Prepušteni sebi
91

Ogromni problemi za bh. kamiondžije dok vlast spava: Bez podrške i rješenja, suočeni s kaznama i zabranama

Piše: E. M.
Foto: Arhiv/Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Vozači kamiona iz BiH koji svakodnevno voze ka Evropskoj uniji već nekoliko mjeseci nalaze se u problemu iz kojeg je teško vidjeti izlaz, ali najveći im je problem što su prepušteni sami sebi i što vlast ne radi ništa da im obrazloži situaciju.

Vraćanje vozača sa hrvatske granice zbog prekoračenja boravka u EU duže od 90 dana u šest mjeseci je najbolji scenarij koji se može dogoditi bh. vozaču koji radi na transportu, uvozu/izvozu roba iz naše zemlje. Najgori scenarij bi bio privođenje, deportacija i kazna, a takvi slučajevi su već zabilježeni.

Međutim, još veći problem nakon toga je što im niko ne zna reći koliko dugo su zabrane na snazi, što niko ne može voditi statistiku dana boravka u EU, ali i što vlasti u BiH nakon višemjesečnih problema, urgencija i dopisa - nisu učinile ništa da im se obrate ili olakšaju situaciju s pregovorima sa zemljama EU.

Kolaps željezničkog saobraćaja zbog poplava i klizišta otežao je transport roba u BiH, a sada i teretnog gdje vozači dobivaju zabrane od zemalja EU zbog prekoračenja broja dana boravka u EU dovesti će do kolapsa sistema.

Damir Numić, osnivač Green Light Logistic centra iz Tešnja, u razgovoru za Klix.ba je kazao da je očigledno prije nekoliko mjeseci EU postrožila kriterije pa da je sada nemoguće nesmetano obavljati poslove.

"Koliko god vodili evidenciju, nemoguće je sve ispratiti. Ionako imamo manjak vozača u BiH, a ova rigoroznija kontrola i ovo malo vozača, koji su dobro plaćeni u BiH, zbog sankcija i pravila, natjerat će ih da i sami napuste državu i voze za strane prevoznike", kazao je Numić.

Dodao je da je problem kada preuzmu robu koja se treba transportovati u zemlje EU i kada se odabere vozač koji nije prekoračio 90 dana u 6 mjeseci, ali da neki neplanirani događaji dovedu do toga da pređe tu brojku pa i najobičnija kontrola ga može koštati kazne i deportacije.

"Poslat ćemo vozača koji npr. ima 80 dana. Pustit će ga da uđe u Hrvatsku i nije predviđeno koliko će se zadržati. Neka se zadrži 11 dana, u Austriji prilikom kontrole će ga uhvatiti, dobit će kaznu, bit će deportovan, dobit će zabranu ulaska i kako da čovjek prehrani onda svoju porodicu?", pita Numić.

Ističe da su imali situaciju da su jednog vozača u Švedskoj izveli iz kamiona i deportovali za Sarajevo, sličan slučaj je zabilježen u Danskoj, a kamioni su ostali na parkingu bez nadzora što je dodatni strah za organizatora transporta koji može rezultirati i materijalnom štetom.

Vozači ne znaju na koliko dobivaju zabranu ulaska u EU

Sa sličnim problemom se susreću i vozači Almy transporta.

Šefik Ćehajić, direktor transportnog sistema Almy transporta kaže da su mu prije samo nekoliko noći vratili vozača s granice Hrvatske uz poruku da je na crvenoj listi na koju su ga stavili Austrijanci. Kamion je ostao u zoni između granica BiH i Hrvatske.

"Ovoj kontroli podložni su samo oni koji se nalaze na drumskom saobraćaju. Niti ljudi na kruzerima niti posada aviona, piloti i stjuardese i slično nisu podložni ovim kontrolama. Austrijanci su naše ljude kažnjavali na parkinzima. Imali smo vozača koji je bio kažnjen u decembru prošle godine s 500 eura. Nakon toga je nesmetano ulazio i vozio do nekoliko noći dok ga nisu vratili s granice i rekli da je na crvenoj listi", kaže Ćehajić.

Ističe da mu ništa dodatnih informacija nisu mogli reći, a što se odnosi na trajanje zabrane, pravne mjere i lijekove te šta da čini dalje.

