Brzina oko 1,4 Macha
10

NASA testirala motor tihog supersoničnog aviona X-59

D. B.
Američka svemirska agencija NASA prvi put je upalila motor nove generacije supersoničnog aviona s oznakom X-59, koji su "relativno" tihi.

Avion X-59 Quiet Supersonic Technology (Quesst) je dizajniran da stvara ono što NASA naziva "tupim udarcem" umjesto zvučnog udara koji je rezultirao zabranom civilnog nadzvučnog leta iznad SAD-a i većine drugih zemalja. X-59 bi trebao stvarati tek kratki nalet buke od 75 percipiranih decibela glasnoće (PLdB) u poređenju s više od 100 decibela koje stvaraju vojni avioni i nekadašnji Concorde.

Nivo buke opisan tokom NASA-inog testiranja može se porediti sa zvukom koji se čuje kada se zalupe vrata automobila na drugoj strani ulice, odnosno zvukom daleke grmljavine.

"Prva faza testova je zapravo bila zagrijavanje, kako bismo se uvjerili da sve izgleda dobro prije pokretanja motora. Nakon toga smo prvi put pokrenuli motor iz režima čuvanja u kojem se nalazi od ugrađivanja na avion. To je bila prva provjera kako bi se ustanovilo da li radi ispravno i da li su funkcionalni svi sistemi uključujući hidrauliku, električni sistem, sistemi kontrole životne sredine", rekao je Jay Brandon, glavni inženjer aviona X-59.

Avion je prvobitno predstavljen u januaru u Kaliforniji, dizajniran je da krstari brzinom od oko 1,4 Macha (1.700 km/h) i to na visini od 16,7 kilometara. Velika visina će dodatno smanjiti zvuk koji je posljedica nadzvučne brzine.

Foto: Carla Thomas/NASA
Foto: Carla Thomas/NASA

Za pogono se koristi modifikovani motor F414-GE-100, sličan onom u borbenom avionu F-18 Super Hornet. Postavljen je na vrhu aviona kako bi se smanjila buka na tlu, dok je stajni trap preuzet od borbenog aviona F-16. Ostatak okvira ima prilagođeni dizajn, prilično čudan jer pilot nema vjetrobransko staklo okrenuto prema naprijed.

Kako bi se smanjio zvuk nastao nadzvučnim letom, nos aviona se proteže gotovo trećinom dužine aviona dugog 30 metara. To znači da je nos predug da bi pilot mogao vidjeti tlo, a rješenje predstavljaju vanjske kamere koje u NASA-i nazivaju eXternal Vision System.

Međutim, dizajn predstavlja značajne prepreke da X-59 dobije veličinu putničkog aviona, no ipak bi mogao poslužiti kao ideje startupima za ulazak u svijet nadzvučnih aviona. Također, ima i aplikacije za vojne avione. Jedan od NASA-inih ciljeva je da X-59 uspostavi standard za prihvatljive nivoe buke nadzvučnog leta iznad kopna, kako bi takvo putovanje jednog dana bilo održivo.

Zabrana nadzvučnog leta iznad naseljenih područja ograničila je Concorde na nekoliko interkontinentalnih ruta iznad vode, što je imalo ogroman negativan utjecaj na njegov komercijalni potencijal.

Kada obavi testove motora, NASA će obaviti test kretanja po pisti, a potom i let prije nego poveća brzinu na 1,4 Macha. Tada će avion letjeti iznad šest američkih zajednica kako bi se ustanovila percepcija zvuka u različitim geografskim uslovima. Lokalno stanovništvo će biti anketirano o nivou buke.