Novi zakon u Evropskoj uniji vraća baterije uređaja koje korisnici sami mogu zamijeniti
Nakon što je saopćeno da svi proizvođači smartphonea moraju "otvoriti" svoje uređaje za prodavnice aplikacija treće strane od januara 2024. godine te do kraja iste godine usvojiti obavezni USB-C port, sada je postignut dogovor koji će zahtijevati da prijenosni uređaji koriste baterije koje korisnici mogu sami zamijeniti.
Ovaj dogovor se odnosi na baterije gotovo svih veličina, od prijenosnih baterija, baterija za pokretanje, osvjetljenje i startovanje motora automobila, baterija za laka transportna sredstva (LMT) pa do baterija za električna vozila te industrijskih baterija.
Ako ovaj zakon bude usvojen, proizvođači će imati rok od tri i po godine da naprave promjene svojih proizvoda kako bi korisnici lako izvadili i zamijenili baterije.
Zamjenjive baterije su nekada bile norma za pametne telefone, no danas su rijetkost. Uobičajeni oblik baterije bi omogućio laku adaptaciju, a čak je moguće osigurati otpornost na vodu i prašinu. što dokatuju Samsungovi Xcover telefoni i slični uređaji.
Preklopni mobiteli bi mogli predstavljati izazov jer često imaju dvije odvojene baterije za svaku "polovinu" uređaja, a razlog je raspodjela prostora i težine. One su spojene tankim kablovima, tako da će biti teško osmisliti dizajn koji će omogućiti korisnicima da im lako pristupe i zamijene ih. Uslov je da zakon usvoje Parlament i Vijeće EU. Svaka baterija će morati sadržavati oznake i QR kodove koji nude informacije o kapacitetu, performansama, izdržljivosti i hemijskom sastavu, kao i digitalne pasoše s informacijama o modelu. Motiv za ovaj zakon je zabrinutost za okoliš. Plan podrazumijeva minimalne nivoe recikliranih materijala za baterije, odnosno 16 posto za kobalt, 85 posto za olovo, 6 posto za litij i 6 posto za nikl.
Kako bi podstakla proces recikliranja, EU će zahtijevati prikupljanje starih baterija. Najmanje 45 posto starih baterija mora biti besplatno prikupljeno do 2023. godine, 63 posto do 2027. i 73 posto do 2030. godine kada je riječ o prijenosnim baterijama. U slučaju LMT baterija je riječ od 51 posto do 2028. i 61 posto do 2031. godine.
Sve ostale baterije, uključujući industrijske i one za električna vozila, morat će se besplatno prikupljati bez obzira na brend, porijeklo i stanje. Proizvođači koji prodaju svoje proizvode u EU morat će razviti politike koje će se odnositi na društvene i ekološke rizike povezane s nabavkom, preradom i trgovinom sirovinama te sekundarnim sirovinama.