"Govorimo o radnicima koje smo obučavali, o radnicima koji imaju ugovore na neodređeno, i koji sada ne mogu vršiti transport. Probleme s radnom snagom svi imamo, a ovo je 'legalan' način da nam EU uzme i ovo malo vozača jer svako želi osigurati egzistenciju za svoju porodicu", kaže nam naš sagovornik.

Pojašnjava da ovaj problem postoji više mjeseci, ali da im se niko nije obratio, ponudio neko rješenje, urgirao s viših nivoa vlasti da se obave pregovori s EU te da se pronađe neki modalitet da se obavi nesmetan transport roba.

"Niko nas nije obavijestio da su se postrožila pravila, da se kontroliše sada mnogo rigoroznije pa da se pripremimo na to kako niko ne bi trpio u lancu transporta", pojašnjava Ćehajić.

Vozači kamiona ističu da će zbog ovoga biti teže organizovati transport te da je situacija takva da će se zbog kolapsa željezničkog saobraćaja nakon poplava u Donjoj Jablanici desiti neka vrsta embarga kao što je bilo u ratu ili da će cijene proizvoda skočiti zbog angažovanja stranih vozača i slično.

Forto poduzeo aktivnosti, ali...

Ministar saobraćaja i komunikacija Edin Forto u razgovoru za Klix.ba je kazao da je sredinom ove godine informisao Vijeće ministara BiH o problematici ograničenog broja dana boravka vozača iz BiH na teritoriji EU te da je tada zaduženo Ministarstvo komunikacija i prometa da u saradnji s Ministarstvom sigurnosti i Ministarstvom vanjskih poslova poduzme aktivnosti s nadležnim organima EU u cilju izuzimanja vozača iz BiH od odredbe o ograničenju boravka na području Europske unije prilikom obavljanja međunarodnog cestovnog prijevoza putnika i roba.

"S ciljem zaštite domaćih prijevoznika, uputio sam zahtjev Generalnom direktoratu za mobilnost i transport (DG MOVE), Generalnom direktoratu za Evropsku politiku susjedstva i pregovora o proširenju (DG NEAR), Generalnom direktoratu za komunikacijske mreže, sadržaj i tehnologiju (DG CONNECT) te Delegaciji EU sa zahtjevom da se vozači izuzmu iz odredbe o ograničenju boravka na području EU. O tome sam izvjestio i Ministarstvo vanjskih poslova i Ministarstvo sigurnosti", kazao je Forto.

Dodao je da je i ranije u više navrata na sastancima sa predstavnicima Evropske komisije i njenih direktorata, kao i Delegacijom EU, isticao zahtjev BiH da se vozači prilikom obavljanja međunarodnog cestovnog prijevoza izuzmu od odredbe ograničenja boravka, kao što je slučaj sa posadama brodova, aviona i sl.

"S obzirom na usložnjavanje problema smatram kako je neophodna regionalna inicijativa za izmjenu navedenog propisa EU na čemu ću insistirati i na regionalnom ministarskom sastanku koji će uskoro biti organiziran pod okriljem Transportne zajednice Evropske unije. Smatram da, pored pojedinačnih zahtjeva zemalja Zapadnog Balkana, potrebno je uputiti regionalnu inicijativu prema EU u cilju izuzeća vozača iz navedene uredbe", izjavio je Forto te dodao da su pripremili i novu informaciju o ovom problemu za Vijeće ministara kojom se traži da na predstojećem Samitu lidera Zapadnog Balkana i EU, se inicira zajednički zahtjev zemalja Zapadnog Balkana prema EU, za izuzeće vozača od odredbe ograničenog boravka na teritoriji EU te daje zaduženje Ministarstvu sigurnosti, Ministarstvu vanjskih poslova, Direkciji za Europske integracije i Vanjskotrgovinskoj komori BiH, da se aktivno uključe u aktivnosti s ciljem izuzeća vozača iz BiH od odredbe ograničenog boravka na teritoriji EU.

"Istovremeno smo podnijeli i inicijativu za organizaciju sastanka Mješovite komisije za međunarodni cestovni prijevoz putnika i roba sa predstavnicima Hrvatske, Slovenije te Austrije (BMK) na kojim ćemo tražiti podršku za rješavanje ovog problema", zaključio je Forto u razgovoru za Klix.ba.