Stajao 10 godina
22

Potpuno novi Boeing 747 se rastavlja nakon samo 16 letova

D. B.
Boeing 747 pretvoren u privatni VIP avion u procesu je rastavljanja nakon što je obavio svega 16 letova i u zraku proveo samo 30 sati.

Avion je prvobitno bio namijenjen saudijskoj kraljevskoj porodici, no "ležao" je gotovo 10 godina na aerodromu EuroAirpot Basel Mulhouse Freiburg koji se nalazi na granici između Francuske, Švicarske i Njemačke. Tu je avion trebao biti luksuzno opremljen, no posao nikada nije završen. Nakon što se nije pojavio novi kupac, avion je premješten u Pinal Airpark u Arizoni, lokaciju poznatu kao "groblje aviona" gdje se letjelice rastavljaju na dijelove ili jednostavno "penzionišu".

Riječ je o BBJ, odnosno Boeing Business Jet avionu, koji pripada značajno modificiranim Boeingovim avionima namijenjenim vladama i poslovnim klijentima. Njegov domet je veći od 16.000 kilometara, dok u unutrašnjosti nudi 465 kvadratnih metara prostora.

To je ujedno i najnapredniji model Boeinga 747 ikada, odnosno verzija 747-8. Prvi put je poletio 2010. godin, no komercijalnog uspjeha nije bilo zbog visokih troškova korištenja. Posljednji primjerak je isporučen kompaniji Atlas Air početkom ove godine i time je označen kraj proizvodnje modela 747. Ipak, nije riječ o definitivnom kraju jer se dva modela 747-8 trenutno transformišu u nove Air Force One avione.

Boeing je prodao više od 250 primjeraka BBJ-a, većinom se radi o modelima 737 koji su privlačniji tržištu. Veliki, skupi BBJ 747-8 s četiri motora je bilo teško prodati.

"Ukupno jej napravljeno deset ptimjeraka, a ovo je prvi koji je penzionisan. Nije poznato ko ih tačno kupuje, ali je riječ o veoma, veoma velikom privatnom avionu. Jedini korisnici su uglavnom vlade i kraljevske porodice", izjavio je avijacijski analitičar Connor Diver.

Avion na fotografijama je bio namijenjen saudijskoj vladi, odnosno princu Sultanu bin Abdulaziz Al-Saudu, no on je preminuo 2011. godine, svega nekoliko mjeseci prije planirane isporuke. Avion s oznakom N458BJ je letio u maju 2012. godine kako bi se obavial testiranja, a zvanično je isporučen u junu 2012. godin.

"Prema našim podacima, letio je preko San Bernardina i potom San Antonija u Teksasu nekoliko, a potom se 2012. godine vratio u Basel", kazao je Diver.

Tipično, veliki poslovni avioni se dostavljaju u "zelenom" stanju, a to je boja zaštitnog sloja trupa, što znači da su prazni unutra te da trebaju biti opremljeni.

"Pretpostavljam da je zbog toga otišao tamo, da bude opremljen. Naravno, to se nije dogodilo, tako da je stajao deset godina", dodao je on.

Godine 2017. je avion ponuđen na prodaju po cijeni od 95 miliona dolara, što je mnogo manje od prvobitne cijene koja je iznosila oko 350 miliona dolara. I dalje je bio prazan i spreman za konverziju, no vlasnika nije pronašao.

"Opremanje ovakvih aviona može koštati 30, 40, možda i 50 miliona dolara. Iako možete pomisliti da je riječ o novom avionu, njegova primjena je ipak ograničena. Komercijalna verzija bila u ograničenoj proizvodnji ju je koristio mali broj kompanija. Jedina opcija je druga vlada, no to se nije dogodilo", kaže Diver.

Boeing je otkupio avion 2022. godine od kompanije Aircraft Finance Germany koja trguje avionima. Letio je u Arizonu 15. aprila 2022. godine te u zraku proveo dodatnih 10 sati. Posljednji put je poletio iz Basela, što je i snimljeno te objavljeno na videoservisu YouTube.

Boeingov izvođač radova trenuto radi na rastavljanju aviona, a već su skinuti najvredniji dijelovi.

"Vidio sam fotografije, već je demontiran, motori su uklonjeni. Oni su zapravo potpuno novi, jedan od njih vjerovatno košta 20 miliona dolara, što znači da cijena četiri motora iznosi 80 miliona dolara", istakao je Diver.

Veći sistemi poput pomoćnog agregata i neki od sistema kontrole su vjerovatno među prvima za demontažu.

Zasad nije poznato da li će avion biti u potpunosti rastavljen ili će završiti u skladištu te u budućnosti koristiti za rezervne dijelove.

Diver tvrdi da devet BBJ 747 aviona koriste vlade Egipta, Kuvajta, Maroka, Omana, Katara i Turske. Životni vijek Boeinga 747 obično iznosi 25 do 30 godina, ovaj primjerak je postavlja neslavni rekord od 10 godina koji će biti teško oboren u budućnosti.