Uvedena prije 50 godina
7

NASA želi ukinuti zabranu supersoničnih civilnih letova u SAD-u, razvija "tiši" avion

D. B.
Američka svemirska agencija NASA bliži se rješenju koje bi moglo pomoći u ukidanju zabrane svih civilnih supersoničnih aviona iznad kopna u SAD-u.

NASA-ina misija Quesst ima za cilj da razvije tiši supersonični avion za komercijalne operacije, koji se bliži svojoj finalnoj razvojnoj fazi, a rezultati će biti proslijeđeni regulatorima koji će razmotriti naređenje o zabrani.

"To je pravilo kojeg mnogi danas nisu svjesni, no ono je u središtu onoga što na čemu radi naša misija Quesst koja razvija tihi supersonični avion X-59", izjavio je Peter Coen, menadžer za integraciju misije.

Avion X-59 je dizajniran da leti brzinom od 1,4 Maha, ali s tišim eksplozijama, a agencija je u decembru prošle godine završila integraciju svog motora dugog gotovo četiri metra koji stvara gotovo 10 tona potiska koji je proizvela kompanija General Electric Aviation.

Ove informacije dolaze nakon što je 27. aprila obilježena 50. godišnjica savezne naredbe koja je zabranila svim avionima koji nisu vojni da lete brže od brzine zvuka te da izvode komercijalne operacije. Zabrana je uvedena nakon što su se ljudi žalili na preveliku buku i vibracije, posebno u gradovima, a koje su uzrokovane nadzvučnim udarom koji se dogodi kad supersonični avion probije zvučnu barijeru.

Tokom tog perioda su različiti istraživački projekti imali potencijal da ublaže utjecaj zvučnih udara, no aeronautička tehnologija tokom 1960-tih i ranih 1970-tih nije bila dovoljno sofisticirana da u potpunosti riješi problem na vrijeme kako bi spriječila uvođenje zabrane.

Supersonična era u SAD-u počela je nakon što je avion XS-1 probio zvučnu barijeru 1947. godine, a s obzirom na to da su takvi eksperimentalni letovi postali uobičajeni u narednoj deceniji, ratno zrakoplovstvo, mornarica, NASA i Federalna administracija za avijaciju su koristili resurse da bi proučavali efekte zvučnih udara u različitim uslovima i kako je javnost na različitim lokacijam reagovala na tako česta uznemiravanja.

Savezna vlada SAD-a je pokrenula plan za razvij Supersoničnog razvoja ili kraće SST. Program je bio inicijativa predsjednika Johna F. Kennedyja 1963. godine, a prijedlog je imao za cilj razvijanje nove komercijalne nadzvučne letjelice s kapacitetom od 300 putnika, koji bi letio brzinom tri puta većom od zvuka.

Međutim, 1968. godine je supersonični let aviona F-105 Thunderchief proletio nešto više od 15 metara iznad škole u Koloradu, a tada je popucalo 200 prozora te je povrijeđeno desetak ljudi. Zbog pritiska javnosti u narednim godinama SST program je ukinut 1971. godine te je uvedena zabrana civilnih nadzvučnih letova iznad kopna 1973. godine.

Međutim, NASA se nada da će novi standardi u pogledu nadzvučnih letova natjerati zakonodavce da preispitaju zabranu jer nove tehnologije sada mogu osigurati takve letove bez zvučnih udara koji bi mogli utjecati na bilo šta ispod njih.

NASA-ina misija Quesst je na putu da dokaže da nova tehnologija funkcioniše te namjerava provesti prelete zajednice i obaviti javne ankete kako bi se promijenila percepcija o supersoničnim avionima. Agencija želi riješiti i problem buke na aerodromima, emisiju gasova i utjecaj na klimu kako bi misija postala stvarnost.