Legenda dizajna
15

Poznati svjetski dizajner Karim Rashid za Klix.ba: Dizajn je za ljude, a ne za muzeje

Piše: Elma Ljubčić
Karim Rashid (Foto: Oscar Valle)
Karim Rashid (Foto: Oscar Valle)
Jedan od najboljih svjetskih industrijskih dizajnera Karim Rashid boravi ovih dana u Sarajevu gdje će na Branding konferenciji koja će biti održana 1. juna u Domu mladih govoriti o dizajnu i preoblikovanju brendova. U razgovoru za Klix.ba Karim kaže kako je veliki izazov dizajna stvoriti nešto što, iako je dostupno svim potrošačima, utječe na život ljudi i daje im osjećaj poboljšanog iskustva i užitka.

"Ljudi u prosjeku dodiruju 600 predmeta dnevno, a njihov potencijal da nam pomognu ili nam donesu radost je ogroman. Dizajneri imaju moć da oblikuju bolji i pametniji svijet, da pojednostave, ali i nadahnu život svakog pojedinca, da naprave kvalitetne i lijepe proizvode dostupne svima", kaže Karim na početku razgovora za Klix.ba.

Na Branding konferenciji u Sarajevu će, između ostalog, govoriti o budućnosti dizajna.

"Svijet postaje vrlo efikasan - vizualno i informacijski. Energija i vrijeme su hipertrofični, a potrošači su zainteresovani da budu neprestano stimulisani i uzbuđeni zbog svog fizičkog okruženja. To je naslijeđe digitalnog doba. Naša motivacija treba biti usredotočena na našu svjesnu kolektivnu memoriju i želju da je ispunimo idejama koje, bez šavova, spajaju umjetnost i život. Ja kompanijama donosim diferencijaciju, inovativnost i ljudske potrebe i želje – sve što je potrebno u poslovanju danas. Bez toga brendovi neće preživjeti na našem globalnom, visokokonkurentnom tržištu", poručuje.

Na pitanje zašto vjeruje da je transformacija brendova danas važna kaže nam da je dizajn ono što čini veliku razliku u novom, visokokonkurentnom svijetu globalizacije, slobodne trgovine i slobodnog poduzetništva.

"Brandovi danas imaju veliki značaj i svi su ih svjesni. U 80-im su sve kompanije pokušavale biti baš kao i sve ostale (teorija metoizma). Međutim, stigli smo u doba u kojem je inovacija i diferencijacija jedini način održavanja brenda u životu. Živimo u fantastičnom vremenu, jer prvi put u dizajnu ne postoje jasne granice i kategorije", objašnjava dodajući da treba imati na umu da se lojalnost robnim markama danas temelji na proizvodu koji ispunjava (ili nadilazi) očekivanja korisnika.

Na svjetskom vrhu u oblasti dizajna

Više od trideset godina je, u oblasti dizajna, u samom svjetskom vrhu. Dizajnirao je više od 3.000 proizvoda i izvršio utjecaj na dizajn u više od 35 zemalja. Kaže nam kako obično ne sarađuje s drugim dizajnerima, već sa značajnim brendovima te kako je najinovativniji kad se sretne i razgovara s klijentom koji je odlučan učiniti nešto novo, originalno ili nadahnjujuće.

"Ako sarađujem s kompanijom, osnovno očekivanje je da se sklopi brak između mog brenda, vizije i ideje i kulture kompanije. Općenito, kompanije s kojima radim i koje mi dolaze imaju vrlo sličnu filozofiju mojoj. U tim slučajevima posao stvarno dobro funkcioniše. Mit je da dizajneri imaju ideju koju kompanija pretvara u proizvod. Trebalo mi je mnogo godina da naučim da to funkcioniše jedino kad imate prave međuljudske odnose, jer oni su sve – u životu, ljubavi, poslovanju, prijateljstvu", kaže.

U posljednjih dvadeset godina dobio je više od 400 nagrada za svoje kreacije i na to je, priznaje, veoma ponosan.

"Čast mi je primati nagrade, ali osjećam da je pravo priznanje vidjeti svoje predmete u prosječnim ljudskim domovima, ili vidjeti prostor u kojem se ljudi ostvaruju i imaju priliku da uživaju i iskuse. Dizajn je za ljude, a ne za muzeje. Za mene vrhunac predstavlja podatak da više od milion ljudi prati moju Facebook stranicu, jer sam uvijek vidio dizajn kao populistički, a ne elitistički čin", pojašnjava.

Dodaje kako uspjeh djela ne definiše kroz nagrade ili muzeje, već brojem konzumenata kojima se sviđa, a na pitanje šta je njegova filozofija uspjeha kaže:

"Kad se osvrnem na svoj rad, uviđam da su sve moje kreacije imale nekoliko zajedničkih stvari. Bile su izuzetno funkcionalne i olakšale život, imale su fleksibilnost ili su bile vrlo udobne i imale su dobru tehnologiju proizvodnje. Sve su bile minimalne, ali ipak senzualne i ljudske".

O dizajnu

Eksperimentisanje je osnova rada Karima Rashida koji posebno voli raditi s bio plastikom.

"Opsjednut sam radom s odgovornom plastikom koja je biorazgradiva, reciklirana, ili čak derivat izveden iz alternativnih izvora kao što su kukuruz, šećer, kora i acai drvo. Ti polimeri ne upotrebljavaju naftu, tako da su mnogo ekološki održiviji. Postoje mnogi biorazgradivi materijali koje sada koristim, što je nevjerovatno. Stoga mogu stvoriti sintetički, skulpturalniji, udobniji svijet, ali s pametnijim ekološkim materijalima", kaže.

Govoreći o značaju dizajna Karim kaže kako su naši životi unaprijeđeni kada se neprimjetno međusobno sretnu ljepota, udobnost, luksuz, performanse i korisnost.

"Proizvodi i namještaj moraju biti u skladu s našim emotivnim sklopom, jer na taj način se povećavaju imaginacija i iskustvo. To je dobar dizajn. Loš dizajn stvara teret, djeluje kao izvor stresa, komplikuje zadatke i ne donosi ljepotu svijetu. Ono što postaje bezvremeno i dragocjeno su emotivni predmeti, odnosno predmeti koji su prigrlili novu tehnologiju", objašnjava.

Na pitanje da li je imao priliku upoznati se o bosanskoj dizajnerskoj sceni, Karim kaže kako u ovoj regiji postoji nevjerovatna strast i potreba za dizajnom.

"Veoma sam optimističan u pogledu budućnosti dizajna u Bosni, jer smatram, zahvaljujući iskustvu rada s malim poduzetnicima, da su mnogi od njih vrlo oštroumni i osjećaju puls neprekidne promjene životnog stila te obično ostvaruju uspjeh i mogu, preko noći, postati priznati brendovi", kaže Karim na kraju razgovora za Klix.ba.