Čari Brexita
55

Britanija strahuje od haosa u lukama i na granicama uoči oktobra i novog EU sistema za ulaske

D. Be.
Foto: EPA-EFE
Foto: EPA-EFE
Dužnosnici britanske vlade strahuju od zastoja i haosa u britanskim lukama za tri mjeseca osim ako EU ponovno ne odgodi planove za uvođenje biometrijske sheme registracije putovanja koja zahtijeva skeniranje lica i otiska prstiju.

Od 6. oktobra svi državljani zemalja izvan EU morat će unijeti biometrijsku tehnologiju i tehnologiju otisaka prstiju u okviru novog evropskog sistema ulaska/izlaska.

Uvođenje sheme smatra se kritičnim trenutkom kada će britanski građani, za razliku od kompanija, iznenada osjetiti utjecaj kraja slobodnog kretanja na njihov svakodnevni život.

Dio problema je u tome što aplikacija koju su pripremili EU i Frontex, a koja bi trebala pojednostaviti proces registracije individualnih podataka, još nije definitivno spremna.

Cilj je aplikacije omogućiti državljanima koji nisu državljani članica EU da registriraju svoje podatke prije početka putovanja, umjesto da to čine na graničnom prijelazu.

Ovo bi također mogao biti i rani test za novu britansku vladu da ima odnos više saradnje s Evropskom komisijom i tako ublaži naslijeđene glavobolje poput ovih.

Rishi Sunak privatno je vršio pritisak da EU građanima Velika Britanija omogući potpuni pristup e-vratima bloka, ali činilo se da to nije bilo politički pokretač.

Prednost sheme iz perspektive EU je u tome što će to biti praktičan korak protiv ilegalne migracije u blok i olakšat će osiguravanje da građani izvan EU ne prekorače svoje maksimalno vrijeme boravka. Također će smanjiti potrebu za udaranjem pečata u pasoše s datumima ulaska i izlaska.

Sistem je u pripremi od 2017. i trebala je započeti 2021. Posljednja odgoda, za oktovar, izvršena je nakon što je Francuska zatražila da se sistem odgodi do završetka Olimpijskih igara u Parizu.

Prilikom prve registracije putnici će morati podnijeti provjeru otiska prsta i biometriju lica. Prilikom sljedećih posjeta unutar tri godine bit će potreban biometrijski test lica na automatiziranim vratima.

Svaka nova posjeta aktivira još tri godine valjanosti, do datuma isteka pasoša.

Velika Britanija se načelno ne protivi sistemu i priznaje da je već bilo brojnih prethodnih odgoda. No, zabrinuto je da neučinkovito uvođenje sheme nikome neće pomoći.

Nedavno istraživanje Ministarstva prometa Ujedinjenog Kraljevstva pokazalo je da 69% javnosti Britanije nije čulo za evropsku shemu ulaska/izlaska, a 15% je reklo da će zbog nje vjerojatno manje putovati.

Getlink, željeznička kompanija koja upravlja tunelom ispod La Manchea između Francuske i Velike Britanije, već gradi centre za obradu vrijedne više miliona funti u Folkestoneu i Calaisu koji će upravljati ovim sistemom. Ipak, granični prijelaz koji će vjerojatno doživjeti najveća kašnjenja je luka Dover.

Dover bi se mogao suočiti sa značajnim problemima zbog količine vozila koja obrađuje i svojih prostornih ograničenja. Čelnik općinskog vijeća Kenta, Roger Gough, i izvršni direktor luke Dover, Doug Bannister, upozorili su britansku vladu prošle sedmice da bi implementacija sistema u konačnici mogla dovesti do prekida opskrbnog lanca u Britaniji.

Ubrzo nakon uvođenja sistema, sredinom 2025. godine, prema najnovijem planu potencijalni posjetitelji Velike Britanije u schengenskom području također će se morati prijaviti online za dozvolu ulaska.

Schengenski prostor obuhvaća većinu od 27 preostalih članica EU (ali ne Kipar i Irsku), kao i Island, Norvešku, Švicarsku i Lihtenštajn.