Film "The Facebook Dilemma“ otkriva: Znaju li baš sve o vama?
Kada je mlađahni harvardski student Mark Zuckerberg tražio način kako da uspostavi sramežljivi socijalni kontakt sa svojim prijateljima, a da pritom ne mora napustiti sobu ni prestati gledati u kompjuterski ekran, nije ni slutio kakvo "čudovište" kreira. Od samog početka je imao jasnu viziju o tome da želi napraviti program koji bi povezao sve ljude na svijetu, na način kako nam Google priskrbljuje informacije. Brzo, jednostavno i efikasno.
Danas se broj korisnika koji koriste Facebook, Instagram i Messenger na mjesečnoj osnovi približava broju od 3 milijarde. Slogan "MOVE FAST AND BREAK THINGS" ("Kreći se brzo i razbij stvari") dugo je stajao kao motivacijska rečenica na zidovima poslovnih prostora Facebook kolektiva, a mogućnosti njenog prijevoda s engleskog jezika sežu od konteksta sportskog žargona do sociopatskog nagona za destrukcijom. "Facebook Dilemma" (2018.) donosi zanimljiv uvid u uspon tehnološkog diva koji je promijenio način komunikacije među ljudima.
Algoritam koji hrani sujetu
Ono čemu upućujete ikonice u vidu podignutih palčeva, famoznih lajkova na koje niko nije imun, skuplja se u bazu podataka. Na osnovu toga vam se kasnije nude objave o stvarima za koje umjetna inteligencija pretpostavlja da biste ih mogli kupiti, igrama koje biste mogli igrati ili sponzorirane objave političara za koje biste htjeli glasati. Algoritam je taj koji vam kreira sažetak vijesti na početnoj stranici Facebooka i potiče nagon da skrolate unedogled. Facebook vam sve daje, ali zauzvrat ste mu morali prepustiti svoju privatnost. O tome u filmu govore neki od Zuckrbergovih programera, koji razvijaju Facebook od njegovih samih početaka.
Nema nikakve dileme o tome da ova društvena mreža nije izvršila invaziju na privatnost globalnih korisnika. Prilikom pristupa mreži svi oni moraju pristati na činjenicu da je Facebook vlasnik svega što se "ostavi" na njihovoj platformi, a to ne zaobilazi ni fotografije vaše djece. Preko ove društvene mreže oglašavaju se vodeći svjetski brandovi, a zanimljivo je da velika imena modne industrije brižno kreiraju sadržaje koje plasiraju na platformi čiji je autor čovjek koji ne izlazi iz obične sive majice i dukserice.
Sigurnosno-informativne agencije su godinama ulagale ogroman novac u razvijanje metoda za špijuniranje, dok nisu otkrili koliko su zapravo ljudi spremni sami reći o sebi, samo ako za to imaju tehnološke alate. Jedina kompanija na svijetu koja raspolaže s više informacija od Facebooka o tome šta su potrošačke navike ljudi širom svijeta je Amazon Jeffa Bezosa. Fascinantan je podatak da 70 posto ljudi u Americi dnevne vijesti saznaje isključivo preko početne stranice Facebooka.
Primjerice, u filmu "Facebook Dilemma" govori se o tome da je ova društvena mreža sociološki katalizator, koji je čak zaslužan za okupljanje ljudi na ulicama u sklopu "Egipatskog proljeća" i rušenje Hosnija Mubaraka s vlasti te da je na isti način poslužila Putinovoj propagandi u sukobu koji je Rusija imala s Ukrajinom oko Krima. Najveći skandal vezan za Facebook je curenje informacija o psihološkim profilima korisnika koje je konzultantska firma "Cambridge Analytica" koristila za politički marketing, za šta se Zuckerberg osobno ispričao pred američkim Kongresom.
Film se dotiče i američkih predsjedničkih izbora 2016. godine, kada je Donald Trump pobijedio Hillary Clinton, a nije tajna da je republikanski kandidat postao američki predsjednik zbog pametno promišljenog korištenja društvenih mreža. Lažne vijesti, govor mržnje i curenje informacija su i dalje najveći problemi s kojima se suočava Facebook, a Zuckerberg i dalje svijetu govori o svojoj optimističnoj viziji i nastojanjima da poveže ljude širom svijeta, koji će jednog dana postati digitalna zajednica.
Mark Zuckerberg je postao jedan od najbogatijih ljudi na svijetu, između ostalog na osnovu eksploatacije ljudske potrebe za egzibicionizmom. "Facebook Dilemma" je film koji vam može pomoći u vlastitoj procjeni o tome da li vam moćna platforma čini više štete ili koristi. Facebookov logo je malo slovo f koje se nalazi u plavom kvadratiću. Slučajno ili namjerno, grafičko rješenje logotipa "Knjige lica" predstavlja labirint u koji možete ući, ali iz njega, kako stvari stoje, nema izlaza.