između vozača i vozila.

Ono što smo mogli zaključiti prilikom vožnje jeste da se DSC-Track savršeno nadopunjuje s Asymmetric LSD diferencijalom, a rezultat je stabilnost automobila pri skretanju, koja se postiže mijenjanjem granične sile klizanja na diferencijalu kao odgovor na ubrzanje i usporavanje vozila dok se mijenja vertikalno opterećenje stražnjeg točka. LSD s konusnim kvačilom sada ima mehanizam bregaste osovine koji je lagan, kompaktan i vrlo izdržljiv.

Novi Asymmetric LSD diferencijal je ekskluzivno uparen sa Skyactiv-G 2,0-litarskim motorom, koji razvija 184 KS, te manuelnim mjenjačem. Pomenuta stabilnost se osjeti i u gradskim sredinama gdje je sada lakše manevrisati, ali i na krivudavim putevima.

Modifikacije šasije i karoserije, poboljšani motori

Aktuelna četvrta generacija Mazdine ikone dobila je strukturalne modifikacije šasije i karoserije, ali i poboljšanja motora kako bi se povećala snaga i efikasnost goriva. Pored toga, primijetili smo da je i zvuk motora poboljšan, tako da MX-5 na pravi način aktivira sva čula vozača. Za to je zaslužan Induction Sound Enhancer (ISE), koji jača percepciju modela s 1,5-litarskim Skyactiv-G motorom koji razvija 132 KS, odnosno potenciju i snagu 2,0-litarskog Skyactiv-G motora koji isporučuje 184 KS.

Skyactiv-G 2.0 momentalno reaguje na pritisak papučice gasa, no i dalje je efikasan i štedljiv kao ranije. Dvolitarski agregat se "vrti" do 7.500 obr/min s maksimalnom snagom od 184 KS pri 7.000 obr/min, dok je maksimalni obrtni moment od 205 Nm dostupan pri 4.000 obr/min.

MX-5 s mekanim krovom i Skyactiv-G 2.0 motorom od 0 do 100 km/h ubrzava za 6,5 sekundi (RF za 6,8 sekundi) te dostiže maksimalnu brzinu od 219 km/h (220 km/h za RF). Potrošnja goriva za obje verzije s manuelnim mjenjačem iznosi 6,8 litara na 100 pređenih kilometara dok emisija CO2 iznosi 171 - 153 g/km. Kako bi se još više unaprijedila efikasnost, Skyactiv-G 2.0 je opremljen i-Eoop sistemom povrata energije kočenjem zasnovanim na kondenzatoru, kao i Mazdinim i-stop idle-stop sistemom. Tu je i lakši Skyactiv-G 1,5 litarski motor, koji isporučuje 132 KS pri 7.000 obr/min te maksimalni obrtni moment od 152 Nm pri 4.500 obr/min. Model sa Skyactiv-G 1.5 motorom i mekanim krovom te RF troše 6,3 litra na 100 pređenih kilometara, dok emisija CO2 iznosi 142 g/km. Obje varijante imaju i-Eloop i i-stop sistem.

Također, oba četverocilindrična motora uparena su brzim 6-stepenim Skyactiv-MT manuelnim mjenjačem dizajniranim specijalno za model MX-5, a snaga se prenosi na stražnje točkove. Specijalna verzija MX-5 RF 2.0 Kazari je dostupna i s automatskim mjenjačem.

Nova tehnologija, viši nivo sigurnosti

Kao i prethodni model, Mazda MX-5 (2024) standardno ima LED prednja svjetla s automatskim nivelisanjem, elektronski podesive retrovizore i automatski klima uređaj. Mazda Connect infotainment sistem sada koristi veći 8,8-inčni ekran osjetljiv na dodir, rotirajući kontroler i digitalni radio (DAB) sa šest zvučnika. Podržani su već pomenuti Android Auto i Apple CarPlay sistemi, a novost je to što je omogućeno bežično povezivanje smartphonea, kao i prikazivanje instaliranih aplikacija te njihovo sigurno korištenje na Mazda Connect centralnom zaslonu.

Kupci mogu dobiti i prilagođeno Bose ozvučenje s devet zvučnika, koje uključuje i zvučnike u naslonu za glavu. Dostupan je i Mazda SD navigacijski sistem s 3D prikazom karte.

Iz Mazde uvijek ističu svoju posvećenost sigurnosti, tako da je MX-5 opremljen brojnim pomoćnim i sigurnosnim sistemima za dinamičnu, ali i svakodnevnu vožnju. Među njima su sistem upozoranja o napuštanju trake (LDWS), sistem pomoći za držanje vozila u traci (LAS), pomoćni sistem za brzinu, LED svjetla s automatskim prilagođavanjem dometa i varijabilnim modovima za optimalno osvjetljenje ceste i saobraćajnih znakova u svakom trenutku, kao i druge funkcije.

Aktivni sistemi od Exclusive-line opreme ka višim nivoima uključuju pomoć pri parkiranju (RCTA), sistem koji upozorava na saobraćaj prilikom kretanja unazad, upozorenje na saobraćaj pri izlasku iz vozila, Lane Change Assistant Plus (BSM) koji također prati slijepi ugao i slično. Sekundarni sistem smanjenja posljedica sudara je novitet u modelu MX-5, a zadužen je da zaustavi vozilo nakon što je detektovan sudar, kako bi se smanjila šteta od drugog udara. Sistem pomoći pri kočenju u nuždi (SBS - Smart Brake Support) otkriva vozila, bicikle i pješake ispred vozila te aktivira automatsko kočenje ukoliko je potrebno, dok Emergency Brake Assist Plus (SPS-RC - Smart Brake Support Rear Crossing) služi za izbjegavanje sudara s vozilima koja se približavaju s lijeve ili desne strane, odnosno od pozadi kad se MX-5 kreće unazad pri brzini do 15 km/h. Koristan je i sistem prepoznavanja saobraćajnih znakova (TSR), Driver Attention Alert (DAA), a tu je i kamera koja pruža pogled na situaciju iza vozila. Kamera sada ima veću rezoluciju, a TSR je povezan s navigacijskim sistemom kako bi se prikazivala ograničenja brzine.

