Sadrži 200.000 snimaka

Astronomi predstavili najdetaljniju kartu Mliječnog puta

D. B.
Astronomi su objavili ogromnu kartu Mliječnog puta i na taj način predstavili otkrića koja su zauvijek promijenila njihov pogled na ovu galaksiju.

Infracrvena karta sadrži više od 1,5 milijardi objekata, uključujući novorođene zvijezde, zbog čega je najdetaljnija u historiji. Korištenjem teleskopa ESO i Vista, naučnici su pratili centralne regije Mliječnog puta duže od 13 godina.

Dante Minniti, astrofizičar s Univerziteta Andres Bello u Čileu, vodio je cijeli projekt.

"Došli smo do brojnih otkrića, promijenili smo pogled na našu galaksiju zauvijek", izjavio je Minniti.

Podaci pokrivaju područje neba ekvivalentno 8.600 punih mjeseca, a sadrže oko 10 puta više objekata u odnosu na prethodnu kartu koju je isti tim objavio 2012. godine.

Posmatranje infracrvenog svjetla također omogućava teleskopu da uoči veoma hladne objekte, koji sijaju na ovim valnim dužinama, a među njima su smeđi patuljci, odnosno zvijezde koje nemaju trajnu nuklearnu fuziju ili slobodno plutajuće planete koje ne kruže oko zvijezde.

Ogromna infracrvena karta sadrži 500 terabajta podataka, što je čini najvećim opservacijskim projektom koji je ikada izveden teleskopom ESO.

Infracrveno svjetlo nije vidljivo ljudskim okom, ali ga emituju svi objekti ovisno o njihovoj temperaturi. Teleskop može detektovati ovu energiju i pretvoriti je u vizuelnu sliku te stvarati fotografije koje mi vidimo.

Karta je načinjena od 200.000 snimaka koje je načinio teleskop Vista, a koji se nalazi u ESO-ovom opservatoriju Paranal u Čileu. Njegova infracrvena kamera može "proviriti" kroz prašinu i gasove koji se šire našom galaksijom, tako da mogu "vidjeti" radijaciju i iz najskrivenijih mjesta Mliječnog puta.

Astronomi su projekt započeli 2010., a završili su ga u prvoj polovini 2023. godine. Posmatrajući svaki dio neba više puta, tim je mogao odrediti lokacije ovih objekata te pratiti kako se kreću i kako se njihova svjetlina mijenja.

"Kompletiranje najveće infracrvene karte Mliječnog puta na svijetu je nevjerovatno postignuće za astronomsku zajednicu. Dobijeni podaci su neprocjenjiv uvid u strukturu i kompoziciju Mliječnog puta te će nastaviti otvarati nove avenije za buduća istraživanja, koja će unaprijediti naše razumijevanje univerzuma u godinama koje dolaze", izjavio je dr. Oscar Gonzales iz Britanskog astronomskog tehnološkog centra.