Poboljšana je i zaštita pješaka, tako da se aktivni poklopac motora podiže u slučaju sudara s pješakom te stvara ključnu "zonu gužvanja" između haube i čvrstih dijelova motora. To smanjuje rizik od ozbiljnih povreda glave bez negativnog utjecaja na dizajn automobila.

Vožnja je čisti užitak

Mazda je Zadar i njegovu okolinu odabrala s razlogom, jer ovaj hrvatski grad s priobalnim cestama, historijskim šarmom i unikatnim okruženjem predstavlja idealno mjesto za proslavu 35. godišnjice modela MX-5. Vozeći slikovitom rutom kroz prelijepe pejzaže je postignut cilj, a to je da se zaista osjeti harmonija između automobila i vozača. Zadar je grad bogate historije i prirodnih ljepota poznat po svojoj antičkoj arhitekturi i prekrasnoj obali. Njegovo okruženje je ponudilo raznoliko okruženje za testiranje Mazde MX-5, od krivudavih priobalnih puteva do spokojnog seoskog pejzaža, što je predstavljalo dramatičan kontrast mediteranskog i kontinentalnog. Na ruti dugoj gotovo 300 kilometara prošli smo kroz raznolike zadarske krajolike, uključujući zadivljujuće uvale Novigradsko more i Karinsko more, kao i kanjon rijeke Zrmanje, a uživali smo i u pogledu na Velebit, vožnji magistralom te posjeti Nacionalnom parku Krka.

Ono čime nas je MX-5 impresionirao jesu njegove već tradicionalne karakteristike, ali koje su podignute na jedan novi nivo. Njegov sportski duh i dalje izaziva euforiju na "prvi kilometar", tako da ćete definitivno uhvatiti sami sebe da ne skidate osmijeh s lica. Istina, nama se sve poklopilo, sunčano vrijeme, prelijepa dalmatinska obala, živopisna unutrašnjost i odlično isplanirane rute koje su omogućile iskustvo vožnje u gradu, na selu i na autoputu, no to ne umanjuje njegovu izvrsnost u performansama, dinamičnoj i istinski zabavnoj vožnji. Upravljanje je hirurški precizno, dok je ovjes dobro izbalansiran za "tvrđu" sportsku vožnju, no sasvim dobro i "pegla" neravnine.

Pomenuti 2.0-litarski motor spremno ispunjava sve zahtjeve i dobar je tandem sa 6-stepenim manuelnim mjenjačem, dok je odgovor na pritisak papučice gasa je brz i vozaču ulijeva samopouzdanje pri preticanjima dajući mu do znanja da na raspolaganju ima dosta snage. Motor je prilično fleksibilan pa će ponuditi snagu u bilo kojem stepenu prijenosa nakon što "poklopite" papučicu. Zvuk će vas također motivisati da zaboravite na ozvučenje i muziku, spustit ćete krov i uživati u onom što čujete iza sebe. Nažalost, ovaj motor se više ne proizvodi zbog EU restrikcija iako je još uvijek dostupan na nekim tržištima, no tu je i dalje 1,5-litarski motor koji nije daleko s performansama te je i sam prilčno uzbudljiv i živahan. Unutrašnjost modela MX-5 odiše sportskim duhom, no jednostavno nije za svakoga. Viši i krupniji vozači će se nekako smjestiti u ovaj roadster nakon što "eksperimentišu" s podešavanjem sjedišta i upravljača, no problemi će se javiti nakon duže vožnje. Razlog je za njihove proporcije usko sjedalo, koje počinje žuljati pa će takvi vozači imati problema da pronađu optimalnu poziciju ili će jednostavno morati napraviti pauzu tokom duže vožnje, dok relativno kraće relacije nisu problem. Ipak, to nije ništa novo pa se i ne može uzeti za zlo modelu MX-5 s obzirom na njegove dimenzije, tradiciju i karakter, no čak i taj nedostatak će mnogima biti prihvatljiva cijena za čisti užitak u vožnji. Treba naglasiti da se ovaj problem ne odnosi na naslon, koji je dovoljno širok i čvrsto drži tijelo, kao ni na vozače prosječne visine i konstitucije. Također, detalj koji je "zagrebao oko" jeste vibriranje ručice mjenjača u praznom hodu. Sve u svemu, MX-5 je sjajan paket, ostao je vjeran svojoj tradiciji, a istovremeno je napravio još jedan korak naprijed.

Mazda MX-5 je dostupna na bh. tržištu

Kupci u BiH mogu kupiti Mazdu MX-5 sa 1,5-litarskim Skyactiv-G motorom, koji isporučuje 132 KS. Verzija s mekim krovom košta od 61.180 do 71.260 KM, dok je RF verzija skuplja za 5.000 KM.

Kao što je već navedeno, 2,0-litarskog motora nema u ponudi na bh. tržištu. Kraj proizvodnje je rezultat Euro 6e norme, koja se odnosi na emisiju gasova. Stoga je MX-5 dostupan samo s pomenutim 1,5-litarskim motorom, koji zadovoljava propise u EU.